School management and student learning in the context of external assessments: the state of the matter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024005

Keywords:

State of the issue, School management, Learning, External assessment

Abstract

This work presents a study carried out on the topic of school management and student learning from the perspective of external evaluation with the elaboration of the state of the matter. The research was carried out in the databases of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in the Periodicals Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Through the analysis of the mapped and selected works, it is possible to verify that they present varied perspectives of approach to the object of investigation, with their implications and uses in everyday school life. The main themes and categories highlighted in this study are: defending the use of external assessment as a tool for pedagogical management and improving student learning; implications of external assessments in daily school life; external evaluation as a harmful effect on school daily life; need to improve external assessments as an information tool for school management.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maíra Moreira Prudêncio, Universidade Estadual do Ceará

Professora da rede pública de Fortaleza e de Maracanaú, desde 2021 exerce o cargo de coordenadora de articulação da Secretaria Especial de Integração de Políticas Sociais (SEPS) no município de Maracanaú. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

References

ALAVARSE, Ocimar; CHAPPAZ, Raíssa de Oliveira; FREITAS, Pâmela Félix. Avaliações da aprendizagem externas em larga escala e gestores escolares: características, controvérsias e alternativas. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 28, n. 1, p. 250-275, jan./mar. 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15392/8608 Acesso em: 10 abr. 2024.

ALVES, Gislaine Aparecida Aguiar Silva. Apropriação e uso de resultados do SIMAVE/PROEB na Escola Estadual Fernando Melo Viana: um possível caminho na busca da qualidade da educação. 2020. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/12097/1/gislaineaparecidaaguiarsilvaalves.pdf Acesso em: 10 abr. 2024.

ARANTES, Nilva Ferreira Batista. Avaliação em larga escala: Prova Brasil interfaces com o contexto escolar. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2019. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/bitstream/tede/4280/2/Nilva%20Ferreira%20Batista%20Arantes.pdf Acesso em: 10 abr. 2024.

AZEVEDO, Italândia Ferreira de; ALVES, Francisco Régis Vieira. Avaliações externas (ENEM E SPAECE): o impacto da gestão escolar nos resultados de Matemática. Indagatio Didactica, Aveiro, v. 11, n. 4, p. 189-208, dez. 2019. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10631/6963 Acesso em: 10 abr. 2024.

BORGES, Regilson Maciel et al. Usos dos resultados das avaliações externas pelas secretarias de educação, gestores escolares e professores. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 19, n. 1, p. 16-33, dez. 2022. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4242/3382 Acesso em: 10 abr. 2024.

BURGOS, Marcelo Baumann. A avaliação externa e os novos sujeitos da educação. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 10, n. 1, p. 1082-1102, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32024/21231 Acesso em: 10 abr. 2024.

CERDEIRA, Diana Gomes da Silva. Fatores associados ao uso dos resultados de estimativas externas no contexto das políticas de responsabilidade educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 613-633, set. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330206775_Fatores_associados_ao_uso_dos_resultados_de_avaliacoes_externas_no_contexto_das_politicas_de_responsabilizacao_educacional Acesso em: 10 abr. 2024.

FORTALEZA, Débora Corrêa Souza. O processo de apropriação dos resultados do Sistema Municipal de Avaliação Educacional de São Luís por meio das percepções dos gestores escolares. 2021. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2021. Disponível em: http://mestrado.caedufjf.net/wp-content/uploads/2021/12/De%CC%81bora-Fortaleza-revisa%CC%83o-final-30-11.pdf Acesso em: 10 abr. 2024.

MACHADO, Cristiane. Políticas estaduais de avaliação externa: tendências e implicações. Quaestio, Sorocaba, v. 22, n. 1, p. 205-223, jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3358/3680 Acesso em: 10 abr. 2024.

MACHADO, Cristiane. Possíveis contribuições da avaliação externa para a gestão educacional. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 1, n. 12, p. 377-401, fev. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/xpH7dBYJxQ9wdrN5NLNyD8n/abstract/?lang=pt Acesso em: 10 abr. 2024.

MATOS, Daniel Abud Seabra; OLIVEIRA Breynner Ricardo de; TRIPODI, Zara Figueiredo. Avaliações externas e gestão educacional: percepções de gestores escolares sobre usos e implicações. Revista Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 2, p. 56-77, jul./dez. 2018. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/73 Acesso em: 10 abr. 2024.

MONTE, Jomaira Pereira. Sistema de Avaliação Educacional de Teresina: apropriação e utilização dos resultados para a orientação de intervenções pedagógicas. 2018. Dissertação (Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2018. Disponível em: http://mestrado.caedufjf.net/wp-content/uploads/2018/06/JOMAIRA-PEREIRA-MONTE_REVISADO.pdf Acesso em: 10 abr. 2024.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; THERRIEN, Jacques. O estado da questão: aportes teórico--metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; NUNES, Joao Batista Carvalho; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria (org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2010. p. 33-52.

PASSONE, Eric. Gestão escolar e democracia: o que nos ensinam os estudos de Eficácia Escolar. Laplage em Revista, v. 5, n. 2, p. 142-156, dez. 2019. Disponível em: https://laplageemrevista.editorialaar.com/index.php/lpg1/article/view/456 Acesso em: 10 abr. 2024.

SOLIGO, Valdecir. Possibilidades e desafios das avaliações em larga escala da educação básica na gestão escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 1, n. 9, p. 1-15, jul. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9275/6152 Acesso em: 10 abr. 2024.

SOUZA, Thamara Maria de et al. Avaliação Institucional como Ferramenta de Gestão Escolar: apontamentos teóricos. Educativa, Goiânia, v. 22, n. 1, p. 1-21, dez. 2019. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/7213/4496 Acesso em: 10 abr. 2024.

VIEIRA, Sofia Lerche; VIDAL, Eloisa Maia. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 67, p. 19-38, dez. 2015. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie67a01.pdf Acesso em: 4 jul. 2024.

Published

2024-08-24

How to Cite

PRUDÊNCIO, M. M. School management and student learning in the context of external assessments: the state of the matter. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024005, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13527. Acesso em: 27 sep. 2024.