Basic education in riverside communities in the State of Amapá
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.7081Keywords:
Basic education, Riverside community, AmapáAbstract
This work aims to examine scientific productions on the quality of education in riverside communities considering the specifics of displacement. And how basic education has been addressed in riverside communities in the state of Amapá, in scientific production. Methodologically, the work used bibliographical research, through a literature review on the theme Education for riverside communities and ending with the result that education in riverside communities needs infrastructure in schools in Amapá with expansion, adaptation and reforms. Continuing education for teachers and a permanent staff at the school for all professionals, safe school transport and a curriculum focused on student knowledge and culture for the full development of citizenship.
Downloads
References
APPLE, M. Repensando ideologia e currículo. In: MOREIRA, A.F.B.: SILVA, T.T Currículo, cultura e sociedade. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2002.
AZEVEDO, I. de. O prazer da produção científica: descubra como é fácil e agradável elaborar trabalhos acadêmicos. 10. ed. São Paulo: Hagnos, 2001.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, Coleção Primeiros Passos, 28o. ed., 2007.
BRASIL, Governo Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1998.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394/96, Brasília - DF, 1996
CHAVES, M. P. S. R. Uma experiência de pesquisa-ação para gestão comunitária de tecnologias apropriadas na Amazônia: o estudo de caso do assentamento de Reforma Agrária Iporá. 2001. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. 6ª edição. Petrópolis. Vozes, 1995
LOPES, A.C.; MACEDO, E.F. A estabilidade do currículo disciplinar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.p.73-94.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. Atlas, 1994.
MOTA NETO, J.C.; OLIVEIRA, I. A Saberes da terra, da mata e das águas, saberes culturais e educação. In: Oliveira. I.A. de (Org.). Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazonidas. Belém:2004. P.53.
NÓBREGA-Therrien S.M., Therrien J. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos Em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p. 5–16, 2004. Dói: https://doi.org/10.18222/eae153020042148 Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/2148
SACRISTÀN, J.C, PÈREZ GÓMES, A.I. Compreender e transformar o ensino. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adilamar Coutinho Castro, Raimundo Inaldo de Jesus Souza Júnior, Elizabete Belo Lobato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.