Between Images and Letters: the memory of redemocratization in Brazil through photographs in history textbooks
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7336Keywords:
Teaching, Political Conflicts, Imagery, Textbooks, MemoryAbstract
The period that preceded the Redemocratization was marked by several political and social conflicts and the textbook became a very important resource for the institution and dissemination of its memory. With that said, this study aims to analyze, based on imagistic memories, how the Redemocratization of Brazil was institutionalized as a relevant political and sociocultural event in Brazil. Methodologically, it analyzes photographs of High School History Textbooks approved by PNLD 2018, which depict the Redemocratization period. The theoretical contribution that this article follows helps to understand imagery sources as a teaching and research artifact. As a result, it is possible to infer that imagery sources about the Redemocratization period that circulate in history textbooks establish a political memory in the country.
Downloads
References
ALVES, Alexandre; OLIVEIRA, Letícia Fagundes de. Conexão com a história. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2016.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos – 2. Ed. – São Paulo: Cortez, 2008. Coleção docência em formação. Série ensino fundamental/coordenação Antônio Joaquim Severino, Selma Garrido Pimenta.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Identidades e Ensino da História do Brasil. In: CARRETERO, Mário; ROSA, Alberto; GONZÁLES, Maria Fernanda. (org). Ensino de História e Memória Coletiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 2007, p. 33-52.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Fundo Nacional do Desenvolvimento da Educação. Programas Livro Didático – PNLD. Brasília, 2018. Disponível em: http://www.fnde.gov/programas/pnld.htm. Acesso em: 10 mar. 2019.
CAMPOS, Flávio de; PINTO, Júlio Pimentel; CLARO Regina. Oficina de história. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016.
CARRANO, Paulo. Toda ditadura quer controlar o campo educacional, porque é nele que há liberdade para pensar e construir novos caminhos para a sociedade. http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/entrevista/toda-ditadura-quer-controlar-o-campo-educacional-porque-e-nele-que-ha-liberdade/. Acesso em: 14 out. 2020.
CIAMPI, H.; CABRINI, C. Ensino de história: histórias e vivências. In: CERRI, L. F. (org.). O ensino de história e a ditadura militar. 2. ed. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 2003.
DIAS, Geraldo Pedrosa de Araújo. Pra não dizer que não falei das flores. São Paulo: RGE, 1979, p. 6-49.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Ed. Centauro, 2006.
HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva e memória histórica. In:__. A memória coletiva. 2.ed. São Paulo: Editora Revistas dos Tribunais LTDA, Capítulo II, pág. 35 a 89, 1990.
JOLY, Martine. A imagem e os signos. Lisboa, 2007.
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia: Ateliê, 2007.
MAUAD, Ana Maria. Usos e funções da fotografia pública no conhecimento histórico escolar. Universidade Federal Fluminense. 2015.
MEDEIROS, Risalva Ferreira Nunes de. O ensino de história e o período de redemocratização em uma perspectiva imagética. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino) – UERN - UFERSA – IFRN, Mossoró, 2021.
SANTAELLA, Lúcia; NOTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 2005.
SANTAELLA, Lucia. A leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
TAMANINI, Paulo Augusto; MEDEIROS, Risalva Ferreira N de; MORAIS, Ana. Meyre de. Algumas ponderações acerca das imagens do Período de Redemocratização, nos livros didáticos de História. In: AGUIAR, Ana L. O; CHAVES, Flávio M, C; DE ANDRADE, Fco Ari; MUNIZ, Rita de F. (org.). Educação: práticas, diversidade e inclusão. CRV, 2020, p. 29-41.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, Bruno. Olhares da história: Brasil e mundo. ed. São Paulo: Scipione, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Risalva Ferreira Nunes de Medeiros, Dulcilene Leite de Amorim Moraes, Paulo Augusto Tamanini, Ana Meyre de Morais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.