Training and professional development: constitution of teaching knowledge in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49165

Keywords:

Training, Knowledge, Higher education

Abstract

His article amis to analyze the formation and constitution of teaching knowledge in higher education. The teaching knowledge is constituted along the professional trajectory mediated by the resignifiction of a socio, cultural, political and education nature. This is na explaratory and interpretive research, qualitative approach. As theoretical contributions studies by Tardif (2010), Anastasiou (2002), Ghauthier el al (2015), Almeida (2012), Roldão (2007). The research subjects are course professors from a public higher education institution. For data collection and analysis, the documentar research was carried out in the time frame from 2014 a 2018. The results indicate that teacher training is considered as a contínuos, progressive action, materilized int the teaching pratice. It is cocluded that the constitution of teaching knoweldge in higher education is articulated with prefessional development understood as a permanente attitude that integrates diffrent experiences with meanings and meanings for teaching pratice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Rosa Russo Pinheiro Costa Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará

Professora Adjunta do Centro de Educação (CED) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutorado em Educação (PPGE/UECE). Coordenadora da Célula Política de Extensão (PROEX/UECE). Vice coordenadora do NAAI/UECE. Membro do Projeto de Pesquisa CNPQ: Docência na educação superior: um estudo com professores iniciantes em cenário de inclusão.

References

ALMEIDA, Maria Isabel. Formação do professor no ensino superior: desafios e políticas educacionais. 2012.

ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, 2014, 27(2), pp. 7-31 © 2014, CIEd - Universidade do Minho. 2014. Disponível em http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872014000200002. Acesso em agosto de 2022. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243

ANASTASIOU, Léa das G. C. Construindo à docência no ensino superior: relação entre saberes pedagógicos e saberes científicos. In: ENCONTRO BIANUAL QUE CONGREGA PESQUISADORES, 14., 2012. Goiânia. Anais... Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2002.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996.

CERVO, Amando Luiz; Pedro Alcino; BERVIAN; SILVA, Roberto da. Metodologia Científica. 6ª edição. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

FARIAS, Isabela Maria Sabino de; SILVA, Silvina Pimentel; CARDOSO, Nilson de Souza. Inserção profissional na docência: experiencia de ingresso no PIBID. In: Educação e Pesquisa, v. 47, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147225968

FREITAS, et al. Experiência de formação: reflexões sobre o desenvolvimento profissional docente no PIBID – Ceará. In: Trabalho & Educação. v.30, n 3, 2021. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/32734. Acesso em setembro de 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.32734

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de Professores para uma mudança educativa. Coleção Ciências da Educação século XXI. Porto, PT: Porto Editora, 1999.

GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Sthéfane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijui, 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.

MOROSINI, Marília C. (orgs.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.

NONO. Maévi Anabel. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre. Editora Mediação, 2011.

NÓVOA, Antonio. Professores: imagens do futuro. Educa, Lisboa, 2009.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2016.

PAIXÃO, Maria do Socorro Estrela. A prática do estágio em formação continuada e a sua relação com os saberes docentes. XVI ENDIPE- Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino –UNICAMP. Campinas, 2012.

PIMENTA, Selma G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2009.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de (org). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo, Editora Cortez, 2011.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XPqzwvYZ7YxTjLVPJD5NWgp/?lang=pt&format=pdf Acesso setembro de 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

TARDIF, Maurice e RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade. Campinas: UNICAMP, ano XXI, nº 73, dez, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?format=pdf&lang=pt. Acesso setembro de 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11a ed. Petrópolis, RJ: vozes, 2010.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Centro de Educação. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Vol 1. Fortaleza, Ceará, 2011.

ZABALZA, M.A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2022-11-20

How to Cite

RIBEIRO, R. R. R. P. C. . Training and professional development: constitution of teaching knowledge in higher education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49165, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49165. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9165. Acesso em: 24 nov. 2024.