Exploration of the mathematical content of thest degree polynomial function:

theoretical knowledge and practical / everyday situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3579

Keywords:

Theory/Practice, Daily, Dialogical Relationship, Polynomial Function of the 1st Degree

Abstract

The following study is derived from a teaching experience that aimed to establish a dialogical relationship between theoretical knowledge and everyday practical situations experienced by high school students in the exploration of the polynomial 1st degree function mathematical content. It is about an experience developed within the scope of an in-depth mathematical content course including high school students from a state public school in Ceará. The study is anchored in the qualitative approach, materialized by the technique of observation and recorded notes from the field notebook. The experience which this study is supported on the theoretical basis of Mathematical Education and on the revised mathematical content. Students carried out personal strategies, exposing the critical reflective thinking in solving proposed problem situations. The teacher encouraged students to question and participate during classes. It is considered that this teaching experience provided knowledge construction and deepening of the mathematical content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Jeovane do Nascimento, Secretaria da Educação Básica do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA); Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade do Oeste Paulista; Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professor da rede estadual de ensino do Ceará (SEDUC/CE).

Eliziane Rocha Castro, Secretaria Municipal de Educação de Raposa/MA (SEMED)

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) e em Pedagogia pela Faculdade Santa Fé; Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Coordenadora do Núcleo de Formação Continuada da Secretaria de Educação de Raposa/MA.

Luciana Rodrigues Leite, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Licenciada em Química pela Faculdade de Educação de Crateús (FAEC/UECE); Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professora Assistente da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Rita de Cássia do Nascimento, Secretaria da Educação Básica do Ceará

Licenciada em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA); Especialista em Língua Portuguesa (FATENE) e em Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica e Gestão Educacional (FK); Professora da rede estadual de ensino do Ceará (SEDUC/CE).

Regiane Rodrigues Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Licenciada em Filosofia (UECE) e em Pedagogia (Estácio); Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Maria Socorro Lucena Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Licenciada em Letra e em Pedagogia (URCA); Mestra em Educação (UFC); Doutora e Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); Professora visitante da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE).

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís A. Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 25 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: Matemática – guia de livros didáticos – Ensino Médio/ Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017. 122 p.

CAMILLO, Javier Giraldo Huaman; CUEVA, Francis Esmeralda Ibarguen.; VARGAS, Isabel Menacho. Trabalho cooperativo e aprendizagem significativa em matemática em estudantes universitários de Lima. Educação & Formação, v. 5, n. 3, p. 1-13, 2020.

Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3079. Acesso em: 05 mai. 2020.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 6. ed. Petropólis/RJ: Vozes, 2014.

GIOVANNI, José Ruy; GIOVANNI JR, José Ruy; BONJORNO, José Roberto. Matemática Fundamental – uma nova abordagem. 2 ed. São Paulo: FTD, 2011.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010. Coleção formação de professores.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Ivoneide Pinheiro de. O uso do software Geogebra no ensino da Geometria Analítica: experiências vivenciadas no contexto escolar. Educação Matemática em Revista, n. 45, p. 40-47, 2015. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/458. Acesso em: 05 jul. 2019.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Maria Socorro Lucena. Matemática e qualidade de vida: uma perspectiva interdisciplinar. In: BARBOZA, Pedro Lucio (org.). Pesquisas sobre elementos da prática de sala de aula em Matemática. Série estudos reunidos. V. 62. Jundiaí/SP: Paco Editorial, 2019. p. 73-86.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; SILVA, Romaro Antônio; LIMA, Maria Socorro Lucena. Integração e diversidade: contribuições da Etnomatemática para a formação do educador. In:

MATTOS, José Roberto Linhares de; SILVA, Romaro Antônio (org.). Etnomatemáticas em vários contextos. Macapá/AP: EDIFAP, 2020. p. 89-116.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’Água, 2002.

Published

2019-12-27

How to Cite

NASCIMENTO, F. J. do; CASTRO, E. R.; LEITE, L. R.; NASCIMENTO, R. de C. do; ARAÚJO, R. R.; LIMA, M. S. L. Exploration of the mathematical content of thest degree polynomial function:: theoretical knowledge and practical / everyday situations. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–19, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i3.3579. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3579. Acesso em: 21 nov. 2024.