Full-Time Education from a Prefissional perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.6190

Keywords:

Full-time Education, Professional, High School

Abstract

The purpose is to understand the authors' discussions of the state of the issue on the researched topic. Methodologically, a qualitative approach was used. The survey is of the Literature Review type where the survey is State of the Question - (EQ). The databases used: SCIELO, BDTD and CAPES. The discussions pointed out that the education offered for secondary education goes along two lines, one for basic education and the other for technical education. Technical education has leveraged in the country since 2014 with the implementation of PRONATEC. This confirms that secondary education is dual because the student can attend secondary education, or can attend secondary and technical education at the same time. Thus, the categories discussed are at the service of the clientele of young people in training who need to complete their studies and provide themselves with knowledge for the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cidinéia Maria Marques Tavares, Secretaria Municipal de Educação de Tartarugalzinho

Pedagoga graduada pela Universidade Federal do Amapá. Psicopedagoga pela UNIMETA. Funcionária do Governo do Estado do Amapá cargo de Pedagoga. Funcionária da Prefeitura Municipal de Tartarugalzinho-AP cargo professora. Membro do Sindicado dos Servidores Públicos em Educação Amapá/SINSEPEAP. Mestranda em Planejamento em Políticas Públicas/UECE.

Marlene de Souza da Cunha, Secretaria do Estado da Educação do Amapá

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Amapá – Unifap – Brasil, 2005. Mestranda em Planejamento e Políticas Públicas – UECE – CE. Professora do Ensino Fundamental da Secretaria do Estado da Educação – SEED - Amapá.

Maria Rosete Ferreira do Amaral, Secretaria do Estado da Educação do Amapá

Graduada em Pedagogia pela UFPA -1990 -Brasil. Especialista em Educação Professora Integrada a Educação Básica na modalidade Educação de Jovens e Adultos-IFAP, Brasil, 2014. Mestranda na UECE-CE Brasil 2020-  em PPPP. Atua como Professora do Ensino Básico, na modalidade da Educação Profissional.

References

DESLANDES, S. F. Pesquisa social. Teoria, Métodos e criatividade/Suely Ferreira Delandes; Otavio Cruz Neto; Romeu Gomes; Maria Cecilia de Souza Minayo (organizadora).

FERREIRA. Janilce Negreiros Ferreira. O Ensino Médio nas Escolas de Tempo Integral. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação. UFAM/2012.

JACOMETT, Márcio. Reflexões sobre o contexto institucional brasileiro contemporâneo e as transformações na educação profissional. Educar, Curitiba, n.32, p.233-250, 2008. UFPR/2008.

LDB: Lei Nº9394/96, de 20 de dezembro de 1996- Diretrizes e Bases da Educação Nacional/ Lei atualizada – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. (impresso)

LÜDKE, M.; André, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. (Temas básicos de educação e ensino). São Paulo: EPU, 1986.

MESSA, E. C. P. et al. Escola de Tempo Integral versus Formação Humana Integral: Experiências de uma escola do Município de Campinas, São Paulo. Dossiê Cad, CEDES, Campinas, v.39, n.108, p.193-208, maio-ago.,2019. RMC/2019.

PNE. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014- Plano Nacional de Educação. Brasília: Sistema Nacional de Educação, Legislação Educacional Brasileira. Coordenação de Edições Técnicas, 2014. (impresso)

RODRIGUES J. Ainda a educação politécnica: O novo decreto da educação profissional e a permanência da dualidade estrutural. Trabalho Educação e Saúde, v,3 n.2, p.259-282, 2005/ ESSAY/2005.

LIMA, E.R.S; SILVA, F. N.; SILVA, L.L.S. Trajetória do ensino médio e da educação profissional no Brasil. Holos, Ano 33, Vol.03. UFRN/IFRN/2017.

SILVA, M. R. da; PELISSARI, L. B.; STEIMBACH, A. A. Juventude, escola e trabalho. Educ. Pesquisa. São Paulo, v. 39, n.2, p.403-417, abr./jun.2013. UFPR/2013.

SOSTISSO, I. A educação integral em tempo integral: as interfaces e os desafios / Inês Sostisso. – Ijuí, 2019.

MELO, T. G.S.; MOURA, D. H. PNE (2001‐2010), PNE (2014-2024): orientações para a Educação Profissional no Brasil. Holos, n. 33, v. 03, 2017.

THERRIEN-NÓBREGA, S. M.; THERRIEN, J. O estado da questão: aportes teórico-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, I. M. S.; NUNES, J. B. C.; NÓBREGA-TERRIEN, S. M. (Orgs.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: UECE, 2010.p. 33-51.

Published

2021-04-30

How to Cite

TAVARES, C. M. M.; CUNHA, M. de S. da .; AMARAL, M. R. F. do . Full-Time Education from a Prefissional perspective. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e316190, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.6190. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6190. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável