Discourses and crossing in evaluative practices in the teachers’ work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49146

Keywords:

Avaliação, Práticas Avaliativas, Teoria do Discurso

Abstract

This article is inserted in the field of discussions about evaluation practices and aimed to analyze the discursive constructions that weave the evaluation practices of teachers in agreste region of Pernambuco. We used as theoretical support authors such as Marinho, Leite and Fernandes (2014), Lopes (2018) and Costa e Silva (2021), for the understanding of evaluation as a space for negotiation of meanings, not having a fixed meaning, but precarious and provisional. Data analysis was performed from the theoretical and methodological perspective of Laclau and Mouffe's Discourse Theory (2015). Thus, from the teachers' speeches, we identified that the evaluative practices have a fluctuation of meanings and are crossed by the discursive constructions of external evaluation policies, teacher training, the common national bases and the regulation of the teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista produtividade em pesquisa 2 e atua como Professora Associada III do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco.

Hellida Beatriz de Lima Marinho, Universidade Federal de Pernambuco

Estudante do curso de licenciatura em pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Campus agreste, bolsista Facepe do programa de Institucional de Iniciação Científica da UFPE (PIBIC).

Stephanie Kristina Barbosa da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Estudante do curso de licenciatura em pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco –Centro Acadêmico do Agreste (UFPE/CAA), bolsista do programa de Institucional de Iniciação Científica da UFPE (PIBIC/CNPq).

References

BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na Teoria da Hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo Peixoto (Orgs). PósEstruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre, 2008.

CAMPOS, Maria Cristina Rezende de. Uma leitura sobre a política de avaliação e a abordagem da obra de arte como entrelugar mediatório de uma intervenção discursiva. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 480-496, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n2.07

COSTA, Renally Vital; SILVA, Luciana Leandro. Sistema de avaliação municipal da aprendizagem (sama) na rede municipal de ensino de Campina Grande/PB: impactos no trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 924-949, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss2articles/costa-silva.pdf

LACLAU, E. MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Entremeios; Brasília: CNPq, 2015.

LOPES, Alice Cassimiro. Políticas de Currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, A. C.; OLIVEIRA, A. L; OLIVEIRA, G. G. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 133-167.

MAGALHÃES, Priscila Maria Vieira dos Santos; GONÇALVES, Crislainy de Lira; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; OLIVEIRA-MENDES, Solange Alves de. Dos discursos aos sentidos: as práticas avaliativas de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 12, p. 90-103, 2018 DOI: https://doi.org/10.14244/198271991933

MARINHO, Paulo; FERNANDES, Preciosa; LEITE, Carlinda. A avaliação da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 36, n. 1, p- 151-162, Jan.-June, 2014 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i1.21018

OLIVEIRA, Marcia Betânia. Regime de colaboração e formação docente: práticas discursivas na produção política ProBNCC/RN. Revista Roteiro. Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i.23863

SANT’OVAIA, Carlos; COSTA, Estela. Os testes nacionais como instrumento de ação pública no sistema educativo português: processos de “problematização” e de “preconização”. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 171-189, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.10

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

Published

2022-11-18

How to Cite

ALMEIDA, L. A. A. de .; MARINHO, H. B. de L. .; SILVA, S. K. B. da . Discourses and crossing in evaluative practices in the teachers’ work. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49146, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49146. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9146. Acesso em: 22 nov. 2024.