Ten-Year Education Plan: Teacher Training, Quality and Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14262

Keywords:

Total Quality Management Theory, Management, Managerialism, Teacher Training

Abstract

The aim of this paper is to analyse the relationships between international agreements and the Ten-Year Education Plan, published in Brazil in 1993, with regard to how the documents address the relationship between teacher training, quality, and management. The applied methodology was document analysis, with the main sources being the World Declaration on Education for All and the Ten-Year Education Plan for All. The research concludes that the Brazilian government's educational plan aligned with international trends, focusing on in-service teacher training and the implementation of results management strategies, with limited employee participation to meet standardised goals set by the public administration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago David da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Licenciado em Pedagogia pela UERJ. Estudante de mestrado pelo PPGECC.

Leandro Sartori, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-Doutor pela Universidade Federal do Oeste do Pará. Professor adjunto da UERJ no departamento de Gestão de Sistemas Educacionais. Professor permanente no PPGECC.  Editor-chefe da Revista Periferia.

Gilcilene de Oliveira Damasceno Barão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora Associada da UERJ no departamento de Gestão de Sistemas Educacionais. Professora permanente e coordenadora adjunta do PPGECC.

References

BARÃO, G. de. O. D. Conferência Mundial de Educação para Todos - um novo consenso para a universalização da Educação Básica. 253 f. Dissertação. Mestrado em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.

BRASIL. Plano decenal de educação para todos. Brasília: MEC, 1993. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001523.pdf Acesso em 02 out. 2023.

CARVALHO, J M G V G V de. O Modelo Pedagógico Das Competências: gênese e apropriação na reforma da década de 1990'. 119 f. Dissertação. Mestrado em Ciências Sociais na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2014.

CORAGGIO, J. L. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? In TOMMASI, L. de; WARDE, M. J; HADDAS, S. (orgs.) O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

NETO, A C. A Construção histórica do paradigma da qualidade total para o campo educacional. Contexto e Educação - editora Unijaí - ano 16 - nº 62 - abr./jun. 2001 - p.7-30.

RABELO, J., SEGUNDO, M. das D. M., & JIMENEZ, S. (2009). EDUCAÇÃO PARA TODOS E REPRODUÇÃO DO CAPITAL. Revista Trabalho Necessário, 7(9). Disponível em: https://doi.org/10.22409/tn.7i9.p6097 Acesso em 10 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.7i9.p6097

SAVIANI. D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Autores Associados: Campinas, 2013.

SHIROMA, E. O. Política educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

TORRES, R. M. Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. In.: TOMMASI, L. de; WARDE, M. J; HADDAS, S. (orgs.) O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: CORTEZ EDITORA, 1996

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das Necessidades Básicas de Aprendizagem, Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990.

Published

2024-10-19

How to Cite

SILVA, T. D. da; SARTORI, L.; BARÃO, G. de O. D. Ten-Year Education Plan: Teacher Training, Quality and Management. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e14262, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e14262. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14262. Acesso em: 21 nov. 2024.