Music teaching: studies of an extension Project
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49143Keywords:
Music Teaching, Extension Project, Acess, Resume, ProfessionalsAbstract
In this article, we report the studies arising from an extension project aimed at the practice of Choral Singing, which took place in the Music Degree course at a community university in Santa Catarina, from 2019 to 2022. The project suffered the impacts of the pandemic and had to cancel its activities practices, in the years 2020 and 2021, however, the study and research activities continued, giving rise to this article. Our main objective is to discuss and recognize the different trajectories of music teaching, which can occur through formal and non-formal education institutions, reflecting on access to this teaching, the professionals responsible for it and the curriculum. that has been developed for the area.
Downloads
References
BATISTA, Leonardo Moraes et al. Interculturalidade e Educação Musical – caminhos e possibilidades para uma circulação musical e cultural: Pesquisa e Ação. XXIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical - Diversidade humana, responsabilidade social e currículos: interações na educação musical. Manaus, 16 a 20 de outubro de 2017, p.01 a 16. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v2/papers/2678/public/2678-9364-1-PB.pdf Acesso em: 31 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm Acesso em 21 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso 21 abr 2022.
DALLAZEM, Aline. Egressos Licenciados em Música: inserção e atuação na Educação Básica. Curitiba, PR: CRV, 2015. DOI: https://doi.org/10.24824/978854440316.7
LOUREIRO, Alícia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental. Campinas, SP: Papirus, 2003.
NASSIF, Silvia Cordeiro. Música, educação e desenvolvimento infantil: em foco as relações com o meio. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza (Org). Música, filosofia e educação, vol 2 [recurso eletrônico]. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2019, p. 121 a 129. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.05319050212
SANTOS, Carla Pereira dos. Educação musical nos contextos não-formais: um enfoque acerca dos projetos sociais e sua interação na sociedade. Anais de Congresso ANPPOM, 2007. Disponível em https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/educacao_musical/edmus_CPSantos.pdf Acesso em 07 jul. 2022.
UNESCO. Declaração Universal sobre a Diversidade Cultural, 2002. Disponível em: < http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127160por.pdf>. Acesso em: 23 mar 2022.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Peleggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aline Dallazem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.