Breaking the echoes of critical thinking: reflections and unexpected connections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14263

Keywords:

Critical thinking, Imagination, Criativity, Conceptual triangulation

Abstract

This qualitative study investigates the formation of critical thinking through a bibliographic research that triangulates the theories of Lev Vygotsky, bell hooks, and Donald Winnicott. The analysis focuses on imagination and creativity as seeds for critical thinking. The conceptual triangulation between these approaches offers an interdisciplinary view of how thought develops and consolidates, highlighting its creative potential and its role in inventiveness. The methodology includes literature review and content analysis, aiming to understand how different theoretical perspectives interact and contribute to a broader understanding of critical thinking. This study emphasizes the social context of the topic and the importance of transformative education in the development of critical consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luiza Salles Ricardo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Estudante de Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faz parte do grupo de pesquisa "Criar e Brincar: O lúdico no processo de ensino-aprendizagem”, coordenado pela Profª Drª Maria Vitória Campos Mamede Maia, onde é bolsista PIBIC-CNPq desde 2022.

Maria Vitória Campos Mamede Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Doutora aposentada da Universidade Federal do Rio de Janeiro - Faculdade de Educação, Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Coordenadora do Grupo de pesquisa LUPEA. Pós-doutora em Design Pedagógico (PUC-RJ), Doutora em Psicologia ((PUC-RJ), Mestre em Literatura Brasileira (PUC-RJ), atua como psicóloga,psicanalista e psicopedagoga.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, R. P. de; HENRIQUES, R.; MENDONÇA, R. Desigualdade e pobreza no Brasil: retrato de uma estabilidade inaceitável. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 15, n. 42, p. 123–142, fev. 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 72. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 87. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HOOKS, b. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução de B. Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criatividade na infância. Ensaio de Psicologia. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. 3. reimpr. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

WINNICOTT, D. W. Tudo começa em casa. 1. reimpr. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

Published

2024-10-18

How to Cite

SALLES RICARDO, M. L.; MAIA, M. V. C. M. Breaking the echoes of critical thinking: reflections and unexpected connections. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e14263, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e14263. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14263. Acesso em: 21 nov. 2024.