Freedom to play and self-move in early childhood education
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4594Keywords:
Children, Play and Self Move, Physical Education, Child EducationAbstract
The text reports the experiences of the Extension Project “Playroom: the freedom to play and self move in Early Childhood Education”, which carries out actions at EMEI “Dr. José Calumby Filho”, Aracaju /SE. The executing team is composed of students and teachers of the Physical Education Degree who act as playing subjects with 30 children between 4 and 5 years, observing the phenomenon related to playing, exercising listening, registering the speeches, expressions of feelings, ideas and children's achievements. We interact based on children's appeals to play, promoting times and spaces that foster the creativity and imagination of children who establish intense, unique and original dialogues with the world of life, representing and dramatically re-signifying it through make pretend. The actions are based on the Theory of Human Movement (KUNZ, 1991), interested in the being-child who “plays and self move” and his essential vital need for self-development.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
CUNHA, António Camilo; OLIVEIRA, Evandro Salvador; KUHN, Roselaine. Experimento e experiência entre saberes e práticas: uma didática originária na educação física (infantil). In: PURIFICAÇÃO, M. M. et al. (Orgs.) Form(ação) docente: um olhar interdisciplinar e as práticas que gravitam pelo currículo. São Leopoldo: Oikos, 2018. p. 98-105.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.
GOPNIK, Alison. O bebé filósofo: o que as mentes das crianças nos dizem sobre a verdade, o amor e o sentido da vida. Lisboa: Temas e debates; Círculo de Leitores, 2010.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.
KUHN, Roselaine. Da crisálida à borboleta: a liberdade de brincar e se movimentar no mundo da vida da criança. Revista Corpoconsciência, v. 20, n. 1, p. 94-108, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4150. Acesso em: set. 2020.
KUHN, Roselaine; COSTA, Andrize Ramires; CUNHA, António Camilo. Sem tempo para brincar: as crianças, os adultos e a tirania dos relógios. Revista Kinesis, v. 33, n. 1, p.1-16, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/viewFile/18230/10798. Acesso em: ago. 2020.
KUNZ, Elenor; COSTA, Andrize Ramires. A imprescindível e vital necessidade da criança: “Brincar e Se-Movimentar”. In: KUNZ, Elenor. (Org.) Brincar e se-movimentar: tempos e espaços de vida da criança. Ijuí: Editora Unijuí, 2015. p. 13-37.
KUNZ, Elenor. Se-Movimentar. In: FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando José. (Orgs.) Dicionário crítico de Educação Física. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2008. p. 383-386.
KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino & mudanças. Ijuí: Editora Unijuí, 1991.
LANZ, Rudolf. A Pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. São Paulo: Antroposófica, 2013.
OAKLANDER, Violet. Descobrindo crianças: abordagem gestáltica com crianças e adolescentes. 4ª Ed. São Paulo: Summus, 1980.
TREBELS, Adreas H. Playdoyer para um diálogo entre Teorias do Movimento Humano e Teorias do Movimento no Esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Santa Maria, n. 13, p.338-344, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Roselaine Kuhn, José Américo dos Santos Meneses, Lalayne Yasmim Santos, Letícia Agripina Santos, Luana Tavares, Lucas Carvalho de Jesus (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.