To be or do if tutor(a): the management within the Tutorial Education Program (PET/UERN/UFERSA)
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7300Keywords:
Tutoring, Management, Extracurricular activities, ExtensionAbstract
This article analyzes the management of tutors within the Tutorial Education Programs (PET), at the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA), as something ready/ finished or procedural. The methodology is quantitative-qualitative, exploratory, making use of literature review, document and interviews with tutors. For theoretical foundation, we used Tosta et al. (2003); Müller (2003); Freire (1996); Brasil (2006), among others. The research led us to realize that the PET tutor is built in an empathetic way, contemplating not only the academic and technical aspects, but the humanist side, not in an invasive way in personal issues, but due to the closer relationships built within the program, there is a sensitivity in caring and caring for the other. In these experiences, there are moments when knowledge, knowledge and experiences of teaching learning, development of formative and fraternal bonds are shared.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: edições 70, 1977. 225p.
BRASIL, Ministério da Educação. Programa de Educação Tutorial – PET. Manual de Orientações Básicas. 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 76p.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetas de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176p.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220p.
MORGADO, José Carlos. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011.
MÜLLER, Angélica. Qualidade no ensino superior: a luta em defesa do Programa Especial de Treinamento. Rio de Janeiro: Garamond, 2003. 172p.
PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. 110p.
TOSTA, Rosa Maria et.al. Programa de educação tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicología para América Latina. n. 8, México, nov. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-25551997000100010&script=sci_arttext . Acesso em: 04 fev. 2021.
ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004. 239p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antonio Anderson Brito do Nascimento, José Gerardo Bastos da Costa Júnior, Aleksandra Nobrega Nogueira de Oliveira Fernandes, Flávia Spinelli Braga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.