Perceptions of high school students about digital experimentation of chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13662

Keywords:

Digital technologies, Experimentation, Chemistry teaching, High School.

Abstract

In basic education, Chemistry experimentation should be understood as an activity that allows the articulation between theory, phenomenon, and representation. The difficulties in conducting practical classes by the teacher, especially in public schools, are numerous and lack material, infrastructure, training, etc. However, the teacher, without having a laboratory in their school, can use resources that are accessible to students to carry out experimental classes, one of these resources is the digital technologies. In this sense, this research aimed to analyze the perceptions of high school students regarding a Digital Experimentation of Chemistry (DEC) in a public school. The research with a qualitative approach and classified as descriptive was carried out in five stages through participant research. The results show a favorable posture of the students towards DEC, which contributed to the learning of chemical concepts. Furthermore, it was observed that it is possible to have the DEC as an ally since it can serve as a complement to the practices carried out in the laboratories.

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Author Biographies

Douglas Lopes de Lira, Secretaria de Educação de Pernambuco

Possui graduação em Licenciatura em Química pelo IFPE (2016). Mestrado em Química (2022) pelo Programa de Mestrado Profissional Nacional em Rede em Química (PROFQUI). Tem experiência técnica no segmento industrial de Meio Ambiente e Controle de Qualidade de matéria-prima e produtos acabados de plásticos, de fármacos e de tintas. Atualmente é docente da Secretaria de Educação de Pernambuco (SEE - PE); lecionando o componente curricular de Química nas três séries do ensino médio.

Bruno Silva Leite, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professor de Química e de Tecnologias no Ensino de Química da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química (2008) e mestre no Ensino de Ciências (2011) pela UFRPE e Doutor em Química Computacional (2016) pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordenador do Curso de Licenciatura em Química. Docente do programa de mestrado profissional em Química (PROFQUI). Docente permanente do programa de pós-graduação em Ensino das Ciências da UFRPE. Vice-diretor da divisão de ensino de Química da Sociedade Brasileira de Química. Coordenador do Laboratório para Elaboração e Utilização de Tecnologias no Ensino de Química (LEUTEQ) e do Grupo de pesquisa InPraMEQ (Investigação de Práticas Metodológicas no Ensino de Química) da UFRPE. Tem experiência na área de Química e Ensino de Química: Em Química desenvolve pesquisas em Astroquímica e Química Computacional; Em Ensino de Química atua principalmente nas seguintes temáticas: (1) Tecnologias no Ensino de Química; (2) Metodologias Ativas, Aprendizagem Tecnológica Ativa, Gamificação e Ensino Híbrido; (3) processos e materiais educativos no Ensino de Ciências/Química; (4) Experimentação, divulgação científica e formação de professores.

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Published

2024-10-10

How to Cite

LIRA, D. L. de; LEITE, B. S. Perceptions of high school students about digital experimentation of chemistry. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13662, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13662. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13662. Acesso em: 28 oct. 2024.