Teaching knowledge

leitura crítica, emancipação humana e profissional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4290

Keywords:

Teaching knowledge, Teaching, Act of reading, Professional qualification

Abstract

This article proposes to analyze the work “The Importance of the act of reading: in three articles that are completed” by Paulo Freire (2011) to identify the theoretical constructs of the author and his main contributions to teacher education, highlighting the knowledge necessary for teaching, together with the entanglement of teaching work, complexities and challenges that educators face in their daily practice. In this way, it is understood that the educator needs, in a constant line, to design and develop activities that intersect the three pillars of training that are teaching, research and extension and to evaluate, intervene and be based on the epistemological knowledge of teaching. The teaching practice is configured in its complexity, very distant from the premise of teaching, as a "gift" or based on the contemporary assertion of the "notorious teaching knowledge". Freire (2011) contributes substantially to the understanding of teaching knowledge, as he sees the importance of critical reading as an instrument of human and professional emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leticia Oliveira de Souza, Universidade Estadual do Piauí

Acadêmica do curso de Licenciatura Plena em Pedagogia da Universidade Estadual do Piauí. Compõem o Programa Institucional de Iniciação à Docência – PIBIC.

Katyanna de Brito Anselmo, Universidade Estadual do Piauí

Professora Mestre em Educação da Universidade Estadual do Piauí – UESPI, Campus Professor Possidônio Queiroz, Oeiras –PI. Desenvolvendo trabalho docente no curso de Licenciatura Plena em Pedagogia e Licenciatura Plena em História, com pesquisas na área da formação docente.

References

FREIRE, Paulo. Importância do ato de ler: três artigos que se completam. Ed. 51ª. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. – São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean François. Por umaTeoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Unijuí, 2006.

GENTILI, Pablo; ALENCAR, Francisco. Educar para a esperança em tempo de desencanto. Petrópolis: Vozes, 2001

LANDERO, R. Proposta didática para a promoção da escrita criativa em sala de aula do Ensino Fundamental. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e314048, 13 out. 2020.

LANGHI, Rodolfo, NARDI, Roberto. Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Rev. Bras. Ensino Fís. 2009.

LIMA, T. C. S; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do

conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál. Florianópolis. v.10 n. esp. p. 37 – 45 2007.

SALVADOR, A. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras aproximações. 9. ed. 2001.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Vozes, Petrópolis: 2002.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo, Martins Fontes, 1988.

Published

2020-12-01

How to Cite

SOUZA, L. O. de; ANSELMO, K. de B. Teaching knowledge: leitura crítica, emancipação humana e profissional. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e314290, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4290. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4290. Acesso em: 3 jul. 2024.