Business pedagogy and its training spaces
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3656Keywords:
Business Pedagogy, Teacher Training, Performance of the PedagogueAbstract
This study aimed to reflect on the pedagogue's formal and non-formal performance and the attributions of the Business Pedagogue. It is understood that the pedagogue can act in several spaces beyond that historically destined to the teacher: the classroom. To this end, the methodological contribution of the research was based on the qualitative approach (GHEDIN; FRANCO, 2011), supported by bibliographic and field research, which was supported by an interview (MINAYO, 2013), this was taken as a basis for relating the pedagogue's experiences in companies. As a theoretical support, we use the studies of Libâneo (2010), Tardif (2012), Holtz (2006), Ribeiro (2010), Trevisan and Lameira (2003) and Setubal (2010). It is concluded that the Pedagogue has gained notoriety in other spaces that go beyond the limits of the school environment, and has sparked healthy discussions that could bring return to training and to all scenarios that it can act.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 maio 2006.
FAFIDAM. Universidade Estadual do Ceará. Faculdade de Filosofia D. Aureliano Matos. Projeto Político Pedagógico Volume 1. Limoeiro do Norte, Ceará. 2014.
DANTAS, Cássia Machado Ribeiro; SHMITZ, Heike. A Formação do Pedagogo com Vistas à sua Atuação em Ambientes Empresariais. Educação & Formação. Fortaleza, Ceará. v. 1, n – 1, p. 124-139, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/95. Acesso em: 19 jul. 2019.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Auto-regulação da aprendizagem: atuação do pedagogo em espaços não-escolares. 2006. 343 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
GENÚ, Marta Soares. A Abordagem da Ação Crítica e a Epistemologia da Práxis Pedagógica. Educação & Formação. Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856/758. Acesso em: 19 mar. 2019.
GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. Cortez, 2011.
HOLTZ, Maria Luiza Marins. Lições de Pedagogia Empresarial. Sorocaba. MH Assessoria Empresarial S/C Ltda, 2006
LANDIM, Nathália Laurentius. Depoimento [13/06/2018]. Entrevistador: Hugo Leite De Oliveira. Fortaleza: 2018.
LIBANEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos Para Quê? 12 ed. São Paulo. Editora Cortez, 2010.
MARTINS, Cristiane Feitosa. SANT’ANA, Emanuela. Pedagogia Empresarial: O Papel do Pedagogo no Processo de Construção da Gestão com as Pessoas. Disponível em: https://pt.linkedin.com/pulse/pedagogia-empresarial-o-papael-do-pedagogo-processo-de-sant-ana. Acesso em 27 de jul. 2018.
MATOS, Daniel Abud Seabra. JARDILINO, José Rubens Lima. Os Conceitos de Concepção, Percepção, Representação e Crença no Campo Educacional: Similaridades, Diferenças e Implicações Para a Pesquisa. Educação & Formação. Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 20-31, set/dez, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111/94. Acesso em: 19 mar. 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
MORORÓ, Leila Pio. A Influência da Formação Continuada na Prática Docente. Educação & Formação. Fortaleza. v. 2, n. 4, p. 36-51, jan/abr, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122/105. Acesso em: 20 abr. 2019.
RIBEIRO, E. A. Pedagogia Empresarial: Atuação do pedagogo na empresa. 3ª edição. Rio de janeiro: Wak Editora, 2003.
SETUBAL, Juliana Pôrto. O Papel e Atuação do Pedagogo Empresarial nos Novos Modelos de Gestão. Monografia (Especialização em Pedagogia Empresarial) – Universidade Candido Mendes, Pós Graduação Latu Sensu. 2010
SILVA, Natasha Hermida Pereira Castro da. Pedagogia Empresarial: Uma Nova Perspectiva de Trabalho. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores. 2009. Disponível em: http://www.ffp.uerj.br/arquivos/dedu/monografias/NHPCS.2009.pdf. p.19. Acesso em: 27 de jul. 2018.
SOUSA, Elayna Maria Santos. MARQUES, Eliana de Sousa Alencar. O Processo de Constituir -Se Professor na Relação Objetividade - Subjetividade: Significações Acerca da Mediação Social na Escolha Pela Docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n.11, p. 82-96, maio/ago. 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841/1143 . Acesso em: 04 de jul. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
TREVISAN, N. V. LAMEIRA, L. J. C. R. Formação do educador para pedagogia nas empresas. 2003.
Entrevista
LANDIM, Nathália Laurentius. Entrevista. Fortaleza, 13 junho 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Márcia Cristiane Ferreira Mendes, Hugo Leite Oliveira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.