Professional Education: progress towards goal 11 at the 9th CREDE-Ceará
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16452Keywords:
Vocational Education, Goal 11, Public Policies, Equity, Regional InequalityAbstract
This article analyzes the implementation outcomes of Goal 11 of the National Education Plan (PNE 2014-2024) within the jurisdiction of the 9th Regional Coordination for Educational Development (CREDE) in the state of Ceará, Brazil. Drawing upon the theoretical framework of structural duality, which has historically characterized Brazilian vocational education, the study investigates whether the expansion of this educational modality was carried out equitably. The methodology involved an analysis of School Census data for the six municipalities within the region. The findings reveal a stark inequality in the territorial distribution of State Vocational High Schools, with two municipalities having no provision whatsoever, which constitutes a geographical barrier to access. The study concludes that the decentralization policy, lacking clear guidelines for equity, has reproduced regional inequalities, failing to overcome the historical challenges of democratizing vocational education.
Downloads
References
BIZERRO, Joice Mara César; MOURA, Dante Henrique. O deslocamento da concepção de Ensino Médio Integrado: o caso do estado do Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 5, 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v5.0000.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 12 abr. 2021.
CRUZ, Bruno de Oliveira; MELO, Juliana Aguiar de; SILVA FILHO, Luís Abel da; RIBEIRO, Luiz Carlos de Santana. Monitoramento e Avaliação de Impactos dos Fundos Constitucionais. Volume 1: Origens, Causas e Contextualização da Desigualdade Regional no Brasil. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, 2025. Disponível em: <https://repositorio.ipea.gov.br/bitstreams/e4b08e72-349a-400e-af90-e83c86b4d8e8/download>. Acesso em: 1 set. 2025.
CUNHA, Luiz Antônio. O ensino profissional na irradiação do industrialismo. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP; Brasília, DF: FLACSO, 2005.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A questão federativa e a educação escolar. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela de; SANTOS, Cláudia Valéria (org.). Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, 2010. p. 149-168.
FASOLO, Camila; CASTIONI, Remi. Educação profissional no PNE 2014-2024: contexto de aprovação e monitoramento da meta 11. Linhas Críticas, Brasília, v. 22, n. 49, p. 577-597, set. 2016–jan. 2017. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4946>. Acesso em: 12 abr. 2021.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e profissional no PNE (2014-2024): avanços e contradições. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 353-368, jul./dez. 2014. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4986>. Acesso em: 12 abr. 2021.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2019.
XEREZ, Antonia Solange Pinheiro; COSTA, Frederico Jorge Ferreira; SANTOS, José Deribaldo Gomes dos. Educação profissional integrada ao nível médio no Ceará: reformas e contradições. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 204-223, jan./abr. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v2i4.2266.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antônio Germano Magalhães Júnior, Francimarcos Peixoto Gomes, Karoline Matos Monteiro (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







