Português A reflection on education: curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5491

Keywords:

Curriculum, Education, Reforms, Curriculum analysis

Abstract

This work proposes to reflect on the approach to the school curriculum, considering the various debates in the educational sphere in Brazil. Students often come from various social contexts, and when it comes to education, the curriculum is not open to discussions such as: combating violence, ethnic-racial, gender and sexual orientation intolerance; not to mention when schools do not have the autonomy to deal with these different social frameworks. The quality of education in any country is related to the existence of institutions, whose basic pillars are what to teach (courses), who to teach (teachers), where and how to teach (school organization and management), assessment and motivation. Currently, I note that there is a worrying "wave of reform of curriculum education", which must be taken seriously and treated with caution, since education reform can be initiated at any time, but its effectiveness will depend on the functioning of all pillars of basic education, mentioned above.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriella da Silva Mendes, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências e Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2020-2024). Possui Mestrado em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Saúde (PPGECS) no Centro de Ciências da Saúde (CCS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) - (2018-2020). Possui Graduação pelo Instituto de História (IH-Bacharelado e Licenciatura - 2013-2017) da Universidade  Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui experiência com ênfase nas áreas: Educação; Produção de Conteúdo Educacional e Pedagógico; História; Documentação; Digitalização; Acervos; Ciências; Saúde; Divulgação Científica; Popularização da Ciência; História das Ciências; Educação Patrimonial e Museal; História Contemporânea; História Oral; Gestão de Projetos; Gênero; Diversidade e Inclusão.

References

ARROYO, M. Fracasso-Sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. In: ABRAMOWICS, A. E Moll, J. (orgs.) Para Além do Fracasso Escolar. 3. ed. Campinas: Papirus, 2000.

BARROS, E. N.; FONTENELE, F. E.; NUNES, M. C. P. Currículo: Ferramenta que contribui para o fracasso escolar? Revista Fiped, v. 1, 2012.

BITTENCOURT, Circe. Livros e materiais didáticos de História. In: Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BONATO, E. M. Formação Docente e as Influências das Reformas Educacionais na Educação Brasileira. II Simpósio Nacional de Educação, Infância, Sociedade e Educação, Cascavel: 2010.

CANDAU, Maria Vera. Superação do fracasso escolar, políticas públicas e classes de aceleração. In: MIZUKAMI, Mª das Graças N.; REALI, Aline Mª de M. R. A aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. 2ª reimpressão. São Carlos-SP: Editora da Universidade Federal de São Carlos, 2010.

CANETTIERI, M. K.; PARANAHYBA, J. de C. B.; SANTOS, S. V. Habilidades socioemocionais: da BNCC às salas de aula. Educação & Formação, v. 6, n. 2, p. e4406, 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i2.4406. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4406. Acesso em: 14 jun. 2021.

CASTANHO, Maria Eugênia de Lima e Montes. Os objetivos da educação. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (coord.). Repensando a didática. 10 ed. Campinas (SP): Papirus, 1995.

COSTA, José Carlos Oliveira. O Currículo e a Flexibilidade de Caminhos Formativos. Revista Pátio: Ensino Médio, Profissional e Tecnológico. Porto Alegre, n°.13, 2012.

FLEURI, Reinaldo Matias. Reformas Curriculares: Como desconstruir a subalternidade? GT 13, ANPEd, Educação Fundamental, em 18 de outubro de 2010, Revista Teias 2015.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. 16ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.35, 2007, p.241-252.

GODSON, Ivor. Currículo: a invenção de uma tradição. In: Currículo: Teoria e História. Petrópolis, Vozes, 1995.

LEONE, Naiara Mendonça. A inserção no exercício da docência: necessidades formativas de professores em seus anos iniciais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

MOREIRA, Antônio Flávio & SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, cultura e Sociedade (orgs.). 2a. Ed. São Paulo: Cortez, 1995.

MONTEIRO, Ana Maria; GABRIEL, Carmen Teresa. Currículo de história e narrativa: desafios epistemológicos e apostas políticas. In: MONTEIRO, Ana Maria, GABRIEL, Carmen, ARAUJO, Cinthia e COSTA, Warley da (Orgs.). Pesquisa em Ensino de História: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. Rio de Janeiro: Mauad X/FAPERJ, 2014.

NETO, José Alves de Freitas. Transversalidade. In: KARNAL, Leandro. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo, Contexto, 2010.

OLIVEIRA, R. S e SALES, M. A. O. A Formação Docente na Educação Profissional e Tecnológica: Provocações e Dilemas. Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, XII, Anais de Curitiba: 2015.

PATTO, M. H. S. A Produção do Fracasso Escolar. 4.ed. São Paulo: T. A. Queiroz Editor, 1996.

PENNA, Fernando. Programa Escola Sem Partido: Uma ameaça à educação emancipadora. In: GABRIEL, Carmen Teresa; MONTEIRO, Ana Maria e MARTINS, Marcos Leonardo Bonfim. (org.) Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

PIAIA, K., SCALABRIN, I. S. Um olhar sobre as políticas educacionais brasileiras: desafios e possibilidades. X Congresso Nacional de Educação - Educere - PUC-PR, 2011.

SACRISTÁN, Jose Gimeno. Escolarização e Cultura: A Dupla Determinação. In: SILVA, Luiz Heron. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA. Teorias do currículo: o que é isso?. In: Documentos de identidade. Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, Autentica, 2007.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Histórias do Ensino de História In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora & CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2010.

SOUZA, M. G. Educação e diversidade cultural: uma análise da proposta da Escola Plural do Município de Belo Horizonte, MG. Rio de Janeiro, 2000. Dissertação (Mestrado), Departamento de Educação, PUC-RIO.

SOARES, Sandra Regina. & CUNHA, Maria Isabel. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

Published

2021-06-25

How to Cite

MENDES, G. da S. Português A reflection on education: curriculum. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335491, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5491. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5491. Acesso em: 23 nov. 2024.