Dissemination and democratization of knowledge in times of academic-scientific productivism
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14260Keywords:
Research in education, Postgraduate studies, Productivism, Knowledge productionAbstract
Based on research in education as the object of analysis, the objective of this article is to discuss how the concept of academic productivism helps us understand the production of knowledge in education and its dissemination process in light of the productive demands that direct Brazilian postgraduate studies. We problematize the current situation of this debate when Brazilian postgraduate policy emphasizes research production as an institutional evaluation criterion, homogenizing metrics that may contribute to possible theoretical and methodological weaknesses. This is bibliographic and documentary research with theoretical support based on the Marxist approach that articulates the economic, political and social condition of capitalist society with the production of knowledge in education. In this sense, we affirm the need for a debate on the research movement in light of productive pressures and the way in which this demand subverts the logic of knowledge as a common good to the logic of the market, redefining the very idea of knowledge production.
Downloads
References
ALVARENGA, Lídia. A institucionalização da pesquisa educacional no Brasil: estudo bibliométrico dos artigos publicados na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1974). Tese de Doutorado defendida em 1996. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 1996.
BRASIL, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Ética e Integridade na Prática Científica. Brasília, 07 de outubro de 2011. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/composicao/comissao-de-integridade/relatorio-comissao--integridade-do-cnpq.pdf. Acesso em: 05 ago. 2024.
BORBA, Siomara; PORTUGAL, Adriana Doyle; SILVA, Sérgio Rafael Barbosa da. Pesquisa em educação: a construção teórica do objeto. Revista Eletrônica Ciência & Cognição, volume 13, n.1, 2008, p. 12-20. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v13n1/v13n1a03.pdf Acesso em: 14maio 2024.
BOTTALLO, Ana. Filosofa questiona produtivismo científico e defende desacelerar ciência. Folha de São Paulo, São Paulo, 22 de janeiro de 2024. Disponível em: https://leiaisso.net/02icc/ . Acesso em: 05 ago. 2024.
CARDOSO, Miriam Limoeiro. Florestan Fernandes: a criação de uma problemática. Estudos Avançados, São Paulo, v.10, n. 26, p.1-26, 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141996000100014
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2021.
KUENZER, Acácia Zeneida e MORAES, Maria Célia Marcondes de (2005). Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 93, 2005, p. 1341-1362. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n93/27284.pdf. Acesso em: 27 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015
LEHER, Roberto. Estado, reforma administrativa e mercantilização da educação e das
políticas sociais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v.13, n.1,
p.9-29, abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43851/24600. Acesso em: 26 jul. 2024
MACEDO, Elizabeth. Cultura performativa e pesquisa em educação: desafios para a ação política. Caderno de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 752-774, 2015. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3285/pdf.3. Acesso em: 27 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143285
MACEDO, Elizabeth; SOUSA, Clarilza Prado de. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 166-176, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/PN8QcKb98V6KZBGyHByNZjr/?format=pdf&lang=ptAcesso em: 27 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000100012
MANCEBO, Deise. Trabalho docente na educação superior: problematizando a luta. In: DAL ROSSO, S. (Org.). Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Brasília: Paralelo 15, 2011.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9ª ed. São Paulo: Atlas, 2021.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. 3 ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
MENNA-BARRETO, Luiz. Produtivismo além dos números. Universidade e Sociedade. Distrito Federal, v.21, n. 49, p. 46-50, jan. 2012.
MORAES, Maria Célia Marcondes de. Recuo da teoria: dilemas da pesquisa em educação. In: Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, 2001.
MOURA, Aline de Carvalho; BORBA, Siomara Moreira Vieira. Produtivismo: o movimento que desagrada e degrada a produção de conhecimento em educação. Educere et Educare, v. 16, n. 39, p. 164–184, 2021. Disponível em: https://erevista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/23479. Acesso em: 06 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.17648/educare.v16i39.23479
MOURA, Aline de Carvalho. O processo de institucionalização da pesquisa educacional no Brasil: argumentos, debates e iniciativas. 2018. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
NASCIMENTO, Luciane; GOMES DA CRUZ, Andreia; DE CARVALHO MOURA, Aline. Financeirização da Educação Superior, Oligopólios Educacionais e Produtivismo Acadêmico: contexto mercantil da educação. Revista Trabalho Necessário, v. 21, n. 45, p. 01-20, 23 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v21i45.57340
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24ª ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SGUISSARDI, Valdemar. O trabalho docente na educação superior no Brasil. Heterogeneidade, insegurança e futuro incerto. Integración y Conocimiento: Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, v. 6, n. 2, p. 142-162, 2017. Disponível em: https://vsguissardi.com.br/artigo/o-trabalho-docente-na-educacao-superior-no-brasil-heterogeneidade-inseguranca-e-futuro-incerto/. Acesso em: 13 jul. 2024.
TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd; Campinas: Autores Associados, v. 16, n.48, p.769-819, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/mm7qsk7QXtTLHKD6DqdR5Kv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300012
VILAÇA, Murilo Mariano; PALMA, Alexandre. Diálogo sobre cientometria, mal-estar na academia e a polêmica do produtivismo. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 467-484, abr./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aline de Carvalho Moura, Fabiana de Oliveira dos Santos, Joyce da Costa Lima (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.