Life Project, New High School in Speech on Twitter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49148

Keywords:

New High School, Life Project, Speech, Neoliberalism

Abstract

The article analyzes discursive positions on the life project within the scope of the New High School Reform in posts published on Twitter. The theoretical foundation that leads this study is mainly based on Foucault (1995; 2009; 2010) on discourse, power and resistance. The methodology is characterized as a descriptive-interpretative study of a qualitative nature. The analyzes indicate that the examined posts discourses circulate resistance strategies that oppose the consensus effect of the official discourse on curricular reforms carried out in the mainstay of High School, mainly with regard to the neoliberal interests underlying the implementation of such reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Vieira da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Patrícia Diógenes de Melo Brunet, Instituto Federal de Educação, Ciência e tecnologia da Paraíba

Mestre em Ensino pelo PPGE – UERN – Pau dos Ferros: Doutoranda em Letras pelo PPGL – UERN – Pau dos Ferros.

Thâmara Soares de Moura, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UERN). É integrante do grupo de pesquisa Discurso com Foucault - DIS.COM.FOU (UERN/UFERSA), desenvolvendo pesquisas em torno dos estudos discursivos foucaultianos

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05 fev. 2020.

CASTIEL, Luis David. Ensaios fora do tubo: a saúde e seus paradoxos. Rio de Janeiro: Editora da Fiocruz; São Paulo: Hucitec, 2021. DOI: https://doi.org/10.7476/9786557081556

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa, Teoria & Educação, [s. l.], v. 2, p. 177-229, 1990.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DEYFRUS, H. L.; RABINOW, Paul. Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-250.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 19. ed. Ed. M. J. Marcionilo. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

QUADROS, Sérgio Feldemann de; KRAWCZYK, Nora. O ensino médio brasileiro ao gosto do empresariado. Políticas Educativas, Montevideo, v. 12, n. 2, p. 36-47, 2019.

RECUERO, Raquel. Introdução à análise de redes sociais. Salvador: EDUFBA, 2017.

STANDING, Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Trad. Cristina Antunes. Autêntica: Belo Horizonte, 2020.

Published

2022-11-20

How to Cite

SILVA, F. V. da .; BRUNET, P. D. de M. .; MOURA, T. S. de . Life Project, New High School in Speech on Twitter. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49148, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49148. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9148. Acesso em: 24 nov. 2024.