Exploring proposition XXXIV from book I of Oliver Byrne's elements in Geogebra
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12421Keywords:
Proof, Byrne, GeoGebra, TeachingAbstract
This paper describes the progress of an initiative based on Oliver Byrne's edition of Euclid's Elements, which incorporates colorful diagrams. Byrne aimed to present the statements, constructions, and even proofs of Euclid's Elements using a simple and rigorous use of colors, as a means to synthesize more explicit verbal descriptions and arguments. In this study, Byrne's semiotic system and approach are digitally materialized using a dynamic geometry environment, GeoGebra, focusing on Proposition XXXIV from Book I. The interactive resource in Byrne's style was created as a learning tool for exploring mathematical properties and discussions and as a means to make the understanding and learning of Euclidean geometry explicit for students.
Downloads
Metrics
References
ALEXANDERSON, Gerald L. Reviewed of the first six books of the Elements of Euclid. Mathematical Association of America. 2010. Online. Disponível em: https://www.maa.org/publications/maa-reviews/the-first-six-books-of-the-elements-of-euclid Acesso em: 15 ago. 2023.
ALVES, Verusca Batista. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos mobilizados no manuseio do instrumento círculos de proporção de William Oughtred. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2019.
AUDINO, D. F.; NASCIMENTO, R. S. Objetos de aprendizagem: diálogos entre conceitos e uma nova proposição aplicada a educação. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 128-148, 2010. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1620/1468.
BYRNE, Oliver. The first six books of the elements of Euclid, in which coloured diagrams and symbols are used instead of letters for the greater ease of learners. Londres: William Pickering, 1847. Online. https://doi.org/10.5479/sil.317414.39088000863027
CASTILLO, L. A.; GUTIÉRREZ, R. E.; SÁNCHEZ, I. C. O uso do comando sequência na Elaboração de Simuladores com o software GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 9, n. 3, p. 106-119, 2020.
https://doi.org/10.23925/2020.v9i3p106-119
COELHO, Iara Martins; TEIXEIRA, Lucas Santos; CASTILLO, Luis Andrés; SÁNCHEZ, Ivonne Coromoto. História da matemática e geometria dinâmica: um novo olhar ao teorema de Viviani para o ensino médio. Journal of Education Science and Health, Teresina, v. 3, n. 1, 2023. https://doi.org/10.52832/jesh.v3i1.178
CLARK, D. B. et al. Rethinking science learning through digital games and simulations: Genres, examples, and evidence. In: The National Research Council Workshop on Gaming and Simulations, 2009, Washington, DC. Disponível em: https://sites.nationalacademies.org/cs/groups/dbassesite/documents/webpage/dbasse_080068.pdf.
GALLO, P.; PINTO, M. G. Professor, esse é o objeto virtual de aprendizagem. Revista Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2010. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art2-vol2-julho2010.pdf.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HAŠEK, Roman; ZAHRADNÍK, Jan. Study of historical geometric problems by means of CAS and DGS. International Journal for Technology in Mathematics Education, v. 22, n. 2, p. 53-58, 2015. https://doi.org/10.1564/tme_v22.2.02
HAUK, Shandy; SLATEN, Allison; PETERS, Elisabeth; SLATEN, Kelli. Color work to enhance proof-writing in geometry. Journal of the California Mathematics Project, Long Beach, v. 6, n. 1, p. 12–12, 2013. Disponível em: https://jcmp.calstate.edu/jcmp/article/view/19 Acesso em: 10 dez. 2023.
HAWES, Susan M.; KOLPAS, Sid. Oliver Byrne: The Matisse of Mathematics. Mathematical Association of America, 2015. Online. Disponível em: https://www.maa.org/press/periodicals/convergence/oliver-byrne-the-matisse-of-mathematics-biography-1810-1829 Acesso em: 14 ago. 2023.
KALINKE, Marco Aurélio; DEROSSI, Bruna; JANEGITZ, Laíza Erler; RIBEIRO, Marina Silva Nogueira. Tecnologias e educação matemática: um enfoque em lousas digitais e objetos de aprendizagem. In: KALINKE, Marco Aurélio; MOCROSKY, Luciane Ferreira (org.). Educação matemática: pesquisas e possibilidades. Curitiba: Ed. UTFPR, 2015. p.159-186.
KOPER, Rob. Combining re-usable learning resources to pedagogical purposeful units of learning. In: LITTLEJOHN, A. (org.) Reusing online resources: a sustainable approach to eLearning. London: Kogan Page, 2003. p. 1-8.
MENDES, Iran Abreu. História para o ensino de matemática: fundamentos epistemológicos, métodos e práticas. COCAR, Bélem, ed. esp, n. 14, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5509 Acesso em: 10 dez. 2023.
O'CONNOR, John J.; ROBERTSON, Edmund F. Oliver Byrne. MacTutor. 2016. Online. Disponível em: https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Byrne/ Acesso em: 6 dez. 2023.
PLASS, J. L.; HOMER, B. D.; HAYWARD, E. O. Design factors for educationally effective animations and simulations. Journal of Computing in Higher Education, v. 21, n. 1, p. 31-61, 2009. DOI: 10.1007/s12528-009-9011-x.
PEREIRA, Ana Carolina Costa (org.). Ensino de matemática: conversas didáticas a partir de tratados históricos. [S. l.]: EdUECE, 2022.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; ALVES, Verusca Batista. A reconstrução dos círculos de proporção no geogebra como uma atividade para a mobilização de conhecimentos matemáticos. Revista História da Matemática para Professores, São Paulo: v. 5, p. 19-28, 2019. Disponível em: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/41 Acesso em: 10 dez. 2023.
PONTES, Lívia Monteiro; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa; PEREIRA, Ana Carolina Costa. A inserção de textos originais na disciplina de História da Matemática a partir de um problema do documento Sea Island Mathematical Manual. Revemop, Ouro Preto, v. 3, p. e202101, 2021. https://doi.org/10.33532/revemop.e202101
RIZOS, Ioannis; FOYKAS, Evaggelos. Utilization of “Byrne’s Euclid” in the teaching of geometry to students with special learning difficulties: A qualitative research. European Journal of Education and Pedagogy, London, v. 4, n. 2, p. 139-148, 2023. https://doi.org/10.24018/ejedu.2023.4.2.623
ROUGEUX, Nicholas. Making of Byrne’s Euclid. C82. 2018. Online. Disponível em: https://www.c82.net/blog/?id=79 Acesso em: 15 ago. 2023.
SABBATINI, M. Reflexões críticas sobre o conceito de objeto de aprendizagem aplicado ao ensino de ciências y matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 3, n. 3, p. 1-36, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2189/1760.
SÁNCHEZ, Ivonne Coromoto; CASTILLO, Luis Andrés. Uma antiga demonstração do teorema de Pitágoras desde a perspectiva da geometria dinâmica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 9, n. 26, p. 214-226, 2022. https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8030
SÁNCHEZ, Ivonne Coromoto; MENDES, Iran Abreu; CASTILLO, Luis Andrés. ATIVIDADES HISTÓRICAS COM GEOGEBRA PARA EXPLORAR A REPRESENTAÇÃO GEOMÉTRICA DO CONE. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 11, n. 1, p. e23117, 2023. https://doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16866.
SANTOS, Marcio Eugen Klingenschmid Lopes dos. Objetos e ambientes virtuais de aprendizagem no ensino de matemática: um estudo de caso para o estágio supervisionado de docência (Dissertação de mestrado). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2007
SILVA, Francisco Hemerson Brito da; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa. Aspectos matemáticos e materiais da fabricação do báculo de Petrus Ramus frente a concepção de licenciandos em Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 9, n. 26, p. 165-180, 2022. https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8031
SILVA JUNIOR, Francimar Miguel da; SANTOS, Andressa Gomes dos; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Um primeiro olhar sobre A short Treatise of the Description of the Sector. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 9, n. 26, p. 374-385, 2022. https://doi.org/10.30938/bocehm.v9i26.8034
TEIXEIRA, Lucas Santos; COELHO, Iara Martins; CASTILLO, Luis Andrés; SÁNCHEZ, Ivonne Coromoto. Uma exploração do Teorema de Stewart com GeoGebra: do estático ao dinâmico. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 9, n. 2, p. e2002, 2023. https://doi.org/10.35819/remat2023v9i2id6467
THOMSEN, Marianne; JANKVIST, Uffe Thomas; CLARK, Kathleen Michelle. The interplay between history of Mathematics and Digital Technologies: a review. ZDM – Mathematics Education, Germany, v. 54, p. 1631-1642, 2022. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01368-0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Andrés Castillo, Ivonne C. Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.