Democratic management via school councils
analysis of experiences in Baturité
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4786Keywords:
Democracy, School Council, Critical EducationAbstract
In the context of democracy, in neoliberal times, in Ceará, we focused this study on the democratization process of the Public School, starting from the School Council, working on the relationships between the different actors involved in the school context in terms of power sharing. We took the municipality of Baturité as the locus of investigation, working with two public schools in the state school system. For the appropriation of the educational reality of the Massif de Baturité, exploratory research was carried out to map the reality, starting from the regional view to the local view. In the Baturité scenario, a moment marked by euphoria and invitations to participate is affirmed. In this sense, driven by democratic winds, several public policy councils are created / revitalized.
Downloads
References
AFFONSO, Rui de Brito A. A crise da Federação no Brasil. Ensaios, FEE, Porto Alegre (15) 2 321-337, 1994.
ANTUNES, Ângela. Aceita um conselho? como organizar o colegiado escolar. São Paulo; Cortez: Instituto Paulo Freire, 2002. – (Guia da escola cidadã, 8).
BRAGA, Douglas Gerson. Conflitos, eficiência e democracia na gestão pública. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1998. 193 p. BRAGA, M. Margarete S. de Carvalho. Escola Pública e vontade política – Icapuí – CE: uma escola possível para os filhos da classe trabalhadora? Fortaleza: UFC / Dissertação de Mestrado em educação brasileira. 1998.
BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil, de 3 de outubro de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília: 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, n. 9394, de 1996. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1997.
CARVALHO, Alba Maria Pinho de. Radicalizar a democracia: o desafio da reinvenção da política em tempos de ajuste. Revista de Políticas Públicas, v. 08, p. 07-21, 2004. 261.
CARVALHO, Alba Maria Pinho de. Transformações no Estado: Políticas de ajuste e governos de esquerda na América latina. (participação na mesa “Estado e Movimentos Políticos na América Latina” Seminário Projetos Nacionais e Conflitos na América Latina/RUPAL) 11 de agosto de 2004. (mimeo) ________. Inserção do Brasil na nova ordem do capital: a experiência do ajuste em questão. In: BRAGA, Elza Maria Franco. (Org). América Latinastransformações econômicas e políticas. Fortaleza: UFC, 2003.
CARVALHO, Alba Maria Pinho de. As Políticas públicas no Brasil contemporâneo: relação Estado Sociedade. Mimeografado. [ S.I.: s.n], 2002.
CARVALHO, Alba Maria Pinho de. Globalização em questão: Subsídios para análise do mundo que vivemos. In: RIGOTTO, Raquel Maria. (Org.). As tramas da (in)sustentabilidade: trabalho, meio ambiente e saúde no Ceará. Fortaleza: INEP, 2001.
CARVALHO, Alba Maria Pinho de. O “Brasil Real” em questão: em resgate critico de cientistas sociais. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza: 1999.
CARVALHO, Maria do Carmo A. A. Participação social no Brasil hoje. São Paulo: POLIS, 1998.
CARVALHO, J. M. Os Bestializados: o Rio de Janeiro e a Republica que não foi. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
CEARÁ. Lei n. 12452, de 16 de junho de 1995. Diário Oficial [do] Estado do Ceará, Fortaleza: 1995.
CORAGGIO, José Luis. Desenvolvimento Humano e Educação: o papel das ONGs latino-americanas na iniciativa da educação para todos. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 1996. (Coleção Prospectiva).
DAGNINO, Evelina (Org.). Sociedade civil e espaços públicos no Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1981. 267.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra,1999. (Coleção Leitura).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros inscritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 5 ed. São Paulo: (Coleção Questões da nossa época, 23), Cortez, 2001.
GRUPP, Peter. A democracia como desafio no fim do século. São Paulo: Fundação Konrad- Adenauer- Steftung, 1993.
HORA, D. L. da. Gestão democrática na escola. Campinas: Papirus, 1994.
MARTINS, José de Souza. O Poder do atraso. 2 ed, São Paulo: Hucitec, 1999.
MENDES, José Ernani. Professor Municipal: Entre as Políticas e as Trajetórias Pessoais. Tese de Doutorado em Educação Brasileira. UFC, 2005.
MILESKI, Helio Saul. O controle da gestão pública. São Paulo: RT, 2003. MINAYO, M. C. de S. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: Hucitec; São Paulo: Abrasco, 1992.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselhos Escolares: uma estratégia de gestão democrática da educação pública. Secretaria de Educação Básica, Brasília-DF: novembro 2004.
NEVES, Carmem M. de Castro. Autonomia da escola pública: um enfoque operacional. In: VEIGA, Ilma Passos (Org.). Projeto político – pedagógico da escola. Campinas: Papirus, 1996.
PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Editora Ática, 2002.
PEREIRA, Sônia. A Contribuição do homem simples na construção da esfera pública: os trabalhadores rurais de Baturité – CE. 2002. xf.Tese (Doutorado em Sociologia), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo,2002.
RANCIERE, Jacques. O Desentendimento: Política e filosofia. São Paulo: Ed. 34, 1996.
REBOUÇAS, Osmundo; et al. Compartilhada: O pacto do Ceará. Rio de Janeiro: Qualitymarx Editora, 19994. Planejamento e políticas públicas. IPEA, nº 5, p. 87-104. 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Cl´´audia Lima de Assis, João Batista Lima de Assis, Jean Mac Cole Tavares Santos (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.