A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3580Keywords:
Physical education, Devaluation, SchoolAbstract
This production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2018. Disponível em:
http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/544283/lei_de_diretrizes_e_bases_2ed.pdf. Acesso em: 1 abr. 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Consulta Pública. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em: 1 mai. 2019.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-daescola/ 195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211. Acesso em: 13 mai. 2019.
BARTHOLO, Tiago Lisboa; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves; SALGADO, Simone da Silva. Educação Física: dilemas da disciplina no espaço escolar. Currículo sem fronteiras. v. 11, n.2, p. 204-220, jul/ dez. 2011. O material coletado na Internet deve ser baseado nos modelos anteriores e constar no final: Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/bartholo-soares-salgado.pdf. Acesso em: 08 mai. 2019.
BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, v. 1, n. 1, p. 25–31. Jun. 1999. O material coletado na Internet deve ser baseado nos modelos anteriores e constar no final: Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/01n1/4_Irene_form.pdf . Acesso em: 08 mai. 2019.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. 1 ed. São Paulo: Cortez, 1992. 84 p.
DARIDO, Suraya Cristina; GALVÃO, Zenaide; FERREIRA, Lilian Aparecida; FIORIN, Giovanna. Educação física no ensino médio: reflexões e ações. Motriz. v.5, n.2, dez. 1999. O material coletado na Internet deve ser baseado nos modelos anteriores e constar no final: Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/05n2/5n202Darido.pdf . Acesso em: 08 mai. 2016.
DARIDO, Suraya Cristina; GALVÃO, Zenaide; FERREIRA, Lilian Aparecida; FIORIN, Giovanna. Educação Física No Ensino Médio: Reflexões E Ações. Motriz. v.5, n.2, 1999, p.138-145. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/8728 . Acesso em: 08 mai. 2019.
GARCIA, Fabiane Maia; YASUDA, Bruna Chizuka; BENE, Leonel Elias. Observações preliminares acerca das pesquisas em educação do Amazonas. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n. 5, p.36-53. 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1706. Acesso em: jun. 2020.
MACEDO, Roberta Lélis de; ANTUNES, Rita de Cássia Franco de Souza. Valoração da Educação Física: da produção acadêmica ao reconhecimento individual e social. Pensar a Prática, v.2, p. 65-83, Jun./Jun. 1998/1999. O material coletado na Internet deve ser baseado nos modelos anteriores e constar no final: Disponível em: https://revistas.ufg.emnuvens.com.br/fef/article/view/150/134 . Acesso em: 08 mai. 2019.
SILVA, Jéssica Luciana; JÚNIOR, Roosevelt Leão. Infraestrutura para educação física na rede escolar estadual de Goiatuba- GO: uma descrição sobre a realidade escolar. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, v.11, n.20, p. 457-469, Jan. 2015. O material coletado na Internet deve ser baseado nos modelos anteriores e constar no final: Disponível em: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2015a/infraestrutura.pdf . Acesso em: 08 mai. 2019.
SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.3, p. 1-24, set./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951 Acesso em: mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisco Eraldo da Silva Maia, Joselita da Silva Santiago, João Marcos Saturnino Pereira, Virgílio da Silva Estácio, Ramon Wescley Girão Lima (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.