Professional Education: progress towards goal 11 at the 9th CREDE-Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16452

Keywords:

Vocational Education, Goal 11, Public Policies, Equity, Regional Inequality

Abstract

This article analyzes the implementation outcomes of Goal 11 of the National Education Plan (PNE 2014-2024) within the jurisdiction of the 9th Regional Coordination for Educational Development (CREDE) in the state of Ceará, Brazil. Drawing upon the theoretical framework of structural duality, which has historically characterized Brazilian vocational education, the study investigates whether the expansion of this educational modality was carried out equitably. The methodology involved an analysis of School Census data for the six municipalities within the region. The findings reveal a stark inequality in the territorial distribution of State Vocational High Schools, with two municipalities having no provision whatsoever, which constitutes a geographical barrier to access. The study concludes that the decentralization policy, lacking clear guidelines for equity, has reproduced regional inequalities, failing to overcome the historical challenges of democratizing vocational education.

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Author Biographies

Antônio Germano Magalhães Júnior, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Pedagogia, História e Psicologia. Especialista em Pesquisa Educacional e Educação à Distância, Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará e pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professor da Universidade Estadual do Ceará.

Francimarcos Peixoto Gomes, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Letras-Espanhol, mestre em Educação, doutorando em educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professor efetivo da rede municipal de ensino de Horizonte, no Ceará com experiência em gestão escolar, gestão estratégica e monitoramento de indicadores. 

Karoline Matos Monteiro, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Letras-Português, mestra em Planejamento e Políticas Públicas, doutoranda em educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professora efetiva da rede estadual de ensino do Ceará com experiência em gestão escolar e coordenação pedagógica. 

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Published

2025-12-16

How to Cite

MAGALHÃES JÚNIOR, A. G.; GOMES, F. P.; MONTEIRO, K. M. Professional Education: progress towards goal 11 at the 9th CREDE-Ceará. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e16452, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e16452. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/16452. Acesso em: 17 dec. 2025.