Articles on comic books in Scielo database (1997-2020): what do the studies reveal
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.6763Keywords:
Comic books, Teaching, Education, ScieloAbstract
Comic books are a language that can provide educators and students with an interesting didactic and pedagogical resource that can help them develop pedagogical practices in the classroom, enriching learning. From a qualitative research approach and bibliographic analysis carried out in the Scielo Brazil database, we aimed to investigate what the scientific articles reveal about comic books indexed in this database, in the period between 1997 to 2020. Nine scientific articles on comic books were found. From this total, 2 discuss aspects related to reality; 4 refer specifically to teaching methodologies, and 3 articles are related to the publishing market. The research also identified that the main contributions of the comic books analyzed related to the benefits of this language as a didactic-pedagogical resource or teaching methodology in education, regardless of the teaching level (Early Childhood Education, High School or College) and the area of knowledge.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, F.; AGUIRRE, F. Z. S.; OLIVEIRA, L. S. Histórias em quadrinhos e os super-heróis ganhando espaço nas salas de aula. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 75-78.
ARANTES, T. T. As histórias em quadrinhos no ensino de literatura: uma proposta para a sala de aula. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 24-28.
ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: Possibilidades de um recurso didático- pedagógico. Revista A Margem, Uberlândia, n. 2, jul./dez. p. 26-36, 2008.
ARAÚJO, G. C. Dialogando com a linguagem Visual das Histórias em quadrinhos em sala de aula. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 6, n. 12, p. 303-317, 2013.
BATISTA, P. C. S. et al. As relações contratuais das indústrias criativas: o caso dos quadrinhos no Ceará. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 377-393, 2011. https://doi.org/10.1590/S1679-39512011000200009
BARBOZA, L. E. M. et al. Os conceitos de Florence Nightingale em tempos de pandemia da COVID-19 retratados em história em quadrinhos: relato de experiência. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 24, ne20200200, 2020. https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0200
BARBOSA, V. L. Modalidades da linguagem: interfaces entre as obras literárias e as particularidades das histórias em quadrinhos. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 19-22.
BETTIO, F. D. R.; LOPES, J. C. C.; MARINHO, L. G. C. A leitura e a imaginação através da história em quadrinhos. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 43-46.
CARDOSO, A. C. A. A sombra do mundo: excesso e aprisionamento em Diomedes: a trilogia do acidente, de Lourenço Mutarelli. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 46, p. 257-277, 2015. https://doi.org/10.1590/2316-40184614
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. Michigan: The Institute for Research on Teaching, 1985.
EISNER, W. Narrativas gráficas. São Paulo: Devir, 2005.
EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
GERHARDT, T. A.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. ed. [S. l.: s. n.], 2009.
KAWAMOTO, E. M.; CAMPOS, L. M. L. Histórias em quadrinhos como recurso didático para o ensino do corpo humano em anos iniciais do Ensino Fundamental. Ciência & Educação (Bauru), Bauru, v. 20, n. 1, p. 147-158, 2014. https://doi.org/10.1590/1516-731320140010009
LIMA, L. S.; FLORES, J. A. V.; AZEVEDO, C. T. O ensino da arte e as histórias em quadrinhos (HQ): A arte Sequencial e o desenvolvimento gráfico. Revista Palíndromo, Florianópolis, p. 1-18, ago./dez. 2015.
MEZA, E.; FERREIRA, J. S. F. P.; LUZ, S. M. A. A contribuição do gênero história em quadrinhos para o desenvolvimento da cidadania. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 104-107.
NETO, M. G. O. Entre o grotesco e o risível: o lugar da mulher negra na história em quadrinhos no Brasil. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 16, p. 65-85, 2015. https://doi.org/10.1590/0103-335220151604
OKAMA, C. A; GALVÃO, G. D.; GÓES, H. M. Projetos escolares: uma poderosa ferramenta de ensino. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 150-153.
RAMOS, P. A leitura dos Quadrinhos. 2. Ed. São Paulo: Contexto, 2016.
RAMOS, P.; RAMA, A.; VERGUEIRO, W.; VILELA, T. (Orgs.). Como Usar as histórias em quadrinhos na sala se aula. 4 Ed. São Paulo: Contexto, 2016.
SÁ, C. C.; VERGUEIRO, W. As histórias em quadrinhos e seus suportes: do papel ao ambiente virtual. 9° Arte, São Paulo, v. 4, n. 2, jul./dez. 2015.
SANTOS, L. D. C. C. D.; FERREIRA. T. D. J. Produção de histórias em quadrinhos com as temáticas saúde, vida e solidariedade. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 126-129.
SANTOS, R. E. A história em quadrinhos na Sala de Aula. Revista Intercom, São Paulo, p. 1-13, 2003.
SANTOS, R. E.; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos no processo de
aprendizado: da teoria à prática. EccoS, São Paulo, n. 27, p. 81-95, jan./abr. 2012. https://doi.org/10.5585/eccos.n27.3498
SANTOS, R. E.; CORREA, V. W. Quadrinhos nacionais no ciberespaço: uma análise de Combo Ranger nos âmbitos digital e impresso. Galáxia (São Paulo), São Paulo, v. 14, n. 27, p. 107-119, 2014. https://doi.org/10.1590/1982-25542014116091
SANTOS, M. O.; GANZAROLLI, M. E. Histórias em quadrinhos: formando leitores. Transinformação, Campinas, v. 23, n. 1, p. 63-75, abr. 2011. https://doi.org/10.1590/S0103-37862011000100006
SHIMAZAKI, E. M. et al. O Trabalho com o Gênero Textual História em Quadrinhos com Alunos que Possuem Deficiência Intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 24, n. 1, p. 121-142, 2018. https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000100010
SILVA, A. B.; SANTOS, G. T.; BISPO, A. C. K. A. The comics as teaching strategy in learning of students in an undergraduate management program. RAM. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 40-65, 2017. https://doi.org/10.1590/1678-69712017/administracao.v18n1p40-65
SILVA, D. V. N. A leitura e os quadrinhos. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018a, p. 37-41.
SILVA, M. C. Histórias em quadrinhos e ensino de Língua Portuguesa. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018b, p. 14-17.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. Métodos de Pesquisa. ed. [S. l.: s. n.], 2009.
SOUZA, D. T. F. D.; PAEL, M. G.; BIANCHI, S. W. Art Pop, Língua Inglesa e tecnologia no universo do super-herói. In: GALVÃO, G. D.; GOMES, N. S.; MOURA, S. M. E. S. (Orgs.). #Somos Todos Super-Heróis. Campo Grande: Colégio Alexander Fleming, 2018, p. 172-176.
VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In: RAMOS, P.; RAMA, A.; VERGUEIRO, W.; VILELA, T. (Orgs.). Como Usar as histórias em quadrinhos na sala se aula. 4 Ed. São Paulo: Contexto, 2016, p. 31-64.
ZOCAL, B. Culturas legítimas: la traducción de historietas latino americanas en Brasil. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, n. 1, p. 245-264, 2018. https://doi.org/10.1590/010318138651707357271
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Renata Costa Brito Moraes, Gustavo Cunha de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.