Being a person and the discipline “constructivism, learning and communicative competence”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49147

Keywords:

Self Identity, Communicative act, Jurgen Habermas, Human formation

Abstract

Learning is an intersubjectively mediated personal construction. The experience as a course participant in the discipline Constructivism, learning and communicative competence in a Postgraduate Program in Teaching is reported. Therefore, the disciplinary bibliography was discussed (OLIVEIRA, 2003; HABERMAS, 1990; FREITAG, 2005; ILLERIS, 2013; MORETTO, 2013; GROSSI, 2009) and the methodology used by his teacher was described. In addition, it includes the analysis of our learning based on the self-assessment instrument. The construction of communicative competence by constructivism resulted in provisional perspectives on learning: 1) the student and the teacher must assume the roles of speakers and listeners, avoiding the role of observers; 2) the personality dimension must be included in learning. In view of this, learning inserts the understanding of the Self as a being in formation in the midst of intersubjectivity, of the experiences that he experiences in his interaction with the Other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Rodrigo Fernandes Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em Ciências Sociais e Humanas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pesquisador Efetivo do Grupo de Estudos e Pesquisas em Espaço, Ensino e Geografia e da Rede de Investigadores Ibero-Americanos em Educação Geografia.

Rosalvo Nobre Carneiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professor do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE). Coordenador de área do Projeto PIBID Geografia (2018-2020 e 2020-2022). Coordenador do Projeto Nós Propomos! Pau dos Ferros/Alto Oeste Potiguar.

References

BUARQUE, Cristovam. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-III. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 168-172.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Programa Geral do Componente Curricular. Pau dos Ferros: PPGE/UERN, 2019.

ELKJAER, Bente. Pragmatismo: uma teoria da aprendizagem para o futuro. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 91-108.

ENGESTRÖM, Yves. Aprendizagem expansiva: por uma reconstrução pela teoria da atividade. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 68-90.

FREITAG, Barbara. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós-piagetiano-I. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 26-34.

FREIRE, Madalena. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-II. In: BORDIN, Jussara; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p.162-167.

GONCALVES, Maria Augusta Salin. Teoria da ação comunicativa de Habermas: possibilidades de uma ação educativa de cunho interdisciplinar na escola. Educ. Soc. [online]. 1999, vol.20, n.66, pp.125-140. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000100007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000100007

GROSSI, Ester Pillar. Aspectos pedagógicos do construtivismo pós-piagetiano-I. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p.156-161.

HABERMAS, Jürgen. Para a reconstrução do materialismo histórico. Tradução de Rúrion Melo. São Paulo: Editora Unesp, 2016.

ILLERIS, Knud. Uma compreensão abrangente da aprendizagem humana. In: ¬ ILLERIS, Knud. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 15-30.

JARVIS, Peter. Aprendendo a ser uma pessoa na sociedade: aprendendo a ser eu. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 31-45.

KEGAN, Robert. Que forma transforma? uma abordagem construtivo-evolutiva á aprendizagem transformadora. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 46-67.

LIBÂNEO, José Carlos. As teorias pedagógicas modernas ressignificadas pelo debate contemporâneo da educação. In: LIBÂNEO, José Carlos.; SANTOS, Akiko (Orgs.). Educação na era do conhecimento em rede e trandisciplinaridade. São Paulo: Alinea, 2005. p.1-37.

MEZIROW, Jack. Visão geral sobre a aprendizagem transformadora. In: ILLERIS, Knud (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 109-126.

MORIN, Edgar. A construção da sociedade democrática e o papel da educação e do conhecimento para a formação do imaginário do futuro. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 11-25.

MORETTO, Pedro Vasco. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. 5º ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

OLIVEIRA, Adil Antônio Alves de. A competência comunicativa como um telos para o agir pedagógico. 2003. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

PAIN, Sarah. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós piagetiano-III. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 43-53.

STEIN, Ernildo. Aspectos filosóficos e sócio-antropólogicos do construtivismos pós-piagetiano-II. In: BORDIN, Jussara.; GROSSI, Ester Pillar (Orgs.). Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 35-42.

Published

2022-11-20

How to Cite

ARAÚJO, F. R. F. .; CARNEIRO, R. N. Being a person and the discipline “constructivism, learning and communicative competence”. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49147, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49147. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9147. Acesso em: 3 jul. 2024.