Indigenous teacher training as public policies: an analysis of the productions carried out from 2015 to 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.6405

Keywords:

Indigenous teacher training, State of the matter, Public policy, Indigenous school education

Abstract

The objective is to analyze the scientific productions that address the training of indigenous teachers as public policies in the Brazilian educational scenario, published in the period 2015-2019. The systematic method of bibliographic review was adopted, being a descriptive study, with a qualitative approach (GIL, 2008), as well as the State of the Question type research (Nóbrega-Therrien and Therrien (2004). These were studies published in the years 2015 -2019, considering the progress in the researches of the Capes Platform databases. The results address conceptual, legal and public policy aspects of Indigenous School Education and Teacher Education. The discussions reveal a significant increase in the training of indigenous teachers.

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Author Biographies

Maria do Socorro Salles Sfair, Secretaria de Educação do Estado do Amapá

Graduada em Pedagogia e Administração Educacional. Pós-graduada em Docência do Ensino Superior. Pós-graduada em Gestão Escolar. Mestranda em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará-UECE

Norma Dias dos Santos Barros, Secretaria de Educação do Estado do Amapá

Mestranda em Planejamento em Políticas Públicas pela Universidade Estadual  do Ceará, Especializando em Estatísticas e Avaliação Educacional - Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - CAED/UFJR - (2018); Especialista em Gestão Escolar - Universidade Federal do Amapá - UNIFAP - ( 2008 ); Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Instituto Federal do Amapá - IFAP ( 2014 ); Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (2007); Experiência como Professora da Educação de Jovens e Adultos - EJA (1993-2000); Experiência como Professora do Ensino Fundamental I (1992-1993); Experiência como Professora e Gestora Escolar do Ensino Fundamental I (2000-2010); Experiência como Técnica. Orientadora, Colaboradora, Elaboradora de Projetos e Coordenadora de Estudos na Formação Continuada (Educação Básica) no GEA (2010-2019); Atualmente é pedagoga do Governo do Estado do Amapá; (Texto informado pelo autor)

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Published

2021-04-30

How to Cite

SFAIR, M. do S. S.; BARROS, N. D. dos S. Indigenous teacher training as public policies: an analysis of the productions carried out from 2015 to 2019. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e316405, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.6405. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6405. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável