The place of inclusive education in continuing education: actions in the Brazilian contexto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49282

Keywords:

Inclusive education, Continuing formation, Collaborative work

Abstract

This writing aimed to investigate actions that have been developed to promote inclusive education in continuing education in Brazilian municipalities, understanding that discussions on this topic are relevant and arouse concerns among teachers. Based on a qualitative perspective, a bibliographic research was carried out, using the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) as a database. Through interpretive analysis, 12 works were investigated, of which 05 theses and 07 dissertations, published in the interstice of 2017 and 2021. The results point to the prevalence of joint actions between teachers and other education professionals for the construction of an inclusive proposal and the need to strengthen continuing education, in order to contemplate strategies for improving pedagogical practices and everyday situations in the inclusive context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vívian Almada Dutra Salmito, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestra em Saúde da Criança e do Adolescente (UECE); Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Psicopedagogia (UECE); Graduada em Pedagogia (UVA).

Rafaela de Oliveira Falcão Freitas, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR); Especialista em Psicopedagogia e Graduada em Pedagogia (UECE); Professora da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE.

References

ARARUNA, Maria Rejane. Articulação entre o professor do Atendimento Educacional Especializado (AEE) e o professor do ensino comum: Um estudo das perspectivas do trabalho colaborativo em duas escolas municipais de Fortaleza. 2018. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. 2022. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 2 jul. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial/MEC. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

BRITO, R. M. A. de. Formação continuada crítico-colaborativa na educação de jovens e adultos: uma experiência com enfoque na inclusão de educandos com deficiência. 2021. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.

BUENO, Melina Brandt. Educação de Jovens e Adultos: Formação continuada colaborativa entre professores da sala comum e educação especial. 2019. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, 2019.

DENZIN, N. K; LINCOLN, I. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre, RS: Artmed, 2006.

EVANGELISTA, R. R. do N. Formação e atuação de professores de alunos com deficiência. 2019. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2019.

FIGUEIREDO, R. V. de; POULIN, J. Construindo uma escola inclusiva. In: MACHADO, R.; MANTOAN, M. T. E. (org.). Educação e Inclusão: Entendimento, proposições e práticas. Blubenau: Edifurb, 2020.

HILBIG, M. C. V. Formação de professores para a inclusão de estudantes da educação especial nas escolas das Águas do Pantanal. 2021. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2021.

LIMA, A. P. de H. et al. A interlocução entre professores de Sala de Recursos Multifuncioais (SRM) e sala regular: desafios e possibilidades. In: GOMES, R. V. B. et al. (Orgs.). Educação inclusiva e educação especial: perspectiva na aprendizagem escolar. Fortaleza: Imprece, 2019. p. 139-222.

MIRANDA, L. H. M. de. Necessidades formativas dos professores do ensino fundamental II quanto à inclusão escolar dos alunos público-alvo da educação especial (PAEE). 2020. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

NORDONY, D. G. M. Inclusão escolar: desafios e possibilidades evidenciados na profissão docente, na rede municipal de Silvânia-GO. 2021. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Linguagem e Tecnologias) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2021.

NUNES, M. V. T. C. Necessidades formativas de professores da rede pública municipal de Fortaleza: diálogo com a educação inclusiva. 2022. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022.

PEREIRA, R. M. da R. O trabalho colaborativo no contexto da escola Inclusiva. 2021. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021.

SALOMÃO, C. J. R. Possibilidades de interlocução da coordenação pedagógica com o professor de educação especial na organização e desenvolvimento do trabalho docente. 2019. 206 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

SILVA, A. F. da. Diálogos formativos para práticas pedagógicas inclusivas na educação infantil. 2017. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

SILVA, M. C. da. Programa de Colaboração Docente na Educação Infantil: a sala de recursos como mediador de desenvolvimento profissional para inclusão. 2019. 273 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

WISCH, T. F. Contextos emergentes no Colégio de Aplicação: tessituras das docências na perspectiva inclusiva. 2020. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2020.

Published

2022-11-22

How to Cite

SALMITO, V. A. D. .; FREITAS, R. de O. F. .; FALCÃO, G. M. B. . The place of inclusive education in continuing education: actions in the Brazilian contexto. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49282, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49282. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9282. Acesso em: 22 nov. 2024.