The development of learning objects in Art History in Ceará as a proposal for teaching Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14267

Keywords:

Teaching Art History, Local Art, Learning Objects in Visual Arts

Abstract

This research focuses on the production and learning using digital teaching materials on the History of Art in Ceará, created in hypertext format. The study explores the use of what has been termed Learning Objects on the History of Art in Ceará (OAHAC) with high school students at a vocational school in Fortaleza/CE. The theoretical framework draws on discussions of Art History concepts by Argan; Fagiolo (1994), Barbosa (1984;1998), and Didi-Huberman (2015). For the development of Learning Objects in Visual Arts (OAAV), we refer to Lima's (2019) study. Methodologically, it is an Arts research. Findings and conclusions indicate significant possibilities in learning with OAAVs, highlighting student engagement with hypertextual teaching materials and the interfaces of these materials with other sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Paulo Alves, Secretaria Estadual de Educação do Ceará – SEDUC-CE

Mestre em Artes pelo Programa de Mestrado Profissional em Artes do Instituto Federal de Educação do Ceará – PPGArtes do IFCE; Licenciado em Artes Visuais pelo Instituto Federal de Educação do Ceará – IFCE; Professor efetivo da Secretaria Estadual de Educação do Ceará – SEDUC-CE.

José Albio Moreira de Sales, Instituto Federal de Educação do Ceará – IFCE

Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Pós-Doutor pela Universidade do Porto, Portugal; Bacharel em Arquitetura pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Licenciado em Arte e Educação pela Faculdade Grande Fortaleza (FGF); Integrante do PPGE-UECE e do PPGArtes do IFCE.

References

ARGAN, Giulio Carlo; FAGIOLO, Maurizio. Guia de História da Arte. Trad.: M. F. Gonçalves de Azevedo. Lisboa: Editorial Estampa, 1994.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos e acertos. São Paulo: Max Limonad, 1984.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/ARTE, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e Anacronismo das Imagens. Belo Horizanote - Ed. UFMG, 2015.

LIMA, José Maximiano Arruda Ximenes de. Ensino de Artes Visuais na modalidade a distância: contribuições dos Objetos de Aprendizagem de Artes Visuais no processo de ensino/aprendizagem. 2013. 184 p. Tese de Doutorado em Artes - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

LIMA, José Maximiano Arruda Ximenes de. Objetos de Aprendizagem de Artes Visuais. Fortaleza: IFCE, 2019.

WILEY, D. A. Learning object design and sequencing theory. Unpublished doctoral dissertation, Brigham Young University. 2000.

Published

2024-10-17

How to Cite

ALVES, M. P.; SALES, J. A. M. de. The development of learning objects in Art History in Ceará as a proposal for teaching Visual Arts. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e14267, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e14267. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14267. Acesso em: 28 oct. 2024.