Bisexuality in research: systematic review of literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49131

Keywords:

Sexuality, Bisexuality, LGBTQIA population, Invisibility

Abstract

Sexuality is a human and complex phenomenon and its understanding may vary according to the context in which it manifests itself. This research aimed to study how bisexuality has been treated through a systematic literature review. The databases were Science, Psycinfo, Pubmed, Scopus, Scielo and Pepsic with the search descriptor “bisexuality”. The inclusion criteria were having the word “bisexuality” in the title, publications between 2000 and 2019 and being in English or Portuguese. 31 documents were located, 4 were excluded and 27 resulted for content analysis. Of these, 26 were English-speaking, and show data referring the specific and relevant vulnerability of this group. This research points that the data regarding this population is scarce, contributing to the invisibility of the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bianca Longhitano, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho"

Mestranda no programa de pós graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista (UNESP - Bauru). Graduada em psicologia pela mesma universidade.

Ana Claudia Bortolozzi, Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho"

Psicóloga pela UNESP, Bauru. Mestre em Educação Especial, pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar e Doutora em Educação pela UNESP, Marília. Atua como docente na graduação em Psicologia e na Pós-graduação junto aos programas: Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem (FC/UNESP, Bauru) e Educação Escolar (FCLar/ UNESP, Araraquara).

References

ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M. G.; SILVA DA, L. B. Juventude e sexualidade. Brasília: UNESCO, 2004. Disponível em: https://crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/unesco/juventudes_e_sexualidade_2004.pdf. Acesso em: 05 de ago. 2022.

AVELAR, R. B. DE; BRITO, W.; MELLO, L. A (in) segurança pública que o estado brasileiro oferece à população LGBT: mapeamento crítico preliminar de políticas públicas; 2010. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/16/o/Texto_8_-_Seguranca_-_versao_final.pdf.pdf. Acesso em: 05 de ago. 2022.

CORBALLY, M.; O’NEILL, C. S. An introduction to the biographical narrative interpretive method. Nurse Res., v. 21, n.5, p.34-9, 2014. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24877909/. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.7748/nr.21.5.34.e1237

FAZZANO, L. H.; GALLO, A. E. Uma análise da homofobia sob a perspectiva da análise do comportamento. Temas em Psicologia, v.23, n.3, p.535-345, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2015000300002. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2015.3-02

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HEREK, G. M.; GARNETS, L. D. Sexual orientation and mental health. Annual Review of Clinical Psychology, v.3, p.353-375; 2007. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.clinpsy.3.022806.091510. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.3.022806.091510

JUNQUEIRA, R. D. (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, v.32, p. 458, 2009. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_volume32_diversidade_sexual_na_educacao_problematizacoes_sobre_a_homofobia_nas_escolas.pdf. Acesso em: 05 de ago. 2022.

KLESSE, C. Dancing on the waves or being washed away? Representations of bisexualities. In: Liquid Modernity. Manchester Metropolitan University, UK, Sexualities, v.21, n.8, p.1360–1367, 2018. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1363460718781540. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1177/1363460718781540

LOURO, G. L. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

LOURO, G. L. O corpo educado - Nova Edição: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MULICK, P. S.; WRIGHT, L. W. Examining the existence of biphobia in the heterosexual and homosexual populations. Journal of Bisexuality, v.2, n.4, p.45–64, 2002. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J159v02n04_03. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1300/J159v02n04_03

RESENDE, L. S. Homofobia e Violência Contra a População LGBT no Brasil: uma revisão narrativa. Universidade de Brasília, Campus Ceilândia, Curso de graduação em Saúde Coletiva, 2016. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/16212. Acesso em: 05 de ago. 2022.

ROSA, L. C. A LGBTfobia como Fenômeno Cultural e seus Impactos Psíquicos. Centro Universitário de Brasília – UniCeub, Faculdade de Ciências da Educação e Saúde - FACES, 2017. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/11482#:~:text=Associado%20a%20isso%2C%20est%C3%A1%20a,ressignifica%C3%A7%C3%A3o%20de%20valores%20culturais%20espec%C3%ADficos. Acesso em: 05 de ago. 2022.

SANDFORT, T. G. M; DODGE, B. “...And Then There was the Down Low”: Introduction to Black and Latino Male Bisexualities. Estados Unidos. Arch Sex Behav., v.37, n.5, p. 675–682, 2008. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-008-9359-4. Acesso em: 05 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s10508-008-9359-4

SOMEREN, M. W.; BARNARD, Y. F.; SANDBER, J. A. C. The Think Aloud Method: A practical guide to modelling cognitive. Department of Social Science Informatics

University of Amsterdam, London, Academic Press, 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/215439100_The_Think_Aloud_Method_-_A_Practical_Guide_to_Modelling_CognitiveProcesses. Acesso em: 05 de ago. 2022.

Published

2022-11-07

How to Cite

LONGHITANO, B. .; BORTOLOZZI, A. C. . Bisexuality in research: systematic review of literature. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49131, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49131. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9131. Acesso em: 22 jul. 2024.