The Legacy of a Rural Educator from Ceará in the 20th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3711

Keywords:

Biography. Rural Educator. Lay Educator.

Abstract

This paper focuses on the biography and analysis of Maria Nazaré Saraiva Rabelo’s labor importance, a rural educator from the district of Juazeiro de Baixo, in Morada Nova, Ceará, who lived between 1912 and 1998 and dedicated herself to the education of children and young people in her surroundings for thirty-nine years. We used the resources of Oral History and interviewed ten subjects, all former students of hers. Based on researchers such as Araújo (2002), Bueno et al. (2006), Calazans (1993) and Torres and Simões (2018), we analyzed her profile and concluded that although historiography does not sufficiently embrace the biographies of rural educators of the last century, the most accurate study of some of them is necessary, in order that we know who the great anonymous lay educators were, those who brought knowledge to the most inhospitable corners of the country at a time likewise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yls Rabelo Câmara, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC

Yls Rabelo Câmara, hispano-brasileira, é Pós-Doutora em Educação (UECE), Doutora e Mestra em Filología Inglesa (Universidad de Santiago de Compostela), Especialista em Ensino de Espanhol / LE (Ateneu), Especialista em Ensino de Línguas Estrangeiras – Inglês (UECE) e Licencianda em Letras Espanhol, Pedagogia e História (Estácio). É professora de inglês da FECLESC/UECE e dedica-se à investigação dos costumes, literaturas, mitologias e folclores dos povos de fala portuguesa, inglesa e espanhola.

References

ANTONIO, C. A.; LUCINI, M. Ensinar e aprender na educação do campo: processos históricos e pedagógicos em relação. Educação do Campo – Cadernos do Cedes, Centro de Estudos Educação Sociedade, v. 27, n. 72, p. 177-195, São Paulo, 2007.

ARAÚJO, F. M. L. Educação Rural e Formação de Professores no Brasil:

gênese de uma experiência pioneira. Cadernos de História da Educação, v. 10, n. 2, p. 237-255, jul./dez., 2011.

ARAÚJO, F. M. L.; SILVA, M. G. F. Professora Leiga no Estado da Paraíba: ditos e não ditos. Anais do II Congresso Brasileiro de História da Educação. “História e Memória da Educação Brasileira”, 8 f., 2002.

BUENO, B. O.; SOUSA, C. P. de; CATANI, D. B. et al. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 385-410, São Paulo, maio/ago., 2006.

CALAZANS, M. J. Para compreender a educação do Estado no meio rural – traços de uma trajetória. In: THERRIEN, J.; DAMASCENO, M. N. (Coords.). Educação e escola no campo, p. 172-184, Campinas: Papirus, 1993.

DA COSTA, L. R. F. O Desenhar de uma Educação Interiorana: uma análise do processo educativo e do cotidiano escolar na cidade de Bananeiras-PB no início do século XX. TCC. Curso de Especialização da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares da Universidade Estadual da Paraíba. 44 f., 2014.

FERREIRA, M. M.; AMADO, J. Usos & Abusos da história oral. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

MEHHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.

SOARES, J (org.). A Formação do professor leigo: operação de guerra, 2 ed. Sobral: Ed. UVA, 1999.

TORRES, M. R.; SIMÕES, W. Educação no Campo: por uma superação da Educação Rural no Brasil. UFPR Litoral, p. 1-15, 2018.

Published

2020-05-01

How to Cite

CÂMARA, Y. R. The Legacy of a Rural Educator from Ceará in the 20th Century. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3711. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3711. Acesso em: 23 nov. 2024.