Ethnobotany and Science Teaching: integration and appreciation of traditional communities in times of crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13428

Keywords:

Ethnobotany, Scientific knowledge, Science teaching, Botany.

Abstract

This article aims to present a segment of a Didactic Sequence, with activities, suggestions for interdisciplinarity, and classroom development. The main objective of this study is to present a pedagogical product originated from ethnobotanical research, which links the traditional and scientific knowledge of a specific community, aiming to enrich teachers' practices with practical and contextualized activities. The Didactic Sequence (SD) was methodologically developed in a sequential manner, based on six stages: selection of the theoretical-methodological reference, selection of two traditional tales, selection of the theme, definition of learning objectives, and selection and elaboration of activities. The SD includes four lessons with methodologies adopted for carrying out activities including reading, presentation of ethnobotanical tales, dialogued expository classes, debates, and group and individual work. In this way, this work highlights the importance of a contextualized teaching approach, especially in the field of botany. This approach can provide a deeper understanding of the interconnections between culture, environment, and science. By integrating these elements, the study not only contributes to educational development but can also promote awareness of the importance of sustainable practices and respect for traditional knowledge.

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Author Biographies

Divalnia Maria da Silva Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Uberaba - UNIUBE, Mestre em Ensino Profissional de Ciências pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. Atualmente, é professora efetiva, lecionando Ciências e Biologia na Secretaria de Educação de Minas Gerais.

Ana Carolina Gomes Miranda, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, mestrado e doutorado em Educação em Ciências (Ensino de Química) pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Atualmente é professora adjunta na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), professora do curso de Química Licenciatura, do Programa de Pós-graduação em Educação e do PPG educação em Ciências da UFOP. Membro do grupo de pesquisa Práticas Científicas e Epistêmicas na Educação em Ciências (UFOP) e coordenadora de do núcleo de Ciências do Programa Residência Pedagógica da CAPES. Possui experiência na área de Química, atuando no ensino da Química/Ciências com ênfase nos seguintes temas: Epistemologia da ciência, questões sociocientíficas (QSC), metodologias de ensino, Modelo e Modelagem e formação de professores.

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Published

2024-09-19

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OLIVEIRA, D. M. da S.; MIRANDA, A. C. G. Ethnobotany and Science Teaching: integration and appreciation of traditional communities in times of crisis. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13428, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13428. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13428. Acesso em: 28 oct. 2024.