Contribution of the extension UERN goes to school in the reading formation of the pedagogy course graduate: experience with the reader's formation axis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48673

Keywords:

Literature, Extension, Reader training

Abstract

The extension project UERN goes to school: formation and collective resistance, develops several activities that aim to contribute with the academic formation of pedagogy graduates, regarding literature, and, therefore, it is of utmost importance for the formation of the reader. The present work is based on the performance of the authors of the team that experienced during the Emergency Remote Teaching a state-of-the-art literary formation, in which collective readings of works by several authors, workshops and formative cycles were carried out, expanding the knowledge through the reading of literature. The objective of this was to analyze, from the perspective of the experiences lived, the importance of the participation and the growth within the teaching profession of the members of the extensionist group that participated in the Reader Training axis. As a result, we achieved the expansion of the reading repertoire of the members, taking into account the production of continuous academic work as a result of the training offered by the axis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Itayane Alves dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET Pedagogia). Bolsista voluntária no projeto de extensão Clube de Leitura, vinculado a Sala de Leitura, FE/UERN.

Monalu Albuquerque Dias, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Silvia Helena de Sá Leitão Morais Freire, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui Graduação em Pedagogia, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRN). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/POSEDUC/UERN.

References

ANDRADE, S. F. L. A relação entre Ensino, Pesquisa e Extensão no Curso de Pedagogia do na perspectiva dos discentes. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) 58p. Campus Avançado “Profª Maria Elisa de A. Maia” da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros, 2010.

ARAÚJO, F. de P.; CASIMIRO, L. C. da S. R. A importância dos projetos de extensão universitária na formação de cidadãos leitores. Disponível em: https://cartografias.catedra.puc-rio.br/artigos_educacao.PDF. Acesso em: 23 de mar. 2022.

BRITTO, L. P. L. Contra o consenso: cultura escrita, educação e participação. Campinas - SP: Mercado de Letras, 2003.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014. P.408.

OLIVEIRA, M. A. F.; BEZERRA, K. G. C. S. Contribuições do programa bale na formação leitora. VI Congresso Nacional de Educação. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127pdf. Acesso em: 20 de mar. 2022.

SALDANHA, D. M. L. L. A formação leitora e de mediadores de leitura: uma experiência no programa bale. Dissertação - Formação Humana e Desenvolvimento Profissional Docente - Programa de Pós-Graduação em Educação - POSEDUC. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN, Campus Central. 200 p. Mossoró, 2013.

SALDANHA, D. M. L. L. O ensino de literatura no curso de pedagogia: um lugar necessário entre o institucional, o acadêmico e o formativo. 2018. 246f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

TOKARNIA, M. Brasil perde 4,6 milhões de leitores em quatro anos. Agência Brasil. Rio de janeiro, 11 de set. de 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-09/brasil-perde-46-milhoes-de-leitores-em-quatro-anos. Acesso em: 12 de ago. de 2022.

Published

2022-11-03

How to Cite

SANTOS, M. I. A. dos; DIAS, . M. A.; FREIRE, S. H. de S. L. M. Contribution of the extension UERN goes to school in the reading formation of the pedagogy course graduate: experience with the reader’s formation axis. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48673, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48673. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8673. Acesso em: 22 jul. 2024.