Teacher’s literacy from Systemic-Functional Linguistics: a linguistic study of academic hriting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13694

Keywords:

Education, Teacher training, Academic literacy

Abstract

This article aims to analyze academic literacy practices in conventional scientific writing of teachers in continuing education duly enrolled in a stricto sensu program in Education. The theoretical foundation is housed in the interdisciplinary field of Applied Linguistics (AL), with an emphasis on studies on academic literacy and Systemic-Functional Linguistics (SFL), the latter being the main theoretical-methodological contribution for data microanalysis. The methodology is a documentary type with a qualitative approach, since we consider the environment in which the data were collected. The research corpus consists of 12 academic papers, produced in the context of the discipline “Teacher training: a psychoanalytic approach”. The investigation reveals writing that is not very reflective, being predominantly descriptive and not very analytical. In addition to this, problems of a lexico-grammatical nature are also points to be minimized by research participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Gomes Pereira, Universidade Ibirapuera

Doutor em Ensino de Língua e Literatura (Estudos Linguísticos).

Diego Moreira, Universidade Ibirapuera

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Docente e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Ibirapuera (PPGE-UNIB).

References

BARATA, R. B. Medir ou classificar a produção científica de pesquisadores? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 29, n. 9, p. 1712-1713, 2013.

CLAUDIO, C. R.; FERNÁNDEZ, R. J. La formación inicial del máster de profesorado: reflexiones en torno a la implementación de una propuesta didáctica para una educación lectoliteraria. Investigaciones Sobre Lectura, v. 12, n. 1, p. 1-18, 2019.

DÍAZ, I. C. S.; IBÁNEZ, E. T.; OLIVA, M. F. R. Propuesta de una taxonomía de los centros de interés en los estudios de disponibilidad léxica. DELTA, v. 36, n. 4, p. 1-28, 2020.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Retrospective on SFL and Literacy. In: WHITTAKER, R.; O’DONNEL, M.; McCABE, A. (orgs). Language and Literacy: Functional Approaches. London: Continuum, 2006. p. 15-44.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, Context, and Text; Aspects of language in social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th. Ed. London: Routledge, 2014.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 2004.

KLEIMAN, A. B. Agenda de Pesquisa e Ação em Linguística Aplicada: Problematizações. In.: MOITA LOPES, L. P. (orgs). Linguística Aplicada na Modernidade Recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo/SP: Parábola, 2013, p. 39-58.

LEA, M. R.; STREET, B. O Modelo de “Letramentos Acadêmicos”: Teoria e aplicações. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, n. 2, v. 16, p. 477-493, jul./dez. 2014.

MAGALHÃES, I. Discursos e Práticas de Letramento: Pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2012.

MOITA LOPES, L. P. da. Da Aplicação de Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In.: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (orgs). Linguística Aplicada: Um caminho com diferentes acessos. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 11-24.

MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MOTTA-ROTH, D. A Construção Social do Gênero Resenha Acadêmica. Trabalhos em Linguística Aplicada. Jul./Dez. nº 38, v. [?], p. 29-45, 2001.

PEREIRA, B. G. Relocalização de Saberes Acadêmicos na Construção de Vozes de Professores em Formação Inicial na Escrita Acadêmica Convencional e Reflexiva. 2016. 350 f. Tese (Doutorado em Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Santa Vitória do Palmar, v. 1, n. 1, 2009.

SEVERINO, A. J. Preparação técnica e formação ético-política dos professores. In: BARBOSA, R. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003. p. 71-89.

SIGNORINI, I.; FIAD, R. S. Ensino de Língua: Das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.

SILVA, W. R. Linguística Sistêmico-Funcional como uma Teoria para Análise de dados em Linguística Aplicada: Escrita reflexiva do aluno-mestre. Revista DELTA, n. 1, v. 31, p. 25-68, 2014.

STREET, B. V. Letramentos Sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo/SP: Parábola Editorial, 2014.

STREET, B. V. Eventos de Letramento e Práticas de Letramento: Teoria e prática nos Novos Estudos do Letramento. In.: MAGALHÃES, I. (org). Discursos e Práticas de Letramento: Pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2012. p. 69-93.

STREET, B. V. Literacy in the Theory and Practice. Cambridge University Press, 1984.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VOLPATO, G. L. Ciência: da filosofia à publicação. 6ª.ed. Botucatu: Tipomic: 2013.

Published

2024-10-07

How to Cite

PEREIRA, B. G.; MOREIRA, D. Teacher’s literacy from Systemic-Functional Linguistics: a linguistic study of academic hriting. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13694, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13694. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13694. Acesso em: 28 oct. 2024.