To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7300

Keywords:

Tutoring, Management, Extracurricular activities, Extension

Abstract

This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Anderson Brito do Nascimento, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestrando em Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO), associação ampla entre UERN/UFERSA/IFRN, bolsista CAPES. Especialista em Educação e Contemporaneidade pelo IFRN/MO. Graduado em Pedagogia pela UERN/MO, bolsista PET/SISu/MEC/FNDE).

José Gerardo Bastos da Costa Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO), associação ampla entre UERN/UFERSA/IFRN. Graduado em Licenciatura Plena em História pela UECE. Especialista em Planejamento Educacional pela UNIVERSO. Professor do IFRN, Campus Mossoró.

Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP/IFRN). Mestra em Educação (POSEDUC/UERN). Especialista em Ensino e Currículo (UERN). Graduada em Pedagogia (UERN). Professora do IFRN.

Flávia Spinelli Braga, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Geografia, pelo Instituto de Geografia e Ordenamento do Território (IGOT-UL). Mestra em Geografia (UNESP), bolsista CNPQ. Licenciada em Geografia (UDESC), bolsista PET/SISu/MEC/FNDE; Professora Adjunta da UERN.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: edições 70, 1977. 225p.

BRASIL, Ministério da Educação. Programa de Educação Tutorial – PET. Manual de Orientações Básicas. 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 76p.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetas de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176p.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220p.

MORGADO, José Carlos. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011.

MÜLLER, Angélica. Qualidade no ensino superior: a luta em defesa do Programa Especial de Treinamento. Rio de Janeiro: Garamond, 2003. 172p.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. 110p.

TOSTA, Rosa Maria et.al. Programa de educação tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicología para América Latina. n. 8, México, nov. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-25551997000100010&script=sci_arttext . Acesso em: 04 fev. 2021.

ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004. 239p.

Published

2022-01-10

How to Cite

NASCIMENTO, A. A. B. do; COSTA JÚNIOR, J. G. B. da; FERNANDES, A. N. de O.; BRAGA, F. S. . To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e47300, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v.4.7300. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7300. Acesso em: 3 jul. 2024.