Teacher training with a focus on investigative teaching: reports of pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13701Keywords:
Inquiry-Based Learning, Teacher Education, Teaching Practices, Investigative Teaching Sequence, Scientific ContentAbstract
The present work aims to discuss pedagogical actions related to teacher training, focusing on the didactic approach of Research-Based Teaching based on Carvalho (2013) and Malheiro (2016), using scientific content such as the surface tension of water. This is an experience report on two workshops entitled Teacher training with a focus on Research-Based Teaching. The methodology used is a qualitative approach, with a descriptive nature. The workshops were organized in three moments: 1) Reflection on the role of the teacher and their commitments to basic education; 2) Discussion about the Research-Based Teaching approach and strategies used in its application; 3) Practical activity based on the steps of an Investigative Teaching Sequence. The results show the importance of holding workshops, as well as the impact factor and receptivity of the participants, therefore teaching practices based on Research-Based Teaching are of social and professional relevance in the area.
Downloads
References
AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de.
Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, v. 3, p. 19-33, 2004.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma os psicanálise do conhecimento. Tradução Esteia dos Santos Abreu. 1. Ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BARBOSA, Daisy Flávia Souza; ROCHA, Carlos José Trindade da; MALHEIRO, João Manoel da Silva. As perguntas do professor monitor na experimentação investigativa em um Clube de Ciências: Classificações e organização. Research, Society and Development, v. 8, n. 4, p. 12, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164698. Acesso em: 31 jan. 2024.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Formação continuada de professores: uma releitura das áreas de conteúdo. 2. Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2017.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. 1. Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org). Ciências no ensino fundamental: o conhecimento científico. 2. Ed. São Paulo: Scipione, 2009.
COELHO, Antônia Ediele de Freitas; ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa; MALHEIRO, João Manoel da Silva. Desenvolvimento de habilidades cognitivas e ensino de matemática em um Clube de Ciências da Amazônia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 33, p. 37-55, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7004329. Acesso em: 31 de jan. 2024.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed editora, 2008. 405p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009. 176p.
GIL PEREZ, Daniel; VALDÉS CASTRO, Pablo. La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p.0155-163, 1996. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21444. Acesso em: 02 de fev. 2024.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro (Org). Ensino de Ciências por Investigação-ENCI- 1. Ed. Belo Horizonte: UFMG/FaE/CECIMIG, 2008.
MALHEIRO, João Manoel da Silva; TEIXEIRA, O. P. B. Estratégias de Ensino e Aprendizagem com base na Resolução de Problemas em um Curso de Extensão. In: NARDI, R.; BASTOS, F. Interfaces entre a Produção Acadêmica em Ensino de Ciências e os Saberes e Práticas Docentes em diferentes níveis, modalidades de ensino e espaços educativos. São Paulo (SP): Livraria da Física, 2022.
MALHEIRO, João Manoel da Silva. Atividades experimentais no ensino de ciências: limites e possibilidades. Actio: docência em ciências, v. 1, n. 1, p. 108-127, 2016. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/view/4796. Acesso em: 02 de fev. 2024.
MALHEIRO, João Manoel da Silva. A resolução de problemas por intermédio de atividades experimentais investigativas relacionadas à biologia: uma análise das ações vivenciadas em um curso de férias em Oriximiná (PA). Tese (Doutorado)- Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, São Paulo, 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/4fce641a-c08f-4144-8148-3c7c727ce660. Acesso em: 06 de fev. 2024.
OLIVEIRA, Isolina; SERRAZINA, Lurdes. A reflexão e o professor como investigador. Reflectir e investigar sobre a prática profissional, v. 29, n. 29-42, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/260942853_A_reflexao_e_o_professor_como_investigador. Acesso em: 15 de fev. 2024.
ROCHA, Carlos José Trindade da; ALTARUGIO, Maisa Helena; MALHEIRO, João Manoel da Silva. Formação de professores e o ensino investigativo na química: reflexões e estratégias. Research, Society and Development, v. 7, n. 5, p. e1275317, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560659012012/560659012012.pdf. Acesso em: 06 de fev. 2024.
SASSERON, Lúcia Helena. Ensino por investigação: pressupostos e práticas. (Apostila de Licenciatura em Ciências USP/Univesp. Módulo 7. Capítulo 12. p. 116-124), São Paulo, 2018. Disponível em: https://midia.atp.usp.br/plc/plc0704/impressos/plc0704_12.pdf. Acesso em: 05 fev. 2024.
ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio: pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, p. 67-80, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/LQnxWqSrmzNsrRzHh3KJYbQ/?la. Acesso em: 05 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabela dos Santos Carvalho, João Manoel da Silva Malheiro, Márcia Cristina Palheta Albuquerque, Deyse Danielle Souza da Costa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.