Training of biology teachers

limits and possibilities of supervised internship in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3668

Keywords:

Formação de Professores, Ciências Biológicas, UNILAB

Abstract

The Supervised Internship in undergraduate courses is considered an essential element in the promotion to the trainee space-times of approximation with the reality of basic education, as well as the understanding of the whole pedagogical practice, through insertion in public schools and the experience with teachers from the network. In this context, this study aims to understand the limits and possibilities of the Supervised Curricular Internship for the initial training of Biology Teachers. The research has a qualitative approach and used interviews as a strategy to approach reality. The set of data collected demonstrates the importance of the Supervised Internship in the training of undergraduate students and the partnerships established between the University and the schools through the Internship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Mateus de Sousa, Universidade Federal de Ceará

Doutoranda em Ecologia e Recursos Naturais (UFC); Mestra em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS - UNILAB); Especialista em Gestão Escolar e em Gestão de Recursos Hídricos, Ambientais e Energéticos.

Sira Indjai, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira

Graduanda em Ciências Biológicas (UNILAB); Experiência na área de Zoologia, com ênfase em Comportamento Animal.

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira

Pós-Doutor em Educação (FEUSP); Doutor em Educação (UFC); Professor na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – Brasil; Vinculado aos Mestrados: Profissional em Ensino e Formação Docente; Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis.

References

ANADÓN, Marta. A pesquisa dita “qualitativa”: sua cultura e seus questionamentos. Senhor do Bonfim, BA: UNEB/UQAC, 2005.

DALLAZEM, Aline. Estágio curricular obrigatório: vivências musicais na educação de crianças. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3501. Acesso em: 20 jul. 2020.

GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel; LEITE, Yoshie Ussami Ferreira. Formação de Professores: Caminhos e Descaminhos da Prática. Brasília: Líber Livro, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Reflexões sobre o Estágio/Prática de Ensino na Formação de Professores. In: Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.

MARTINS, Elcimar Simão. Educação das Relações Étnico-Raciais e Formação de Professores de Ciências da Natureza e Matemática: um Estudo em Escolas de Ensino Médio do Maciço de Baturité/CE. Relatório (Pós-Doutorado). São Paulo: USP, 2018.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Tradução Naila Freitas. 5ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.13, p. 151-171, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271. Acesso em: 20 jul. 2020.

UNILAB. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Biológicas – Licenciatura. Redenção/CE, 2016a. Disponível em: http://www.unilab.edu.br/ciencias-biologicas-licenciatura/. Acesso em 14 mai. 2018.

UNILAB. Resolução N° 15/2016/CONSUNI, de 22 de julho de 2016. Institui e regulamenta o Estágio Supervisionado, nos Cursos de Graduação da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira – (UNILAB). 2016b. Disponível em: http://www.unilab.edu.br/consuni-resolucoes-2016/. Acesso em 14 mai. 2018.

Published

2020-08-15

How to Cite

SOUSA, L. M. de; INDJAI, S.; MARTINS, E. S. Training of biology teachers: limits and possibilities of supervised internship in high school. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3668. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3668. Acesso em: 21 nov. 2024.