Basic education in riverside communities in the State of Amapá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.7081

Keywords:

Basic education, Riverside community, Amapá

Abstract

This work aims to examine scientific productions on the quality of education in riverside communities considering the specifics of displacement. And how basic education has been addressed in riverside communities in the state of Amapá, in scientific production. Methodologically, the work used bibliographical research, through a literature review on the theme Education for riverside communities and ending with the result that education in riverside communities needs infrastructure in schools in Amapá with expansion, adaptation and reforms. Continuing education for teachers and a permanent staff at the school for all professionals, safe school transport and a curriculum focused on student knowledge and culture for the full development of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilamar Coutinho Castro, Universidade Estadual do Ceará

Formada em Pedagogia, Especialista em Gestão Escolar (UNIFAP) Bacharel em Direito (CEAP), acadêmica do Curso Letras/Francês (UNIFAP) Pedagoga na E.E. Quilombola Lagoa dos Índios e Professora na E.E. Prof. Nilton Balieiro Machado, Mestranda em Políticas Públicas (UECE).

Raimundo Inaldo de Jesus Souza Júnior, Universidade Estadual do Ceará

Formado em Pedagogia, Especialista em Linguística Aplicada, Bacharel em Direito (UNAMA), licenciado em Letras, professor do AEE na Escola Municipal Raquel da Paz e Escola José Ribamar Teixeira.

Elizabete Belo Lobato, Universidade Estadual do Ceará

Formada em   Pedagogia (FACINTER), especialista em Gestão Escolar (IBPEX), Mestranda do Curso Planejamento e Políticas Públicas (UECE), Coordenadora Pedagógica na E.E. Manoel Queiroz Benjamim.

References

APPLE, M. Repensando ideologia e currículo. In: MOREIRA, A.F.B.: SILVA, T.T Currículo, cultura e sociedade. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2002.

AZEVEDO, I. de. O prazer da produção científica: descubra como é fácil e agradável elaborar trabalhos acadêmicos. 10. ed. São Paulo: Hagnos, 2001.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, Coleção Primeiros Passos, 28o. ed., 2007.

BRASIL, Governo Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1998.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394/96, Brasília - DF, 1996

CHAVES, M. P. S. R. Uma experiência de pesquisa-ação para gestão comunitária de tecnologias apropriadas na Amazônia: o estudo de caso do assentamento de Reforma Agrária Iporá. 2001. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

GOODSON, I. Currículo: teoria e história. 6ª edição. Petrópolis. Vozes, 1995

LOPES, A.C.; MACEDO, E.F. A estabilidade do currículo disciplinar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.p.73-94.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. Atlas, 1994.

MOTA NETO, J.C.; OLIVEIRA, I. A Saberes da terra, da mata e das águas, saberes culturais e educação. In: Oliveira. I.A. de (Org.). Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazonidas. Belém:2004. P.53.

NÓBREGA-Therrien S.M., Therrien J. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos Em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p. 5–16, 2004. Dói: https://doi.org/10.18222/eae153020042148 Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/2148

SACRISTÀN, J.C, PÈREZ GÓMES, A.I. Compreender e transformar o ensino. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2021-04-30

How to Cite

CASTRO, A. C.; SOUZA JÚNIOR, R. I. de J.; LOBATO, E. B. Basic education in riverside communities in the State of Amapá. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e317081, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.7081. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7081. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável