Pedagogical residency and Biology teaching during the COVID-19 pandemic in Salvaterra, Marajó, Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13651

Keywords:

Ciências Biológicas, Formação inicial, Docência

Abstract

This study reports on the implementation and importance of the Programa da Residência Pedagógica (PRP) for initial training in a degree course in Biological Sciences degree course at the Universidade do Estado do Pará, during the COVID-19 pandemic scenario, in a public school in Salvaterra, Marajó, Pará. The experiences reported were based on remote immersion in classes in the 1st and 2nd stages of Educação de Jovens, Adultos e Idosos. The activities carried out included making audiovisual resources, WebQuests and question books. Despite the remote teaching, due to the pandemic, there was considerable student participation and evidence of learning. In short, the PRP contributed to the initial training of the resident Biology undergraduate, preparing them for atypical teaching moments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alesson Guedes Costa, Universidade do Estado do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Biológicas.

Raynon Joel Monteiro-Alves, Universidade do Estado do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Naturais, com habilitação em Biologia. Mestre em Ciências Ambientais. Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia. Pesquisador colaborador do Laboratório de Monitoramento e Conservação Ambiental da Universidade do Estado do Pará.

Luiz Alberto da Silva, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Licenciado Pleno em Biologia. Especialista em Educação Ambiental. Professor Ensino Médio - SEDUC/PA.

Alcindo da Silva Martins-Júnior, Universidade do Estado do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Biológicas. Mestre e Doutor em Botânica. Professor da Universidade do Estado do Pará.

References

ALVES, Richard Tarcísio de Lima; RIBEIRO, Lilian Arruda; CHAVES, Márcio Frazão. Residência Pedagógica de biologia em um contexto pandêmico: um relato de experiência. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, n. 3, v. 3, p. 1-7, 2022.

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia – Biologia dos Organismos. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2015a. v. 2, 576 p.

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia – Biologia das Células. 4. ed., São Paulo: Moderna, 2015b. v. 1, 448 p.

ARAÚJO, Luís Fernando Ferreira; PROGETTI, Claudia Bianchi; SANTOS, Robson Alves dos. O processo de ensino-aprendizagem: desafios em tempos de isolamento social. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 3, n. 3, p. e334992-e334992, 2021.

BARROS, Gílian Cristina. Webquest: metodologia que ultrapassa os limites do ciberespaço. Inclusão digital nas escolas públicas: escola software livre. Paraná-Brasil, p. 1-18, 2005.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 01/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 15 out. 2024.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Edital 6: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/PROGRAMA_

RESIDENCIA_PEDAGOGICA/DOCUMENTOS_E_PUBLICACOES/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 15 out. 2024.

CORDEIRO, Luiz Gustavo Lima; SERRA, Larissa Santos; LONGUINHOS, Rafael Ramos; OLIVEIRA, Simone Souza de. A utilização de podcasts como instrumento pedagógico de divulgação científica da Astrobiologia na educação básica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 1233-1245, 2023.

FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Julio Emilio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019.

FREITAS, Anne Caroline de Oliveira. Utilização de recursos visuais e audiovisuais como estratégia no ensino da Biologia. 2013. 51 f. Monografia (Graduação). Curso de Ciências Biológicas, Universidade Estadual do Ceará, Beberibe, 2013. Disponível em: https://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/58/2021/07/bio_bbrbe_o_freitas-1.pdf. Acesso em: 23 fev. 2022.

FREITAS, Mônica Cavalcante de; FREITAS, Bruno Miranda de; ALMEIDA, Danusa Mendes. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

GUERREIRO, Victória Mercya Sousa; CARVALHO, Joyce Duarte de; DIAS, Carina Araújo; PAIM, Igor de Moraes; VIANA, Tania Vicente. Diários da pandemia: a saúde mental de estudantes universitários em 2021. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 5, p. e10619-e10619, 2023.

JAQUES, Amanda de Melo; ABEIJON, Lenon; BOBROWSKI, Vera Lucia. A residência pedagógica e o ensino remoto de Biologia: o relato de experiência de uma professora residente. Biologia: Contextualizando o Conhecimento Científico, v. 1, n. 1, p. 11-18, 2023.

JUNQUEIRA, Luiz Carlos; CARNEIRO, José. Biologia Celular e Molecular. 9. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.

KENDRICK, Bryce. The fifth kingdon. 4. ed. Cambridge: Focus, 2017.

LEITE, Jamilly Ellen Rodrigues; ALMEIDA, Danusa Mendes. Programa Residência Pedagógica como experiência de estágio no curso de pedagogia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 3, n. 3, p. e335581-e335581, 2021.

OLIVEIRA, Thiago Ezidio de; COSTA, Priscila Caroza Frasson; PRONI, Sandra Mara Miranda; RESENDE, Daniele Conde Peres; POLETTO, Rodrigo de Souza; LUCAS, Lucken Bueno. El aporte del programa de residencia pedagógica en la formación inicial de docentes de biología en tiempos de pandemia. Revista Bio-grafía, Escritos Sobre la Biología y su Enseñanza, p. 1891, 2022.

PINTO, David da Silva Pinto; OLIVEIRA, Michelle Gomes de; SOUSA, Taynara Pereira de. Professor de ciências e biologia: caminhos e experiências formativas do programa de residência pedagógica em tempos de pandemia. DESAFIOS – Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, Dossiê Especial: RP, 2023.

SANTIAGO, Deymisson de Sousa; SOUSA, Lazaro Luís de Lima; SILVA, Jusciane da Costa. As dificuldades do ensino remoto no ensino superior. 2020. 9 f. Monografia (Graduação). Curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia, Universidade Federal Rural do Semiárido, Mossoró, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/

server/api/core/bitstreams/dbf3d1d0-2e24-4157-8ac4-78c7bd556245/content. Acesso em: 23 fev. 2022.

SANTOS, Dayanna Carvalho Rocha; ARAÚJO, Lesly Natalie Brito; CARVALHO, Juliana Barros; COSTA, Maria Josinete Araújo. Residência Pedagógica: um incentivo para a formação e atuação docente no ensino de Biologia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 57586-57593, 2020.

SANZ, Ismael; GONZÁLEZ, Jorge Sáinz; CAPILLA, Ana. Efeitos da crise do COVID-19 na educação. Madrid: OEI, 2020.

SILVA, Diogo Leonardo Santos; SOUZA, Mayara Islaine Pessoa de; SILVA JÚNIOR, Inácio Ferreira da; CRISPIM, Suzy Nunes; RIBEIRO, Lilian Arruda; CHAVES, Márcio Frazão. A Residência Pedagógica na licenciatura em Ciências Biológicas no contexto da pandemia: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, p. e50311326898-e50311326898, 2022.

SILVA, José Luiz da; SILVA, Débora Antônio da; MARTINI, Cleber; DOMINGOS, Diane Cristina Araújo; LEAL, Priscila Gonçalves; BENEDETTI FILHO, Edemar; FIORUCCI, Antônio Rogério. A utilização de vídeos didáticos nas aulas de Química do ensino médio para abordagem histórica e contextualizada do tema Vidros. Química Nova na Escola, v. 34, n. 4, p. 189-200, 2012.

SILVA, Vanderson de Sousa; AMORIM, Marcelo da Silva. Avaliação sem reprovação: um estudo sobre a avaliação democrática. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n 23, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/23/avaliacao-sem-reprovacao-um-estudo-sobre-a-avaliacao-democratica. Acesso em: 15 maio 2024.

SOUZA, Amanda Rodrigues de; OLIVEIRA, Ana Paula Santos de; RANGNI, Rosemeire de Araújo. Altas capacidades e as lives do YouTube® no período da pandemia: uma revisão sistemática. Educação & Formação, v. 8, e10014, 2023.

SOUZA, Bruno Macedo; GOMES, Kalinca Pena; COSTA, Anderson Gonçalves. Programa de Residência Pedagógica: da revisão de literatura às vivências na escola pública. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 5, e510172, 2023.

TARDIN, Heitor Perrud; ROMERO, Luiz Rogério. Practical training in Pedagogical Residency in times of pandemic: reflections on contributions and improvement. Educação & Formação, v. 7, e7342, 2022.

TARDIN, Heitor Perrud; ANANIAS, Elisangela Venancio. Pedagogical Residence Program and Supervised Internship: main differences in the profession insertion of future teachers. Educação & Formação, v. 8, e10986, 2023.

XAVIER, Vanessa Maria Ferreira Luduvino; CORDEIRO, Lucas Luan de Brito; VENÂNCIO, Luciana. Residência pedagógica e as relações étnico-raciais na educação física escolar. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2022.

Published

2024-12-17

How to Cite

COSTA, A. G.; MONTEIRO-ALVES, R. J.; SILVA, L. A. da; MARTINS-JÚNIOR, A. da S. Pedagogical residency and Biology teaching during the COVID-19 pandemic in Salvaterra, Marajó, Pará . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13651, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13651. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13651. Acesso em: 22 dec. 2024.