Emergency remote education during the COVID-19 pandemic in Brazil

state-of-the-art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.5271

Keywords:

Ensino Remoto Emergencial, Educação, Pandemia, COVID-19

Abstract

The COVID-19 pandemic imposed remote education as a strategy for resuming and continuing face-to-face classes. The objective was to understand the production of knowledge about emergency remote education in the first year of the COVID-19 pandemic in Brazil. A qualitative study was carried out based on the state-of-the-art methodology to map and discuss the bibliographic production about this theme settled on the SciElo portal 29 files were found, of which 16 were selected. It was evidenced that remote higher education in the health area received greater emphasis. The categories that emerged were intervening issues in higher education; vulnerabilities evidenced by emergency remote education; and potential of remote education. It is concluded that, given the challenges, efforts have been made to reduce the damage caused by the pandemic to the teaching-learning process through emergency remote education, but more investments are needed for this purpose and the promotion of digital inclusion.

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Author Biographies

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba

Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes (UFPB), Licenciatura e Graduação em Enfermagem (UFPB), Graduação em Direito (UNIPE), Especializações em Enfermagem Pediátrica (UFPE), Especialização em Linhas de Cuidados em Enfermagem Saúde Materno, Neonatal e do Lactente (UFSC), Especialização em Enfermagem Obstétrica (UFMG). Enfermeira da Universidade Federal da Paraíba e enfermeira do Hospital da Polícia Militar General Edson Ramalho

 

Daniel de Assis Valdegil , Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Licenciado em Ciências com habilitação em Química. Especialista em Psicopedagogia. Professor da Educação Básica II da rede municipal de João Pessoa, Paraíba. Presidente do Sindicato dos Trabalhadores em Educação de João Pessoa

Raquel do Nascimento Sabino, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. Mestra em Educação. Licenciada em Letras. Supervisora escolar da Secretaria Municipal de Educação de João Pessoa, Paraíba.

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Published

2021-03-30

How to Cite

NEVES, V. N. S.; VALDEGIL , D. de A.; SABINO, R. do N. Emergency remote education during the COVID-19 pandemic in Brazil: state-of-the-art. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e325271, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.5271. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5271. Acesso em: 22 jul. 2024.