Celebrations and struggle: teacher’s Day and teaching associations (1946-1958)
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e14258Keywords:
Teacher associations, Celebration, Teaching Profession, History of EducationAbstract
This work aims to analyze the relationship between Teachers' Day and teacher associations in Brazil. The sources analyzed were newspapers from the highlighted period (1946-1951), for this reason the research method was an evidentiary paradigm. We based our research on the teachings of António Nóvoa (1991) to understand the socio-professional status of the teaching profession; and the concept of configuration by the German sociologist Norbert Elias. As a result of this study, we were able to observe the forces of power that shape Teacher's Day, through the protagonism given in the news, which sometimes exalts the government, sometimes reinforces a certain claim, exposing the strength of the actions of teaching and state power in its interaction with the press and society. We understand, therefore, that the teachers in our sample gradually became aware of the power they possessed by recognizing themselves as “us”, in joint action, strengthening Brazilian teaching associations.
Downloads
References
A TARDE, Paraná, 15 de outubro de 1955. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=797596&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20195&hf=memoria.bn.br&pagfis=9336 Acesso
em: 17 de abril de 2024.
BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Manda crear escolas de primeiras letras em todas as cidades, villas e logares mais populosos do Império. Rio de Janeiro, 1827.
BRASIL, Decreto Federal No 52.682, 14 de outubro de 1963. Declara feriado escolar o dia do professor. Brasília, 14 de outubro de 1963.
CORREIO PAULISTANO, São Paulo, 28 de outubro de 1948. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=090972_09&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20194&hf=memoria.bn.br&pagfis=39757. Acesso em: 11 de abril de 2024.
CORREIO PAULISTANO, São Paulo, 16 de outubro de 1951. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=090972_10&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20195&hf=memoria.bn.br&pagfis=8268 Acesso em: 15 de abril de 2024.
DAL ROSSO, Sadi. Associativismo e sindicalismo em educação:organização e lutas. Brasília, Paralelo 15, 2011.
DIÁRIO DA NOITE, São Paulo, 20 de julho de 1946 Disponível em : http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=093351&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20194&hf=memoria.bn.br&pagfis=5349 . Acesso em: 12 de abril de 2024.
DIÁRIO DA TARDE, Paraná, 17 de outubro 1951. Disponível em : https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=800074&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20195&hf=memoria.bn.br&pagfis=80626 Acesso em: 16 de abril de 2024.
ELIAS, Norbert (2008) [1970], Introdução à Sociologia, Lisboa, Edições 70.
ELIAS, Norbert (1994) [1987], A Sociedade dos Indivíduos, Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor.
ESPIG, Márcia Janete. O uso da fonte jornalística no trabalho historiográfico: o caso do Contestado. Estudos Ibero-Americanos . Porto Alegre: EDIPUCRS, v.24 , n. 2, 1998.
ELIAS, Norbert. A sociedade da corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
GAZETA DE NOTÍCIAS, Rio de Janeiro, 22 de outubro de 1949. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=103730_07&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20194&hf=memoria.bn.br&pagfis=45532. Acesso em: 12 de abril de 2024.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução: Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Hemeroteca Digital Brasileira -BNDigital- Biblioteca Nacional (2024). Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. 476 p.
LEMOS, Daniel Cavalcanti Albuquerque. Professores em movimento: a emergência do associativismo docente na corte imperial. 2011. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
MEDEIROS NETA, O. M. de; PESSOA, L. S. Nestor Lima e a instituição do Dia do Professor no Brasil. Cadernos de História da Educação, [S. l.], v. 22, n. Contínua, p. e214, 2023. DOI: 10.14393/che-v22-2023-214. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/69788. Acesso em: 27 jun. 2024 .
NÓVOA, Antônio. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Teoria e Educação nº 4, Porto Alegre: Pannonica, 1991, pp.109-119.
PESSOA, Lígia Silva. Dia do professor no Brasil: por uma história da institucionalização da data. Orientadora: Dra. Olívia Morais de Medeiros Neta. 2023. 130f. Dissertação (Mestrado Em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.
TRIBUNA DA IMPRENSA, Rio de Janeiro, 15 de outubro de 1951. Disponível em : https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=154083_01&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20195&hf=memoria.bn.br&pagfis=6465 Acesso em: 11 de abril de 2024.
ULTIMA HORA, Rio de janeiro, 10 de outubro de 1959. Disponivel em :
https://memoria.bn.gov.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=386030&pesq=%22dia%20do%20professor%22&pasta=ano%20195&hf=memoria.bn.br&pagfis=51807 Acesso em: 14 de abril de 2024.
VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosário S. G. Associativismo docente no Brasil: configurações e estratégias de legitimação do final do século XIX à década de 1970. In. DAL ROSSO, Sadi. (Org.) Associativismo e sindicalismo em educação. Brasília: Paralelo, 2011.
VICENTINI, Paula Perin e LUGLI, Rosario Genta. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa . São Paulo, SP: Cortez, 2009.
XAVIER, Libânia Nacif. Associativismo docente e construção democrática: Brasil-Portugal (1950-1980). Rio de Janeiro: EDUERJ; FAPERJ, 2013.
XAVIER, Libânia. Associativismo docente e transição política no Brasil e em Portugal (1970-1980) In: ASSOCIATIVISMO E SINDICALISMO DOCENTE NO BRASIL - SEMINÁRIO PARA DISCUSSÃO DE PESQUISAS E CONSTITUIÇÃO DE REDE DE PESQUISADORES, 2009, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: IUPERJ/UFRJ/UnB, 2009. p. 1-11. Disponível em: https://redeaste.irice-conicet.gov.ar/sites/default/files/Xavier.pdf. Acesso em: 10 de maio de 2023.
ZICMAN, Renée Barata. História através da imprensa: algumas considerações metodológicas. Projeto História: revista do programa de estudos pós-graduados de história, v. 4, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lígia Silva Pessoa, Olívia Morais de Medeiros Neta (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.