Português A reflection on education: curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5491

Keywords:

Curriculum, Education, Reforms, Curriculum analysis

Abstract

This work proposes to reflect on the approach to the school curriculum, considering the various debates in the educational sphere in Brazil. Students often come from various social contexts, and when it comes to education, the curriculum is not open to discussions such as: combating violence, ethnic-racial, gender and sexual orientation intolerance; not to mention when schools do not have the autonomy to deal with these different social frameworks. The quality of education in any country is related to the existence of institutions, whose basic pillars are what to teach (courses), who to teach (teachers), where and how to teach (school organization and management), assessment and motivation. Currently, I note that there is a worrying "wave of reform of curriculum education", which must be taken seriously and treated with caution, since education reform can be initiated at any time, but its effectiveness will depend on the functioning of all pillars of basic education, mentioned above.

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Author Biography

Gabriella da Silva Mendes, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências e Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2020-2024). Possui Mestrado em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências da Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2018-2020). Possui Graduação pelo Instituto de História (IH-Bacharelado e Licenciatura - 2013-2017) da Universidade  Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui experiência com ênfase nas áreas: Educação; Produção de Conteúdo Educacional e Pedagógico; História; Documentação; Digitalização; Acervos; Ciências; Saúde; Divulgação Científica; Popularização da Ciência; História das Ciências; Educação Patrimonial e Museal; História Contemporânea; História Oral; Gestão de Projetos; Gênero; Diversidade e Inclusão.

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Published

2021-06-25

How to Cite

MENDES, G. da S. Português A reflection on education: curriculum. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335491, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5491. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5491. Acesso em: 22 jul. 2024.