The Processof Learning and Development in the Light of Historical-Cultural Psychology: contributions to teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48656

Keywords:

Theories of Learning and Development, Historical-Cultural Psychology, Teacher Trainers, Science, Biology

Abstract

This study aims to analyze the theories that permeate the Pedagogical Project of the Course of Licentiate degree in Biological Sciences of a public university in Ceará, with emphasis on Historical-Cultural Psychology. The investigation is qualitative, and the method used was documental research. For data collection, PPC was used, which was analyzed using the Content Analysis technique. The results obtained show that the PCC is intertwined by a diversity of theories of learning and development, which generates a multiplicity of methodologies and evaluative practices. Considering that the PPC is a document that should contribute to raising the quality of the course, as well as to the training of future teachers, the need for critical theories such as Historical-Cultural Psychology is highlighted, to support the teaching practices of teacher educators, teachers of the Licentiate degree, in particular, of the Biological Sciences course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luiza Barbosa Araújo, Universidade Regional do Cariri

Mestranda do programa Mestrado Profissional em Educação (MPEDU/URCA); Especialista em Ensino de Biologia e Química (URCA); Licenciada em Ciências Biológicas (UECE/FECLI).

Cristina Cardoso de Araújo, Universidade Federal do Maranhão

Professora do Curso de Pedagogia (UFMA); Doutora em Educação (PPGE/UECE); Mestre em Educação (PPGE/UFPI).

Francione Charapa Alves, Universidade Federal do Cariri

Doutora em Educação (PPGEB-UFC); Mestre em Educação (UECE); Licenciada em Ciências Econômicas pela URCA; Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Maria Márcia Melo de Castro Martins, Universidade Estadual do Ceará

Professora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (UECE/FECLI); Doutora e Mestre em Educação (PPGE/UECE); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PPGENCIMA/UFC); Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas (UFC).

References

COELHO, L.; PISONI, S. Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista Modelos–FACOS/CNEC Osório, v. 2, n. 1, p. 144-152, ago. 2012. Disponível em: http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/e-ped/agosto_2012/pdf/vygotsky_-_sua_teoria_e_a_influencia_na_educacao.pdf. Acesso em: 27 abr. 2018.

COSTA, D. A. F. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista Psicopedagogia, v. 23, n. 72, p. 232-240, ago. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v23n72/v23n72a07.pdf. Acesso em: 27 abr. 2018.

FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor?: um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

GADOTTI, M. BONITEZA DE UM SONHO: Ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: GRUBHAS, 2003.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago. 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em: 26 abr. 2018.

JUNGES, S. S. As teorias de aprendizagem e seu espaço na sala de aula e na prática docente. In: JUNGES, K. dos S. Org.: Kellen dos Santos Junges; Eliane Paganini da Silva; Valéria Aparecida Schena. Formação Docente: tendências, saberes e práticas. Curitiba - CRV, 2017. cap. 7, p. 127-147.

KRASILCHIK, M. Caminhos do ensino de ciências no Brasil. Em Aberto, v. 11, n. 55, p 3-8, jul./set. 1992.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: ________. Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. cap 1. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAehikAH/libaneo. Acesso em: 10 nov. 2018.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da educação, s/v, n. 20, p. 11-30, nov. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-69752005000100002&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 28 abr. 2018.

MARTINS, L. M. Os fundamentos psicológicos da Pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da Psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n.2, p. 130 - 143, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9705

MENDES, T. C.; BACCON, A. L. P. PROFISSÃO DOCENTE: O QUE É SER PROFESSOR? In: Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 12.; Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE, 3.; Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente - SIPD/CÁTEDRA/UNESCO, 5.; Encontro Nacional Sobre Atendimento Escolar Hospitalar - ENAEH, 9., 2015, Curitiba, PR. Anais eletrônicos…Curitiba, PR: PUC-PR, 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/39656612/PROFISS%C3%83O_DOCENTE_O_QUE_%C3%89_SER_PROFESSOR. Acesso em: 14 nov. 2018.

MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. de H. Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf; UFRGS, 2011.

PETRONI, A. P.; ANDRADA, P. C.; SOUZA, V. L. T. Algumas Considerações sobre a Teoria de Henri Wallon e suas Contribuições para a Educação. MOMENTUM, v. 1, n. 6, p. 127-140, jan./dez. 2017. Disponível em: http://momentum.emnuvens.com.br/momentum/article/view/87. Acesso em: 28 abr. 2018.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico / tradução Naila Freitas. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO - PPC DO CURSO DE LICENCIATURA PLENA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS, 2013.

RICARDO, E. C. A problematização e a contextualização no ensino das ciências: acerca das ideias de Paulo Freire e Gérard Fourez. In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 4., 2003, Bauru, SP. Atas..., Bauru, SP: ABRAPEC, 2003. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL019.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.

SANTOS, G. R. dos; AQUINO, O. F. A Psicologia Histórico-Cultural: conceitos principais. Perspectivas em Psicologia, v. 18, n. 2, p. 76 - 87, jul/dez, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/29471. Acesso em: 08 ago. 2022.

SANTOS, J. A.; OLIVEIRA, G. S.; MALUSÁ, S. CONCEITOS MATEMÁTICOS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: CONTRIBUIÇÕES DOS ESTUDOS DE JEAN PIAGET. Cadernos da FUCAMP, v. 16, n. 27, p. 1-11, 2017. Disponível em: http://fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/1123. Acesso em: 27 abr. 2018.

SILVA, A. S. Teorias da aprendizagem na EAD: ideações de professores autores de material didático impresso. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18401. Acesso em: 27 abr. 2018.

SILVA, S. de C. R. da; SCHIRLO, A. C. TEORIA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL: REFLEXÕES PARA O ENSINO DE FÍSICA ANTE A NOVA REALIDADE SOCIAL. Imagens da Educação, v. 4, n. 1, p. 36-42, jan. 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/22694. Acesso em: 26 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i1.22694

SILVA, F. O. da.; SOUZA, G. F. R. de. Formação permanente de professores no cotidiano escolar: o real e o possível. Educação e Formação, v. 7, p. 1-17, ago, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8002/6948. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8002

SOUZA, L. O. de.; ANSELMO, K. de B. Saberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissional. Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. 1-13, dez, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4290

VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1, p. 11-19, jun. 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572003000100002. Acesso em: 14 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572003000100002

VIGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. 2ª ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

Published

2022-12-30

How to Cite

ARAÚJO, M. L. B.; ARAÚJO, C. C. de; CHARAPA ALVES, F.; MELO DE CASTRO MARTINS, M. M. The Processof Learning and Development in the Light of Historical-Cultural Psychology: contributions to teacher education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48656, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48656. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8656. Acesso em: 21 nov. 2024.