Teachers' lounge as a place of memory: narratives of retired teachers in the interior of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15388Keywords:
Experience, Social Memory, Knowledge, Teachers' Lounge.Abstract
This study conceives the teachers' lounge as a place for the (re)construction of retired teachers' memory. The analyses were based on a theoretical mapping of scientific data regarding the theme and on the collection of testimonies grounded in the discussions of Halbwachs (1990), Ricoeur (2007), Benjamin (1987), De Benedictis (2020), Nora (1993), and Bondía (2002). The phenomenological-hermeneutic method enabled visibility to testimonies, valuing their contributions and impressions of the memories constructed in the teachers' room, their knowledge and experiences. Semi-structured interviews and a 'memory workshop' were also conducted. Through the analyses, we can perceive the relevance of the retired teacher's perspective on their memories constructed in the teachers' room, the work done with students, the joys, but also the difficulties experienced both in the exercise of the profession and in the path of retirement, of forgetfulness. The (re)constructed memories became a trace of the experiences of retired teachers in the aracatuense society.
Downloads
References
BAHIA. Lei nº 1708, de 12 de julho de 1962. Cria o município de Aracatu, desmembrado do de Brumado. Salvador, 1962.
BAHIA. Decreto nº 20.663 de 23 de agosto de 2021. Institui o Programa Retorno Escolar Seguro – PRES e dá outras providências. Salvador, 2021.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. 331p.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [on-line]. Rio de Janeiro, ANPED, n. 19, p. 20-28, Abr. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 09 jun. 2022.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 14 out. 2022.
BRASIL. Legislação Informatizada. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Publicação Original. Brasília, 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 13 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDBEN e dá outras providências. Brasília, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/544283/lei_de_diretrizes_e_bases_2ed.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.
BRASIL. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm. Acesso em: 14 out. 2022.
DE BENEDICTIS, Nereida Maria Santos Mafra. Memória e espaço social: Concepções teóricas da memória social. In: Memória e Geografia Social de Mulheres em Rio de Contas - BA. Edições UESB, 2020. p. 41-63.
GONDAR, Jo. Cinco proposições sobre memória social. Morpheus: Revista de Estudos Interdisciplinares em Memória Social. Rio de Janeiro, v. 9, n. 15, 2016. p. 09-40.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro Editora, 1990.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico, 2010. Brasil, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
NORA, Pierre. Entre a memória e a história: a problemática dos lugares. Tradução: Yara AunKhouri. Proj. História. São Paulo (10) dez. 1993.
NÓVOA, António. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 2013.
NÓVOA, António. Escolas e Professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022. 116p.
RICOEUR, Paul. A memória, a história o esquecimento. Tradução: Alain François [et al.]. Campinas, SP: Unicamp, 2007.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. A memória como forma de preservação da história da educação: diálogos entre duas professoras aposentadas. Momento, Rio Grande, v. 20, n. 1, p. 29–58, 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2126. Acesso em: 12 jun. 2022.
SOUSA NETO, Manoel Fernandes de. O ofício, a oficina e a profissão: reflexões sobre o lugar social do professor. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 249-259, maio/ago. 2005 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 dez. 2023.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
VIEIRA, Tayse Santos. Centro Educacional Moisés Meira: um lugar para (re) construção da memória dos Profissionais da educação. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2022. 168f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iraci Souza Nunes Marques, Nerêida Maria Santos Mafra de Benedictis (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







