Formative Memorial and the Narratives of a Student in the Pedagogy Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48254

Keywords:

Training Memorial, Pedagogical Practice, Pedagogy

Abstract

This article aims to describe the educational trajectory, identifying and reflecting on the paths and constructions of the student "Cristina Lemos Souza", in her training in the Pedagogy course at the Open University of Brazil / Ceará State University - Quixeramobim-CE center. Through the autobiography, in the form of a Formative Memorial, it presents experiences and disciplines that contributed a lot to the formation of the pedagogue, as well as the completion of internships, which strengthened their experiences and expanded the technical knowledge necessary for pedagogical practice. Through dialogue with authors who founded the writing of the work, such as Freire (1996), Nóvoa (1999), Pimenta (2004), Libâneo (1994), Souza (2006) and legal documents of Brazilian Education, reflects on the meaning and re-signification of acting in education. Also highlighting the perennial commitment to training for the permanent construction and consolidation of identity as a professional in Pedagogy. It ends by presenting the impressions, experiences and objectives achieved during this training trajectory and the paths that he intends to tread as a teacher and professional in education.

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Author Biographies

Cristina Lemos Souza , Universidade Estadual do Ceará

Licenciada em Biologia pela Universidade Estadual do Ceará (2004). Pós- Graduada em Gestão da Educação Publica, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2012). Especialista no Ensino de Biologia pela Universidade Cândido Mendes (2016). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2021).

Cristine Brandenburg, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq (2019). Vice-Líder do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO). Editora da Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades – Rev.Pemo.

Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújo, Universidade Estadual do Ceará

Pós- Doutora em Educação (Uece), Doutora em Educação (UFC), docente da Uece/UAB, pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO), Consultora BID/ SPS- Ceará.

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Published

2022-09-10

How to Cite

SOUZA , C. L.; BRANDENBURG, C.; ARAÚJO, H. de L. M. R. Formative Memorial and the Narratives of a Student in the Pedagogy Course. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48254, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48254. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8254. Acesso em: 22 jul. 2024.