Report of internship experience in PIBID: critical reflection from the feelings and observations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48438

Keywords:

Self-evaluation, Emotions, Academic formation

Abstract

This study emerges from the experience in the Institutional Program for Scholarship Initiation to Teaching (PIBID). The program's principle is to provide the undergraduate student with an approach to the school context. This is an experience report study whose objective is to highlight the evolution of feelings and observations of the undergraduate student at the beginning and at the end of the program, and to critically report the experience in the PIBID internship. The study was built through reports, lesson plans, experiences, and observations of the Physical Education graduate for 2 years in a public school. It was identified that the program allowed the establishment of the teacher-student relationship and, consequently, a positive evolution of the student's feelings. Also, the PIBID appears to be a great program for teacher training, but the lack of training for trainees can lead to an evasion in the undergraduate courses, mainly due to lack of experience and feelings of insecurity and unpreparedness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edú Fiorin Schopf, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina; Graduando em Bacharelado em Educação Física na Universidade Federal de Santa Catarina e Pós-Graduando em Fisiologia do Exercício pelo Centro Universitário de Tecnologia de Curitiba.

References

ALMEIDA Maria Isabel de.; PIMENTA Selma G. Estágios supervisionados na formação docente. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

BELO, Priscila Alves de Paula; OLIVEIRA, Rayssa Melo de; SILVA, Renato Carneiro da. Reflexos da relação professor-aluno para a aprendizagem no contexto formal de ensino. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323880, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3880. Acesso em: 26 set 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3880

CAPES. PIBID. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 16 mar. 2022.

DAMÁSIO, Antônio. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. Tradução de Laura Teixeira Motta. 1. ed. São Paulo: Companhia das letras; 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática docente. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 6. ed. São Paulo: Olho d’Água, 1997.

GAUTHIER, Clermont. et al. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijui: Unijuí, 1998.

MARX, Karl.; ENGELS Friedrich. A ideologia alemã. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

PELLISSON, Sofia; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de regulação emocional de estudantes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Educ. Form., Fortaleza, v.7, n.1,e7152, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/e7152. Acesso em: 25 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7i1.7152

PICONEZ, Stela Conceição B. et al. A Prática de Ensino e o Estágio Supervisionado. 19. ed. Campinas-SP: Papirus; 1991.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2005/2006.

POMPEU, Maria L.; ARCHANGELO, A. Medos no âmbito educacional. In: O DECLÍNIO DOS SABERES E O MERCADO DO GOZO, 8., 2010, São Paulo. Anais do VIII. Colóquio internacional do LEPSI. São Paulo: FE-USP, 2011. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032010000100047&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 mar. 2022.

REALI, Ana Maria Medeiros R. TANCREDI, Regina Maria Simões P. A importância do que se aprende na escola: a parceria escola-famílias em perspectiva. Paidéia (Ribeirão Preto), São Carlos, v. 15, n. 31, p. 239-247, out. 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/250993303_A_importancia_do_que_se_aprende_na_escola_a_parceria_escola-familias_em_perspectiva. Acesso em: 6 abril. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2005000200011

VEIGA, Laura da.; LEITE, Maria Ruth Siffert Diniz Teixeira, DUARTE, Vanda Catarina. Qualificação, competência técnica e inovação no ofício docente para a melhoria da qualidade do ensino fundamental. Revista de Administração Contemporânea, v. 9, n. 3, p. 143-167, jul./set. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552005000300008

VERAS, Renata da S.; FERREIRA, Sandra Patrícia A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em revista, Curitiba, n. 38, p. 219-235, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/mFY9kNRcyMxMVzRKpwBCJLN/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 27 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000300015

VYGOTSKI, Lev Semyónovich. Obras Escogidas. Madrid: Visor; 1995.

Published

2022-10-30

How to Cite

SCHOPF, E. F. Report of internship experience in PIBID: critical reflection from the feelings and observations. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48438, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48438. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8438. Acesso em: 23 nov. 2024.