Freedom to play and self-move in early childhood education

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4594

Keywords:

Children, Play and Self Move, Physical Education, Child Education

Abstract

The text reports the experiences of the Extension Project “Playroom: the freedom to play and self move in Early Childhood Education”, which carries out actions at EMEI “Dr. José Calumby Filho”, Aracaju /SE. The executing team is composed of students and teachers of the Physical Education Degree who act as playing subjects with 30 children between 4 and 5 years, observing the phenomenon related to playing, exercising listening, registering the speeches, expressions of feelings, ideas and children's achievements. We interact based on children's appeals to play, promoting times and spaces that foster the creativity and imagination of children who establish intense, unique and original dialogues with the world of life, representing and dramatically re-signifying it through make pretend. The actions are based on the Theory of Human Movement (KUNZ, 1991), interested in the being-child who “plays and self move” and his essential vital need for self-development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roselaine Kuhn, Universidade Federal de Sergipe

Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe; atua no curso de Licenciatura em Educação Física; Doutoramento em Estudos da Criança pela Universidade do Minho, Portugal.

José Américo dos Santos Meneses, Universidade Federal de Sergipe

Professor do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Sergipe;  Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Coordenador Adjunto do grupo de pesquisa "Formação e Atuação de Educadores".

Lalayne Yasmim Santos, Universidade Federal de Sergipe

Acadêmica de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe; bolsista remunerada do projeto de Extensão.

Letícia Agripina Santos, Universidade Federal de Sergipe

Acadêmica de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe; bolsista remunerada do projeto de Extensão.

Luana Tavares, Universidade Federal de Sergipe

Acadêmica de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe; bolsista voluntária do projeto de Extensão.

Lucas Carvalho de Jesus, Universidade Federal de Sergipe

Acadêmico de Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Sergipe; bolsista remunerado do projeto de Extensão.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

CUNHA, António Camilo; OLIVEIRA, Evandro Salvador; KUHN, Roselaine. Experimento e experiência entre saberes e práticas: uma didática originária na educação física (infantil). In: PURIFICAÇÃO, M. M. et al. (Orgs.) Form(ação) docente: um olhar interdisciplinar e as práticas que gravitam pelo currículo. São Leopoldo: Oikos, 2018. p. 98-105.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GOPNIK, Alison. O bebé filósofo: o que as mentes das crianças nos dizem sobre a verdade, o amor e o sentido da vida. Lisboa: Temas e debates; Círculo de Leitores, 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.

KUHN, Roselaine. Da crisálida à borboleta: a liberdade de brincar e se movimentar no mundo da vida da criança. Revista Corpoconsciência, v. 20, n. 1, p. 94-108, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4150. Acesso em: set. 2020.

KUHN, Roselaine; COSTA, Andrize Ramires; CUNHA, António Camilo. Sem tempo para brincar: as crianças, os adultos e a tirania dos relógios. Revista Kinesis, v. 33, n. 1, p.1-16, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/viewFile/18230/10798. Acesso em: ago. 2020.

KUNZ, Elenor; COSTA, Andrize Ramires. A imprescindível e vital necessidade da criança: “Brincar e Se-Movimentar”. In: KUNZ, Elenor. (Org.) Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: Editora Unijuí, 2015. p. 13-37.

KUNZ, Elenor. Se-Movimentar. In: FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando José. (Orgs.) Dicionário crítico de Educação Física. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2008. p. 383-386.

KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino & mudanças. Ijuí: Editora Unijuí, 1991.

LANZ, Rudolf. A Pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. São Paulo: Antroposófica, 2013.

OAKLANDER, Violet. Descobrindo crianças: abordagem gestáltica com crianças e adolescentes. 4ª Ed. São Paulo: Summus, 1980.

TREBELS, Adreas H. Playdoyer para um diálogo entre Teorias do Movimento Humano e Teorias do Movimento no Esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Santa Maria, n. 13, p.338-344, 1992.

Published

2021-03-10

How to Cite

KUHN, R.; MENESES, J. A. dos S.; SANTOS, L. Y.; SANTOS, L. A.; TAVARES, L.; JESUS, L. C. de. Freedom to play and self-move in early childhood education: an experience report. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324594, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4594. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4594. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Perspectivas e compromissos com a sustentabilidade: olhares diversos sobre o desenvolvimento rural sustentável