Discourses and crossing in evaluative practices in the teachers’ work
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49146Keywords:
Avaliação, Práticas Avaliativas, Teoria do DiscursoAbstract
This article is inserted in the field of discussions about evaluation practices and aimed to analyze the discursive constructions that weave the evaluation practices of teachers in agreste region of Pernambuco. We used as theoretical support authors such as Marinho, Leite and Fernandes (2014), Lopes (2018) and Costa e Silva (2021), for the understanding of evaluation as a space for negotiation of meanings, not having a fixed meaning, but precarious and provisional. Data analysis was performed from the theoretical and methodological perspective of Laclau and Mouffe's Discourse Theory (2015). Thus, from the teachers' speeches, we identified that the evaluative practices have a fluctuation of meanings and are crossed by the discursive constructions of external evaluation policies, teacher training, the common national bases and the regulation of the teaching work.
Downloads
References
BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na Teoria da Hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo Peixoto (Orgs). PósEstruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre, 2008.
CAMPOS, Maria Cristina Rezende de. Uma leitura sobre a política de avaliação e a abordagem da obra de arte como entrelugar mediatório de uma intervenção discursiva. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 480-496, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n2.07
COSTA, Renally Vital; SILVA, Luciana Leandro. Sistema de avaliação municipal da aprendizagem (sama) na rede municipal de ensino de Campina Grande/PB: impactos no trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 924-949, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss2articles/costa-silva.pdf
LACLAU, E. MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Entremeios; Brasília: CNPq, 2015.
LOPES, Alice Cassimiro. Políticas de Currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, A. C.; OLIVEIRA, A. L; OLIVEIRA, G. G. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 133-167.
MAGALHÃES, Priscila Maria Vieira dos Santos; GONÇALVES, Crislainy de Lira; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; OLIVEIRA-MENDES, Solange Alves de. Dos discursos aos sentidos: as práticas avaliativas de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 12, p. 90-103, 2018 DOI: https://doi.org/10.14244/198271991933
MARINHO, Paulo; FERNANDES, Preciosa; LEITE, Carlinda. A avaliação da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 36, n. 1, p- 151-162, Jan.-June, 2014 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i1.21018
OLIVEIRA, Marcia Betânia. Regime de colaboração e formação docente: práticas discursivas na produção política ProBNCC/RN. Revista Roteiro. Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i.23863
SANT’OVAIA, Carlos; COSTA, Estela. Os testes nacionais como instrumento de ação pública no sistema educativo português: processos de “problematização” e de “preconização”. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 171-189, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.10
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucinalva Andrade Ataíde de Almeida, Hellida Beatriz de Lima Marinho, Stephanie Kristina Barbosa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.