Formative Memorial and the Narratives of a Student in the Pedagogy Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48254

Keywords:

Training Memorial, Pedagogical Practice, Pedagogy

Abstract

This article aims to describe the educational trajectory, identifying and reflecting on the paths and constructions of the student "Cristina Lemos Souza", in her training in the Pedagogy course at the Open University of Brazil / Ceará State University - Quixeramobim-CE center. Through the autobiography, in the form of a Formative Memorial, it presents experiences and disciplines that contributed a lot to the formation of the pedagogue, as well as the completion of internships, which strengthened their experiences and expanded the technical knowledge necessary for pedagogical practice. Through dialogue with authors who founded the writing of the work, such as Freire (1996), Nóvoa (1999), Pimenta (2004), Libâneo (1994), Souza (2006) and legal documents of Brazilian Education, reflects on the meaning and re-signification of acting in education. Also highlighting the perennial commitment to training for the permanent construction and consolidation of identity as a professional in Pedagogy. It ends by presenting the impressions, experiences and objectives achieved during this training trajectory and the paths that he intends to tread as a teacher and professional in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Lemos Souza , Universidade Estadual do Ceará

Licenciada em Biologia pela Universidade Estadual do Ceará (2004). Pós- Graduada em Gestão da Educação Publica, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2012). Especialista no Ensino de Biologia pela Universidade Cândido Mendes (2016). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2021).

Cristine Brandenburg, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq (2019). Vice-Líder do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO). Editora da Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades – Rev.Pemo.

Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújo, Universidade Estadual do Ceará

Pós- Doutora em Educação (Uece), Doutora em Educação (UFC), docente da Uece/UAB, pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO), Consultora BID/ SPS- Ceará.

References

ARRUDA, L. M. Dificuldade de aprendizagem de leitura no ano inicial do ensino fundamental. 2014. 38. p. Monografia do curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares da Universidade Estadual da Paraíba. 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 20 set. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.

planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 set. 2021.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm

. Acesso em: 20 set. 2021.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1ª a 4ª séries do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.

gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 25 out. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 3, de 21 de fevereiro de 2006. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2005. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/

arquivos/pdf/pcp05_05.pdf. Acesso em: 27 out. 2021.

BRASIL. Nota Técnica n.º 02 / 2012/MEC/SECADI/PROJOVEM URBANO. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2012. Disponível em http://portal.mec.

gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=9902&Itemid=. Acesso em: 18 maio 2021.

BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Zero Limitada, 1983.

CARNEIRO, M. P. A. K. B. Processo avaliativo na Educação Infantil. 2010. 45 f. (Monografia). Pós-graduação em Educação Infantil. Escola Superior Aberta do Brasil, Vila Velha, 2010.

D´AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. 2. ed. Natal: Editora da UFRN, 2011.

DURKHEIM, É. Educação e Sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FARIAS, I. M. S.; SILVA, S. P.; FRANÇA, S. M. Pesquisa e Prática Pedagógica III. Secretaria de Educação a Distância (SEAD/UECE). Fortaleza: EdUECE, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1978.

LIBÂNEO; J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIBÂNEO; J. C. Pedagogia e Pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2004.

LITTO, F. M. As Interfaces da EAD na Educação Brasileira. Revista USP, n. 100, p. 57-66, dez./jan./fev. 2013-2014. Disponível em: http://www.abed.org.br/documentos DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p57-66

/as_interfaces_da_ead_prof_Litto.pdf. Acesso em: 30 abr. 2020.

LÜCK, H. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações quanto à Formação de seus Gestores. Gestão escolar e formação de gestores, Brasília, v. 17, n. 72, p. 1-195, fev./jun. 2000.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. 2. ed. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2005.

MACHADO, C. J. dos S.; FIALHO, L. M. F.; VASCONCELOS, L. M. de. Pelos fios das memórias do livro e da leitura: o arquivo Zila da Costa Mamede. HOLOS, v.29, n.5, 333-347, 2013. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2013.1721

MARX, K. O capital, crítica da economia política: Livro I. 18. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

NÓVOA, A. Profissão professor. Lisboa: Porto, 1999.

NUNES, A. I. B; SILVEIRA, R. N. Psicologia da Aprendizagem. Fortaleza: Secretaria de Educação a Distância (SEAD/UECE). Fortaleza: EdUECE, 2011.

PASSEGI, M. C.; SOUZA, E. C. (Auto)biografia: formação, territórios e saberes. São Paulo: Paulus, 2008.

PIAGET, J. A Construção do Real na Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PIAGET, J. O nascimento da inteligência da criança. São Paulo: Crítica, 1986.

PIMENTA, S.; LIMA, M. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. São Paulo: Cortez, 1985.

SOUSA, A. L. L. de et al. Estágio I: Pesquisa e Prática Pedagógica na Educação Infantil. Fortaleza: EdUece, 2018.

SOUZA, E. C. Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDPUCRS, 2006.

TAVARES, J.; BRZEZINSKI, I. Conhecimento profissional de professores: a práxis educacional como paradigma de construção. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2008.

PRADO, G. do V. T; SOLIGO, R. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. São Paulo: Gráfica FE, 2006.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1981.

WINNICOTT, D. W. A criança e o seu mundo. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

VYGOTSKY, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Published

2022-09-10

How to Cite

SOUZA , C. L.; BRANDENBURG, C.; ARAÚJO, H. de L. M. R. Formative Memorial and the Narratives of a Student in the Pedagogy Course. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48254, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48254. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8254. Acesso em: 21 nov. 2024.