Reflection from scientific initiation in the research with children in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49168

Keywords:

Children, Narratives, Scientific initiation

Abstract

The present article aims to present in a descriptive reflective way the research moments conducted with children in a Child Education Center - CEC, in the countryside of the state of Ceará (CE), and the process as researchers in scientific initiation.  For this, Passeggi (2016), Costa and Astigarraga (2021), among other authors compose the theoretical basis to support these reflections. We analyzed the photographs and videos recorded in the first phase of the research, in 2020 and 2021. The children have much to tell us and the ludic inspiration for an Alien-interviewer puppet, based on research by Passeggi; Lani-Bayle (et al, 2018), has contributed greatly to proposing a new research methodology and pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Alves dos Santos, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)biográficas - GEPAS.

Andrea Abreu Astigarraga, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

BRUNER, Jerome. Atos de significação. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CONCEIÇÃO, José Luis Monteiro da; SILVA, Sirneto Vicente da; COSTA, Michel da. Avaliações externas: implicações para as práticas pedagógicas dos professores da educação básica. Revista Cocar, [s. l.], v. 16, n. 34, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4951. Acesso em: 17 mar. 2022.

COSTA, A. M. DA.; ASTIGARRAGA, A. A. As narrativas sobre ser criança: do desencanto ao encantamento em trajetória de acadêmico a pesquisador. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-21, 2021. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6295

LANI-BAYLE, M. Quando as crianças falam de sua escola e (nos) ensinam.... Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 15, p. 954-969, 11 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n15.p954-969

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. Desafios epistemológicos da pesquisa (auto)biográfica com crianças. In: PASSEGGI, Maria da Conceição et al, (org.). Pesquisa (auto)biográfica em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares. Natal, RN: EDUFRN, 2018. p. 45-72. ISBN 978-85-425-0842-0. 730 p.: PDF; 7,72 mb.

PASSEGGI, Maria da Conceição et al. L’enfance à l’école: scénarios et enjeux de la Recherche avec des enfants au Brésil. In: LANI-BAYLE, Martine et PASSEGGI, Maria da Conceição. Raconter l’ école: à l’écoute de vécus scolaires en Europe et au Brésil. Paris: L’Harmattan, 2014. p. 33-47.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Nada para a criança, sem a criança. In: PASSEGGI, Maria da Conceição et al, (org.). Pesquisa (auto)biográfica em educação: infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares. Natal, RN: EDUFRN, 2018. p. 103-121, 2018. ISBN 978-85-425-0842-0. 730 p.: PDF; 7,72 mb.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6195624. Acesso em: 19 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

PINHO, Maria José de. Ciência e ensino: contribuições da iniciação científica na educação superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 03, p. 658-675, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000300005. Acesso em: 9 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000300005

Published

2022-11-21

How to Cite

SANTOS, C. A. dos .; ASTIGARRAGA, A. A. . Reflection from scientific initiation in the research with children in early childhood education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49168, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49168. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9168. Acesso em: 22 jul. 2024.