Teaching in higher education: between experience and experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49163

Keywords:

Higher education teacher, Training, Experiential dimension

Abstract

This article is the result of a completed thesis research whose general objective was to understand the limits and possibilities of the dialogue between the experiential knowledge, the formation and the work of the professors of the History course of the Federal University of Maranhão in the face of the tensions and contradictions presented by the reality of higher education. The research methodology is based on a critical qualitative approach, based on dialectical historical materialism. Thematic Oral History was used. The theoretical framework is based on the categories of experiential knowledge, work and teacher training. The research revealed through the category experiential dimension that teachers use their references and experiences, in an attempt to establish dialogues with teaching situations carried out individually or collectively, since there are no established spaces for the reflection of practical knowledge in light of theoretical knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Reinaldo Verde, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professora Adjunta do Curso de Ciências Naturais -Biologia Campus Codó MA.

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutor em Educação; Professor na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira em cursos de graduação e pós-graduação; coordenador institucional do PIBID; colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação (UECE); Líder do EDDocência.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras Escolhidas, vol. I).

BONDÍA, Jorge Larossa. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Experiencia e Alteridade em Educação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte, MG: UFMG, 1999.

MANGUEL, Alberto. No bosque do espelho: ensaios sobre as palavras e o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículo e autonomia pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em pedagogia. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2002.

NÓVOA, António. Dilemas actuais dos professores: a comunidade, a autonomia, o conhecimento. Goiânia: Editora da UCG, 2005.

NÓVOA, António. A formação da profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

NÓVOA, António. Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1992.

NÓVOA, António. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde: Depart. dos Recursos Humanos da Saúde: Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 107-129.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

Published

2022-11-20

How to Cite

VERDE, A. P. dos S. R. .; MARTINS, E. S. . Teaching in higher education: between experience and experiment. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49163, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49163. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9163. Acesso em: 23 nov. 2024.