State, public policies and ideology as a basis for the evaluation of Professional Education Policy
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7306Keywords:
Evaluation, State, Ideology, Professional educationAbstract
This article is the result of research on political evaluation of professional education policy, with consequences in the face of state issues, public policies and ideological issues that permeate policies in Brazil. The political evaluation of politics as a scientific research is still recent in Brazil, having as a reference the research and studies of Souza (2013), Figueiredo and Figueiredo (1986), and Azevedo (2010). Thus, of a qualitative nature and approach, for the accomplishment of the research, the theoretical and methodological procedures of the bibliographic review and documentary analysis were adopted. The evaluations of education policies, therefore, are seen in a reductionist way and approached in a purely technical way, because neoliberal policies have been influencing and inducing the evaluations to have this character. In view of the reflections presented, therefore, it is that professional education in the field of public policies is submitted to evaluative models.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 267-284, abr./jun. 2013.
AFONSO, Almerindo Janela. Um olhar sociológico em torno da accountability. In: ESTEBAN, Maria Teresa; AFONSO, Almerindo Janela (org.). Olhares e Interfaces: reflexões críticas sobre avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. p. 147-168.
ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima. O marxismo e a pesquisa qualitativa como referência para a investigação sobre educação profissional. In: SEMINÁRIO DO TRABALHO, 7., Marília. Anais [...] Marília: UNESP, 2010.
ARRETCHE, Marta Teresa da Silva. Tendências no estudo sobre a avaliação. In: RICO, Elizabeth Melo (org.). Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1998. Disponível em: http://www.fflch.usp.br/dcp/assets/docs/Marta/Arretche_1998.pdf. Acesso em: 15 jul. 2013.
AZEVEDO, Márcio Adriano de. Avaliação do programa escola ativa como política pública para escolas do campo com turmas multisseriadas: a experiência em Jardim do Seridó/RN (1998-2009). 2010. 215f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
AZEVEDO, Márcio Adriano de et al. Ensaios sobre a avaliação de políticas públicas em educação: limites e horizontes. In: ARCOVERDE, Ana Cristina Brito (org.). Avaliação de políticas públicas no capitalismo globalizado: para que e para quem? Recife: UFPE, 2015. p. 235-255.
AZEVEDO, Márcio Adriano; SILVA, Lenina Lopes S. Reforma educativa a partir dos anos 1990: implementação na América Latina, Caribe e particularidades brasileiras. HOLOS, Natal/RN, v. 2, ano 28, p. 250-260, maio 2012. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/928/548. Acesso em: 27 jun. 2012.
BARRY, Brian; RAE, Douglas W. Polítical evaluation. In: GREENSTEIN, Fred I.; POLSBY, Nelson W. (Org.). Handbook of polítical science. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley, 1975. v. 1: Political science: scope and theory.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1998. Brasília: Senado Federal; Subsecretaria de Edições Técnicas, 2008a. Cap. II, p. 20.
BRASIL. Decreto nº 2.208 de 17 de abril de 1997. Regulamenta o §2º do art. 36 e os artigos 39 a 42 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/dec2208.pdf. Acesso em: 10 jul. 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 1996a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf. Acesso em: 20 mar. 2010.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 20 jun. 2015.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Cientifica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 2008b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccicil_03/_ato2007-2010/lei/l11892.htm. Acesso em: 20 mar. 2010.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 2014. Disponível em: http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf. Acesso em: 20 jun. 2015.
BRASIL. Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial [da] República do Brasil, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 20 mar. 2017.
FERNANDES, Domingos. Acerca da articulação de perspectivas e da construção teórica em avaliação educacional. In: ESTEBAN, Maria Teresa; AFONSO, Almerindo Janela (org.). Olhares e Interfaces: reflexões críticas sobre avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. p. 9-14.
FIGUEIREDO, Marcus Faria; FIGUEIREDO, Argelina Maria Cheibub. Avaliação política e avaliação de políticas: um quadro de referência teórica. Análise & Conjuntura, Belo Horizonte, v. 1, n. 3, set./dez. 1986.
GOMES, Nilma Limo. Indagações sobre o currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
HÖFLING, Eloisa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cad. CEDES, Campinas, v. 21, n. 55, nov, 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003. Acesso em: 06 abr. 2012.
LOPES, Pedro Isaac Ximenes. Uma avaliação política da política de avaliação da educação superior brasileira. 2013. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional; Cultura e Representações) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. (vols. 1 e 2). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2002.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
O’CONNOR, James. USA, a crise do Estado capitalista. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
OFFE, Claus. Trabalho: a categoria-chave da sociologia? Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, USP, v. 4, n. 10, p. 6-20, 1989.
PERONI, Vera Maria Vidal. Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.
PIANA, Maria Cristina. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: UNESP; Cultura Acadêmica, 2009.
POULANTZAS, Nicos. O Estado, o poder, o socialismo. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1980.
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SAVIANI, Demerval. Da nova LDB ao FUNDEB: por uma outra política educacional. Campinas, SP: Autores Associados, 2007a. (Coleção educação contemporânea).
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007b.
SILVA, Danilma de Medeiros. Desvelando o PRONATEC: uma avaliação política do programa. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação, Natal, 2015.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, jul./dez. 2006.
SOUZA, Lincoln Moraes de. A agenda e as agendas no Brasil. Cronos, Natal,
v. 7, n. 1, p. 79-101, jan./jun. 2006.
SOUZA, Lincoln Moraes de. A relevância da suspeição: pequeno ensaio sobre avaliação política de políticas públicas. Natal: PPGEP/IFRN, 2013.
WEISS, Carol H. Investigación evaluativa: métodos para determinar la eficiência de los programas de acción. México: Trilhas, 1978.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Etiene Figueiredo Ferreira, Márcio Adriano de Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.