Exploring proposition XXXIV from book I of Oliver Byrne's elements in Geogebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12421

Keywords:

Proof, Byrne, GeoGebra, Teaching

Abstract

This paper describes the progress of an initiative based on Oliver Byrne's edition of Euclid's Elements, which incorporates colorful diagrams. Byrne aimed to present the statements, constructions, and even proofs of Euclid's Elements using a simple and rigorous use of colors, as a means to synthesize more explicit verbal descriptions and arguments. In this study, Byrne's semiotic system and approach are digitally materialized using a dynamic geometry environment, GeoGebra, focusing on Proposition XXXIV from Book I. The interactive resource in Byrne's style was created as a learning tool for exploring mathematical properties and discussions and as a means to make the understanding and learning of Euclidean geometry explicit for students.

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Author Biographies

Luis Andrés Castillo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduado em Licenciatura em Educação Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisador nível A-1 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Pertence ao corpo Editorial de periódicos tanto nacionais, bem como internacionais, como parte do Conselho Consultivo, Equipe Técnica e Parecerista ad hoc. Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática, Modelagem Matemática com GeoGebra. E-mail: luiscastleb@gmail.com

Ivonne C. Sánchez, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2024 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduada na Licenciatura em Educação menção Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisadora nível A-2 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática. E-mail: ivonne.s.1812@gmail.com

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Published

2024-05-01

How to Cite

CASTILLO, L. A.; SÁNCHEZ, I. C. Exploring proposition XXXIV from book I of Oliver Byrne’s elements in Geogebra. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–18, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12421. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12421. Acesso em: 22 jul. 2024.