School Historic Heritage: o Center for Memory, Research and Documentation of Paulistinha

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49129

Keywords:

Memory and Research Center, School Heritage, Nursery/University School

Abstract

This article aims to analyze the collection that will make up the future Center for Memory, Research and Documentation of the Child Education Center - Paulistinha School of Education of the Federal University of São Paulo. Starting from the general analysis of both digital and physical archives allocated in the institution, the research showed the diversity of documents, and a first impression of the institutional collection of Paulistinha, from its known history, and its transformations over the last decades that changed the daily life and educational practices of the institution. The research highlights the importance of the idealization and establishment of school memory centers, contributing to thinking about the history of institutions, as well as the process of formation of these spaces as a safeguard of history, memory and institutional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Peterson Mendes Paulino, Universidade Federal de São Paulo

Estudante de História na Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo (EFLCH/UNIFESP). Bolsista Pibex no NEI-Paulistinha.

Dilma Antunes Silva, Universidade Federal de São Paulo

Professora EBTT. Coordenadora do Projeto de Extensão “50 anos da Paulistinha: partir da história” - aprovado pela Pró- Reitoria de Extensão (ProEC) da Unifesp em 09 de setembro de 2020.

References

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Percursos de um Arq-Vivo: entre arquivos e experiências na pesquisa em História da Educação. Porto Alegre: Letra 1, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.21826/9786587422077>. Acesso em: 28 de mai. 2022. DOI: https://doi.org/10.21826/9786587422077

BURKE, Peter. Testemunha ocular: O uso de imagens como evidência histórica. 1.ed. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2017. 318p.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Acervos Escolares: olhares ao passado no tempo presente. Revista História da Educação. Porto Alegre, v. 19, n. 47, set./dez, 2015, p. 293- 296. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/58105/pdf_104> Acesso em: 01 de jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/58105

GARCIA, Carlos Alberto Xavier. Centro de Memória Escolar: A Importância da História da Educação. In: XI Encontro Estadual de História: História, Memória e Patrimônio. 2012, Rio Grande do Sul. Anais Eletrônicos. Rio Grande do Sul, 2012, p. 1-6. Disponível em: <http://www.eeh2012.anpuh-rs.org.br/resources/anais/18/1347224702_ARQUIVO_centrodememoriafurg_Garcia.pdf.> Acesso em: 27 de jun. 2022.

KOSSOY, Boris. Fotografia e História. 4.ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012. 179p.

OLIVEIRA, Rosana Carla de. Paulistinha, a creche universitária da Unifesp: a construção identitária de uma história multifacetada (1971 a 1996). Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, 2019. Disponível em: <https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59534> Acesso em: 03 de jul. 2022.

OLIVEIRA, Rosana Carla de; PANIZZOLO, Claudia. Comunidade Intantil: Práticas do Cotidiano de uma Creche Universitária na Década de 1970. Revista Linguagem, Educação e Sociedade. Teresina, ano 25, v. 46. p. 1-27, 2020. Disponível em: < https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/11253> Acesso em: 01 de jul, 2022.

SANTOS, Bruno Almeida Régis dos; ARAÚJO, Isabella Belmiro. Os Centros de Memória como espaço de formação e reflexão das identidades. In: IX Seminário Nacional do Centro de Memória da Unicamp – Memória e histórias locais: esquecimento, diversidades culturais e identidades. 2019, Campinas. Anais Eletrônicos. Campinas, 2019, p. 1-17. Disponível em: <https://www.ixseminarionacionalcmu.com.br/resources/anais/8/1562974884_ARQUIVO_TrabalhoCompleto.BrunoSantos.pdf> Acesso em: 30 de jun. 2022.

SILVA, Dilma Antunes; FERREZIN, Lilian. Escola da infância e extensão: diálogos, desafios e possibilidades. Extensão em Foco, [S.l.], n. 27, ago. 2022. ISSN 2358-7180. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/81399>. Acesso em: 23 ago. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.5380/ef.v0i27.81399. DOI: https://doi.org/10.5380/ef.v0i27.81399

SOUZA, José Edimar de; GIACOMONI, Cristian. Análise documental como ferramenta metodológica em história da educação: um olhar para pesquisas locais. Cadernos CERU, [S. l.], v. 32, n. 1, p. 139-156, 2021. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/189278>. Acesso em: 9 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v32i1p139-156

SOUZA, Rosa Fátima de. Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária. Educar em Revista, [S.l.], v. 17, n. 18, p. 75-101, dez. 2001. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/32819>. Acesso em: 04 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.235

SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do Patrimônio Histórico Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, jan./jun. 2013. Disponível em: < https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199> Acesso em: 09 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013199

ZAIA, Iomar Barbosa. O lugar do arquivo permanente dentro de um centro de memória escolar. Revista Brasileira de História da Educação, v. 5, n. 2 [10], p. 153-174, 10 fev. 2012. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38650/20181> Acesso em 27 de jul. 2022.

Published

2022-11-07

How to Cite

PAULINO, P. M. .; SILVA, D. A. . School Historic Heritage: o Center for Memory, Research and Documentation of Paulistinha. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e49129, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49129. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9129. Acesso em: 26 dec. 2024.