Borders fell and you working there: maternity and pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49166

Keywords:

Maternity, Pandemic, Teaching, University

Abstract

The present study aims to understand the work contexts of women, mothers and university professors from Federal Institutions in the Brazilian Northeast, during the period of social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. For the development of this production, we theoretically support the perspectives of decolonial and intersectional feminism and the Narrative Interview technique developed by Schutze (2013). The collection of empirical material took place from the narratives of four volunteer women who described the challenges and difficulties they faced in the development of their domestic, work and parental care activities during social isolation. Thus, the research on screen led to the understanding of the need to promote a discussion that allows reflection on the place of women, mothers in society, since they were severely impacted during the pandemic by gender oppression, from the labor overlap with academic, domestic and maternal activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joselha Marculino de Lima, Universidade Federal de Campina Grande

Graduanda do curso de Pedagogia na Universidade Federal de Campina Grande-(UFCG), Bolsista Fapesq-PB e membro do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação, Linguagem e Práticas Sociais- GIEPELPS/UFCG. 

Daiane Pereira Soares, Universidade Federal de Campina Grande

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande – UFCG. Bolsista do projeto de extensão Mulheres Acadêmicas Ensinam – MÃES e integrante do grupo de estudos sobre Gênero, Interseccionalidade e Parentalidade na Educação – GIPE.

Juliana Silva Santana, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal do Ceará (UFC) – Bolsista CAPES. Professora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará – UECE, curso de Pedagogia.

References

BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. DOI: https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoED2403

HOOKS, B. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

ROCHA, M. N. P. Mulheres na ciência: uma avaliação das políticas públicas de apoio à maternidade implementadas no âmbito da pós-graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Dissertação (Mestrado em Avaliação de Políticas Públicas) Programa de Pós-graduação em Avaliação de Políticas Públicas - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/67673/3/2022_dis_mnprocha.pdf. Acesso em: 06 de ago. 2022.

ROLIM, K. H. B et al. E quem cuida das minhas crianças? o home office para mães trabalhadoras da educação durante a pandemia da COVID-19. In: XII Fórum Internacional de Pedagogia, 2021, Cajazeiras. Anais [...] Cajazeiras, 2021, p. 1-12. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/423855.pdf. Acesso em: 01 ago. 2022.

SCHUTZE. E. Pesquisa bibliográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, W.; PFAFF,N. (Org.) Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 210-222.

SHOR, I.; FREIRE, P. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

VERGÈS, F. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

WELLER, W.; ZARDO, S. P. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, jul./dez. 2013, p. 131-143. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v22.n40.757

Published

2022-11-20

How to Cite

LIMA, J. M. de .; SOARES, D. P. .; SANTANA, J. S. . Borders fell and you working there: maternity and pandemic. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49166, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49166. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9166. Acesso em: 21 nov. 2024.