Diary of a wimpy kid: the verb-image text and the formation of critical readers
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14041Keywords:
Diary of a wimpy kid, Children's literature, Verb-image text, Critical readingAbstract
This study aims to exam the use of the verb-image text, i.e., the verbal language aligned to the visual, in the children's literary text Diary of a wimpy kid (2008) by Jeff Kinney, and how this application contributes to the reader's understanding and its critical formation. Methodologically, this study with a qualitative approach and bibliographic research according to GIl (2021), as of the contributions of Coelho (2000), Zilberman (2015), SIlva (2015), Cossetin Alves, Cossetin e Maiberg (2020), Sozza (2011), Faria (2013) and Vasconcelos (2014). The results shows that the articulations present in Diary of a wimpy kid contributes to the text's understanding from the elements that comprise it's type of language and, thereby, manages to reach children and young people both due to the good use of the verb-image text and for talking about an everyday experienced by individuals of this age group, problematizing their reality.
Downloads
References
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COHEN, Marina. Jeff Kinney: ‘Greg é uma versão exagerada do meu pior lado’. O Globo, Rio de Janeiro, 24 de jun. 2013. Seção O Globo Cultura. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/megazine/jeff-kinney-greg-uma-versao-exagerada-do-meu-pior-lado-8493156. Acesso em: 24 de mar. 2024.
COSSETIN ALVES, L.; COSSETIN, M.; MAIBERG, T. M. D. . Leituras Críticas e Mediações Didáticas em “Diário de um Banana: Dias de Cão”, de Jeff Kinney. RE-Unir Letras, v. 9, p. 188-208, 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/RE-UNIR/article/view/5723/4335. Acesso em: 19 de mar. 2024.
FARIA, Maria Alice. Como Usar a Literatura Infantil na Sala de Aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
FITTIPALDI, Ciça. O que é Qualidade em Ilustração no Livro Infantil e Juvenil: com a palavra o ilustrador. 1. ed. São Paulo: DCL, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisas Social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
SANTOS, Edvanderson Ramalho dos; FERREIRA, Adriano Charles. Os Períodos do Desenvolvimento do Indivíduo em Piaget: paralelos entre afetividade e cognição: Paralelos entre afectividad y cognición. Ensino em Perspectivas, v. 4, n. 1, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/12063. Acesso em: 23 de ago. 2024
SCHFFER, Carmen Cristina Rodrigues. Fundamentos da teoria piagetiana do desenvolvimento cognitivo. Paidéia, 2022. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/paideia/article/view/9461. Acesso em: 23 de ago. 2024.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura na Escola e na Biblioteca. 12. ed. Campinas: Leitura Crítica, 2014.
SOZZA, Fátima Aparecida de Oliveira. O Ato de Ler de Forma Crítica e Proficiente. Curitiba: SEED/PR, 2011 (Implementação pedagógica). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/792-4.pdf. Acesso em: 23 de mar. 2024.
SOUZA, Hudieny Dias de. A psicologia educacional do desenvolvimento em Jean Piaget. Disponível em: https://jornaltribuna.com.br/wp-content/uploads/2023/08/A-psicologia-educacional-do-desenvolvimento-em-Jean-Piaget.pdf. Acesso em: 23 de ago.2024
VASCONCELOS, Fabíola Cordeiro de. Articulações Entre Texto Escrito e Ilustrações na Literatura Infantil: repercussões sobre a efetivação da leitura. Anais V ENLIJE. Campina Grande: Realize Editora, 2014. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/5867. Acesso em: 19 de mar. 2024.
ZILBERMAN, Regina. A Literatura Infantil na Escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Allana Mayara Santos Castro, Cainã Tavares Wanzeler, Thaís Fernandes de Amorim (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.