The place of inclusive education in continuing education: actions in the Brazilian contexto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49282

Keywords:

Inclusive education, Continuing formation, Collaborative work

Abstract

This writing aimed to investigate actions that have been developed to promote inclusive education in continuing education in Brazilian municipalities, understanding that discussions on this topic are relevant and arouse concerns among teachers. Based on a qualitative perspective, a bibliographic research was carried out, using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) as a database. Through interpretive analysis, 12 works were investigated, of which 05 theses and 07 dissertations, published in the interstice of 2017 and 2021. The results point to the prevalence of joint actions between teachers and other education professionals for the construction of an inclusive proposal and the need to strengthen continuing education, in order to contemplate strategies for improving pedagogical practices and everyday situations in the inclusive context.

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Author Biographies

Vívian Almada Dutra Salmito, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestra em Saúde da Criança e do Adolescente (UECE); Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Psicopedagogia (UECE); Graduada em Pedagogia (UVA).

Rafaela de Oliveira Falcão Freitas, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR); Especialista em Psicopedagogia e Graduada em Pedagogia (UECE); Professora da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE.

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Published

2022-11-22

How to Cite

SALMITO, V. A. D. .; FREITAS, R. de O. F. .; FALCÃO, G. M. B. . The place of inclusive education in continuing education: actions in the Brazilian contexto. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49282, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49282. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9282. Acesso em: 18 may. 2024.