Gender, intersectionality and history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49167

Keywords:

National Common Curriculum Base (BNCC), History teaching, Intersectionality

Abstract

This text investigated the reverberations of the National Curricular Common Base (BNCC) in the National Didactic Book Plan (PLND) for the teaching of history. It was investigated about the impacts of the curricular reformulation for subjects related to gender studies, ethnic-racial relations and indigenous population. For this, the studies of intersectionality, Crenshaw (2009), curriculum, by Sacristán (2013), Gabriel (2019), Monteiro & Penna (2011), and historical awareness by Jörn Rüsen (2011) were used as theoretical and methodological references. In view of the relevance of the issues mentioned, it was noticed that, from the BNCC, there was a fragmentation of the contents, especially of the themes that approach the studies of gender, ethnic-racial relations and indigenous population.

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Author Biographies

Elenice de Paula, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina – PPGE-UFSC, professora na Secretaria de Educação do Estado do Paraná, Guarapuava-PR, com a disciplina de sociologia. Graduada em História (2008) Unicentro.

Jorge Luiz Zaluski, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutor em História do Tempo Presente pela Universidade do Estado de Santa Catarina – PPGH-UDESC. Mestre em História (2016), Unicentro.  Professor colaborador no departamento de história da Universidade Estadual do Centro-oeste-Unicentro, Doutor em História do Tempo Presente pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Integrante do Laboratório de Relações de Gênero e Família LABGEF-UDESC. Pesquisador sobre estudos de gênero, infâncias e ensino de história. Trabalho resulta de discussões em conjunto com a coautora durante formação pedagógica para implementação do novo ensino médio em colégios estaduais de Guarapuava, Paraná.

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Published

2022-11-21

How to Cite

PAULA, . E. de .; ZALUSKI, J. L. . Gender, intersectionality and history teaching. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49167, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49167. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9167. Acesso em: 22 jul. 2024.