Curriculum policies and quality meaning: discourses and contexts of BNCC mobilization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7303

Keywords:

High School, Curriculum Policies, Quality Speech

Abstract

The post-critical theoretical framework understands that representations can be provisional processes, permeated by discursive and contextual constructions. The objective was to analyze the meaning of quality in the contexts of mobilization of the curricular policy present in the National Common Curriculum Base of High School, adopting a bibliographic review, which dialogues with the theoretical framework of Stephen Ball's policy cycle (1998), in addition to research and publications by Brazilians that dialogue with the production of knowledge Ball and Mainardes (2011), Lopes (2010, 2012 and 2013) and Lopes and Macedo (2011 and 2021), in addition to consultations and analysis of documents such as Law no. 13.415/2017, the National Curricular Common Base and MEC Ordinance No. 331/2018. It is understood that we are not talking about fixed meanings, but about provisional processes of quality meaning. Thus, concomitantly with the process of giving meaning to the quality of the curriculum, the meaning of a democratic society project to be achieved will be constructed.

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Author Biographies

Erika Roberta Silva de Lima, Escola Estadual Tertuliano Ayres Dias

Pedagoga (UERN). Especialista em Educação e Linguagem para Multiculturalidade (UERN). Mestre em Educação (IFRN). Atua como docente na Educação Básica (Rede Estadual do RN) e no Ensino Superior (Uniasselvi). Pesquisadora na área da gestão e políticas públicas.

Francisca Natália da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN e Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação Profissional - PPGEP do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte- IFRN. Atua como docente da área de Política e Gestão Escolar no IFRN.

Kaiser Jackson Pereira de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Química (UERN). Especialista em Metodologia e Docência do Ensino Superior (FVJ). Mestre em Ensino pelo POSENSINO (UERN - UFERSA - IFRN). Possui vínculo profissional com o IFRN. Atua principalmente no ensino médio e orientações dos estágios da Licenciatura em Química.

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Published

2022-03-21

How to Cite

LIMA, E. R. S. de .; SILVA, F. N. da; SOUSA, K. J. P. de . Curriculum policies and quality meaning: discourses and contexts of BNCC mobilization. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47303, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7303. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7303. Acesso em: 22 jul. 2024.