Life Project, New High School in Speech on Twitter
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49148Keywords:
New High School, Life Project, Speech, NeoliberalismAbstract
The article analyzes discursive positions on the life project within the scope of the New High School Reform in posts published on Twitter. The theoretical foundation that leads this study is mainly based on Foucault (1995; 2009; 2010) on discourse, power and resistance. The methodology is characterized as a descriptive-interpretative study of a qualitative nature. The analyzes indicate that the examined posts discourses circulate resistance strategies that oppose the consensus effect of the official discourse on curricular reforms carried out in the mainstay of High School, mainly with regard to the neoliberal interests underlying the implementation of such reforms.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05 fev. 2020.
CASTIEL, Luis David. Ensaios fora do tubo: a saúde e seus paradoxos. Rio de Janeiro: Editora da Fiocruz; São Paulo: Hucitec, 2021. DOI: https://doi.org/10.7476/9786557081556
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa, Teoria & Educação, [s. l.], v. 2, p. 177-229, 1990.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DEYFRUS, H. L.; RABINOW, Paul. Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-250.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 19. ed. Ed. M. J. Marcionilo. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
QUADROS, Sérgio Feldemann de; KRAWCZYK, Nora. O ensino médio brasileiro ao gosto do empresariado. Políticas Educativas, Montevideo, v. 12, n. 2, p. 36-47, 2019.
RECUERO, Raquel. Introdução à análise de redes sociais. Salvador: EDUFBA, 2017.
STANDING, Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Trad. Cristina Antunes. Autêntica: Belo Horizonte, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Francisco Vieira da Silva, Patrícia Diógenes de Melo Brunet, Thâmara Soares de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.