Being a person and the discipline “constructivism, learning and communicative competence”
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49147Keywords:
Self Identity, Communicative act, Jurgen Habermas, Human formationAbstract
Learning is an intersubjectively mediated personal construction. The experience as a course participant in the discipline Constructivism, learning and communicative competence in a Postgraduate Program in Teaching is reported. Therefore, the disciplinary bibliography was discussed (OLIVEIRA, 2003; HABERMAS, 1990; FREITAG, 2005; ILLERIS, 2013; MORETTO, 2013; GROSSI, 2009) and the methodology used by his teacher was described. In addition, it includes the analysis of our learning based on the self-assessment instrument. The construction of communicative competence by constructivism resulted in provisional perspectives on learning: 1) the student and the teacher must assume the roles of speakers and listeners, avoiding the role of observers; 2) the personality dimension must be included in learning. In view of this, learning inserts the understanding of the Self as a being in formation in the midst of intersubjectivity, of the experiences that he experiences in his interaction with the Other.
Downloads
References
BUARQUE, Cristovam. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-III. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 168-172.
CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Programa Geral do Componente Curricular. Pau dos Ferros: PPGE/UERN, 2019.
ELKJAER, Bente. Pragmatismo: uma teoria da aprendizagem para o futuro. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 91-108.
ENGESTRÖM, Yves. Aprendizagem expansiva: por uma reconstrução pela teoria da atividade. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 68-90.
FREITAG, Barbara. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós-piagetiano-I. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 26-34.
FREIRE, Madalena. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-II. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p.162-167.
GONCALVES, Maria Augusta Salin. Teoria da ação comunicativa de Habermas: possibilidades de uma ação educativa de cunho interdisciplinar na escola. Educ. Soc. [online]. 1999, vol.20, n.66, pp.125-140. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000100007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000100007
GROSSI, Ester Pillar. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-I. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p.156-161.
HABERMAS, Jürgen. Para a reconstrução do materialismo histórico. Tradução de Rúrion Melo. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
ILLERIS, Knud. Uma compreensão abrangente da aprendizagem humana. In: ¬ ILLERIS, Knud. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 15-30.
JARVIS, Peter. Aprendendo a ser uma pessoa na sociedade: aprendendo a ser eu. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 31-45.
KEGAN, Robert. Que forma transforma? uma abordagem construtivo-evolutiva á aprendizagem transformadora. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 46-67.
LIBÂNEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas ressignificadas pelo debate contemporâneo da educação. In: LIBÂNEO, José Carlos.; SANTOS, Akiko (Orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e trandisciplinaridade. São Paulo: Alinea, 2005. p.1-37.
MEZIROW, Jack. Visão geral sobre a aprendizagem transformadora. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 109-126.
MORIN, Edgar. A construção da sociedade democrática e o papel da educação e do conhecimento para a formação do imaginário do futuro. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 11-25.
MORETTO, Pedro Vasco. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 5º ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
OLIVEIRA, Adil Antônio Alves de. A competência comunicativa como um telos para o agir pedagógico. 2003. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
PAIN, Sarah. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós piagetiano-III. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 43-53.
STEIN, Ernildo. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós-piagetiano-II. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 35-42.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fábio Rodrigo Fernandes Araújo, Rosalvo Nobre Carneiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.