School management and routine: a conceptual approach to strategies for addressing educational challenges
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16456Keywords:
School Management, School Routine, Educational Strategies, Basic EducationAbstract
This article addresses elements of school management routines, highlighting strategies for overcoming challenges and enhancing learning outcomes. The objective is to identify practices for overcoming the challenges inherent in management, with a view to ensuring a standard of educational performance and guaranteeing student learning. The study is qualitative in nature and bibliographic in type, and is highly relevant as it is directly related to school management processes. The theoretical basis is based on Bogdan (1994), Dias and Perez (2023), Libâneo (2011), Lück (2009), Tardif (2014), and national legislation. In summary, the study showed that school management plays a strategic role in coordinating actions that directly impact learning outcomes and are fundamental to addressing the challenges of everyday school life. It can therefore be concluded that the manager's routine should be understood as an intentional and coordinating process, capable of promoting quality, equity, and consistent educational outcomes.
Downloads
References
BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, Sari. Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 28 jun. 2025.
BRASIL. Conselho de Educação do Estado do Ceará. Resolução nº 395, de 16 de março de 2005. Fortaleza - Ceará, 2011. Disponível em: https://encurtador.com.br/xl4WY. Acesso em 09 de jul. 2025.
BRASIL. Decreto nº 12.391, de 28 de fevereiro de 2025. Institui o Pacto Nacional pela Recomposição das Aprendizagens. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=12391&ano=2025&ato=6bfo3ZU1UNZpWT49e. Acesso em: 28 jun. 2025.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. (LDB) Lei nº 9394, 20 de dezembro de 1996. Brasil. 2005, p. 11. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 28 jun. 2025.
BRASIL. Matriz Nacional Comum de Competências do Diretor Escolar. Brasília: Ministério da Educação 2021, p. 19. Disponível em: https://shre.ink/Sgcq. Acesso em 02 jul. 2025.
BRASIL. MEC lança programa para incentivar participação de famílias em escolas. Busca Ativa Escolar. 2022. Disponível em: Busca Ativa Escolar. Acesso em: 28 jun. 2025.
DIAZ, Patrícia; PEREZ, Tereza (Orgs.). Coordenação pedagógica: identidade, saberes e práticas. São Paulo: Moderna, 2023.
FARIA, Ernesto Martins; MAGGI, Lecticia (Coord.). Ensino público com bons resultados: estratégias e ações mapeadas por pesquisas em mais de mil redes de todas as regiões do Brasil. São Paulo: Santillana Educação, 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? novas exigências educacionais e profissão docente.13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed.
Goiânia: MF Livros, 2008.
LÜCK, Heloísa. Dimensões de Gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
MOREIRA, Joana Adelaide Cabral; MAIA, Saulo Roberio Rodrigues; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Programa Alfabetização na Idade Certa (PAIC) no Ceará: conquistas, contradições e desafios. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 7, e13490, 2025. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13490. Acesso em: 20 de jun. de 2025.
PANICO, Roberta; PEREZ, Tereza. (Org.). Direção para os novos espaços e tempos da escola: como diretora e diretor podem atuar para uma gestão escolar com equidade. 1.ed. São Paulo: Santillana Educação,2022.
PARIS, Francisca; PARIS, Claudio. Gestão escolar de bolso: a arte de falar, fazer e acontecer. -- São Paulo: Editora do Brasil, 2013. --(Arco 43).
PARO, Vitor Henrique (Org.). Gestão democrática da escola pública. Editora: Cortez, 4ª ed. 2016.
PEREZ, Tereza (Org.). BNCC: A Base Nacional Comum Curricular na prática da gestão escolar e pedagógica. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
SILVA, Jocilania Souza; FERNANDES, Francisca Risolene; BRANDENBURG, Cristine. Coordenador pedagógico no processo de formação continuada de professores: perspectivas de melhor qualidade de ensino-aprendizagem. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/. Acesso em: 11 de jun. de 2025.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação Profissional Petrópolis, RJ: Vozes, 13 ed. 2012, p. 291.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas. 1987, Capítulo 4, p. 91-104.
UNICEF. Busca Ativa Escolar. [S.l.]: UNICEF Brasil, [s.d.]. Disponível em: https://buscaativaescolar.org.br/#:~:text=O%20Fora%20da%20Escola%20N%C3%A3o,esteja%20na%20escola%20e%20aprendendo . Acesso em: 4 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maristela Mesquita de Lima, Saudo Ambrósio Gomes, Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







