The Processof Learning and Development in the Light of Historical-Cultural Psychology: contributions to teacher education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48656Keywords:
Theories of Learning and Development, Historical-Cultural Psychology, Teacher Trainers, Science, BiologyAbstract
This study aims to analyze the theories that permeate the Pedagogical Project of the Course of Licentiate degree in Biological Sciences of a public university in Ceará, with emphasis on Historical-Cultural Psychology. The investigation is qualitative, and the method used was documental research. For data collection, PPC was used, which was analyzed using the Content Analysis technique. The results obtained show that the PCC is intertwined by a diversity of theories of learning and development, which generates a multiplicity of methodologies and evaluative practices. Considering that the PPC is a document that should contribute to raising the quality of the course, as well as to the training of future teachers, the need for critical theories such as Historical-Cultural Psychology is highlighted, to support the teaching practices of teacher educators, teachers of the Licentiate degree, in particular, of the Biological Sciences course.
Downloads
References
COELHO, L.; PISONI, S. Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista Modelos–FACOS/CNEC Osório, v. 2, n. 1, p. 144-152, ago. 2012. Disponível em: http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/e-ped/agosto_2012/pdf/vygotsky_-_sua_teoria_e_a_influencia_na_educacao.pdf. Acesso em: 27 abr. 2018.
COSTA, D. A. F. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista Psicopedagogia, v. 23, n. 72, p. 232-240, ago. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v23n72/v23n72a07.pdf. Acesso em: 27 abr. 2018.
FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor?: um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
GADOTTI, M. BONITEZA DE UM SONHO: Ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: GRUBHAS, 2003.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago. 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em: 26 abr. 2018.
JUNGES, S. S. As teorias de aprendizagem e seu espaço na sala de aula e na prática docente. In: JUNGES, K. dos S. Org.: Kellen dos Santos Junges; Eliane Paganini da Silva; Valéria Aparecida Schena. Formação Docente: tendências, saberes e práticas. Curitiba - CRV, 2017. cap. 7, p. 127-147.
KRASILCHIK, M. Caminhos do ensino de ciências no Brasil. Em Aberto, v. 11, n. 55, p 3-8, jul./set. 1992.
LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: ________. Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. cap 1. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAehikAH/libaneo. Acesso em: 10 nov. 2018.
MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da educação, s/v, n. 20, p. 11-30, nov. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-69752005000100002&script=sci_abstract&tlng=es. Acesso em: 28 abr. 2018.
MARTINS, L. M. Os fundamentos psicológicos da Pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da Psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n.2, p. 130 - 143, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9705
MENDES, T. C.; BACCON, A. L. P. PROFISSÃO DOCENTE: O QUE É SER PROFESSOR? In: Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 12.; Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação - SIRSSE, 3.; Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente - SIPD/CÁTEDRA/UNESCO, 5.; Encontro Nacional Sobre Atendimento Escolar Hospitalar - ENAEH, 9., 2015, Curitiba, PR. Anais eletrônicos…Curitiba, PR: PUC-PR, 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/39656612/PROFISS%C3%83O_DOCENTE_O_QUE_%C3%89_SER_PROFESSOR. Acesso em: 14 nov. 2018.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. de H. Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf; UFRGS, 2011.
PETRONI, A. P.; ANDRADA, P. C.; SOUZA, V. L. T. Algumas Considerações sobre a Teoria de Henri Wallon e suas Contribuições para a Educação. MOMENTUM, v. 1, n. 6, p. 127-140, jan./dez. 2017. Disponível em: http://momentum.emnuvens.com.br/momentum/article/view/87. Acesso em: 28 abr. 2018.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico / tradução Naila Freitas. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO - PPC DO CURSO DE LICENCIATURA PLENA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS, 2013.
RICARDO, E. C. A problematização e a contextualização no ensino das ciências: acerca das ideias de Paulo Freire e Gérard Fourez. In: Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 4., 2003, Bauru, SP. Atas..., Bauru, SP: ABRAPEC, 2003. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL019.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
SANTOS, G. R. dos; AQUINO, O. F. A Psicologia Histórico-Cultural: conceitos principais. Perspectivas em Psicologia, v. 18, n. 2, p. 76 - 87, jul/dez, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/29471. Acesso em: 08 ago. 2022.
SANTOS, J. A.; OLIVEIRA, G. S.; MALUSÁ, S. CONCEITOS MATEMÁTICOS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: CONTRIBUIÇÕES DOS ESTUDOS DE JEAN PIAGET. Cadernos da FUCAMP, v. 16, n. 27, p. 1-11, 2017. Disponível em: http://fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/1123. Acesso em: 27 abr. 2018.
SILVA, A. S. Teorias da aprendizagem na EAD: ideações de professores autores de material didático impresso. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18401. Acesso em: 27 abr. 2018.
SILVA, S. de C. R. da; SCHIRLO, A. C. TEORIA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE AUSUBEL: REFLEXÕES PARA O ENSINO DE FÍSICA ANTE A NOVA REALIDADE SOCIAL. Imagens da Educação, v. 4, n. 1, p. 36-42, jan. 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/22694. Acesso em: 26 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i1.22694
SILVA, F. O. da.; SOUZA, G. F. R. de. Formação permanente de professores no cotidiano escolar: o real e o possível. Educação e Formação, v. 7, p. 1-17, ago, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8002/6948. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8002
SOUZA, L. O. de.; ANSELMO, K. de B. Saberes da docência: leitura crítica, emancipação humana e profissional. Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. 1-13, dez, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290/3600. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4290
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1, p. 11-19, jun. 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572003000100002. Acesso em: 14 abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572003000100002
VIGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. 2ª ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, SP: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Luiza Barbosa Araújo, Cristina Cardoso de Araújo, Francione Charapa Alves, Maria Márcia Melo de Castro Martins (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.